ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور مبتکر برقراری آتش بس در سوریه و مذاکرات سوری آستانه، برنامه تشکیل کمیسیون نظارت بر اجرای پیمان ترک مخاصمه در این کشور را پیگیری می کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا،  اعضای هیات های ایران، روسیه و ترکیه روز سه شنبه در چهارمین نشست مشترک سه جانبه در حاشیه مذاکرات آستانه، ساختارهای لازم برای نظارت بر آتش بس و پایان درگیری در سوریه را بررسی کردند.
براساس برنامه اعلام شده، قرار است سه کشور به عنوان ضامن توافقنامه ٢٩ دسامبر که در مسکو با حضور محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و احمد چاووش اوغلو وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه تائید شد، کمیسیونی برای نظارت بر آتش بس سوریه تشکیل دهند.


همچنین روز پایانی گفت وگوهای سوری در پایتخت قزاقستان با برگزاری چند ملاقات دوجانبه بین هیات های شرکت کننده آغاز شد.
قرار است استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل عصر امروز و در پایان مذاکرات عمومی، بیانیه مشترک اجلاس را که به تایید و تصویب ایران، روسیه و ترکیه می رسد قرائت کند.


محور این مذاکرات که با حضور حسین جابری انصاری و سدات اونال معاونان وزارت خارجه ایران و ترکیه و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امورسوریه در هتل ریکسوس جریان دارد، افزایش تلاش ها برای حل بحران سوریه است.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 627218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =