جشنواره تئاتر فجر با اجرای 10 نمایش در بخش صحنه‌ای و هفت نمایش در بخش محیطی، ششمین روز خود را سپری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ششمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجراهای متفاوتی در بخش مرور صحنه‌ای، اجرای خیابانی، نسل نو همراه است.

در ادامه با جزییات برنامه‌ اجرای نمایش‌ها در جشنواره تئاتر فجر آشنا خواهید شد: 

نگاهی به نمايش‌های بخش نسل نو

نمایش «دا» با نگاهی به مشکلات یک پسر جوان در روستا در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.
متن این نمایش نوشته مشترک محمدرضاطاهری و فاطمه رضائی است و با کارگردانی زهرا تنوری به عنوان نمایشی از فسا اجرا می‌شود.

این نمایش که کاری از گروه اتود است، با بازی جلال‌الدین نصری نوبندگانی، محمدبیژنی‌نسب، زهراکارگر، سحرکدیور به روی صحنه می رود.

زهرا تنوری کارگردان این نمایش معتقد است: «از آنجاکه در دانشگاه‌ها بیشتر به مجث عملی تئاتر و نمایش می‌پردازیم، جشنواره فجر فرصتی برای به دست آوردن تجربه‌های حرفه‌ای برای جوانان فعال تئاتر فراهم می‌سازد.»

او ادامه داد: «جشنواره تئاتر فجر فرصتی را فراهم می‌سازد تا دانش‌آموختگان فعال تئاتر به یک فضای تجربی حرفه‌ای دست پیدا کنند.»

تنوری افزود: «جشنواره این فرصت را به ما می‌دهد تا در کنار پیشکسوتان این عرصه قرار بگیریم و آثارمان را در بزرگترین رویداد تئاتر شرکت دهیم.»

او درباره انگیزه خود از انتخاب این نمایش گفت: «موضوع این اثر نمایشی، درباره یک فرد ترنس و مشکلات آن است. از آنجاییکه تعداد این افراد در اطرافم بسیار شده و هیچ فکری به حال آنها نمی‌شود، سعی کردم با اجرای این اثر تاثیری در بهبود شرایط آنها داشته باشم.»

زهرا تنوری با بیان اینکه «دا» یک اثر واقع گرایانه است،اضافه کرد: «در فضای اجرا یک خانه عشایری به چشم می‌خورد که با چوب ساخته شده و نورهایی در همان خانه به کار برده شده است که سعی بر نشان دادن حال و هوای روستای آب آسمانی دارد.

نامهربانی انسان‌ها با کره زمین در جشنواره تئاتر فجر

نمایش «از بس که جان ندارد» با موضوع نامهربانی انسان‌ها با کره زمین به عنوان یکی از آثار بخش محیطی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.

نمایش «از بس که جان ندارد» به نویسندگی محمود ناظری و کارگردانی امیر امینی به عنوان کاری از گروه خورتاب در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش آرزو علی پور، امیر رجب پور، صوفیا نادری، ترنم لون امیز و کامیاب فلاحتی هستند.

امیر امینی کارگردان نمایش گفت: «امسال رقابت خوبی در جشنواره تئاتر فجر وجود دارد و بخش مرور نمایش‌ها نیز در بخش مسابقه و رقابتی قرار دارند.»

امینی افزود: «یقینا امسال باخیل عظیم نمایش‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره، اجراهای زیباتری خواهیم داشت.»

کارگردان نمایش «از بس که جان ندارد» بیان کرد: «این نمایش به یکی از معضلات جامعه از جمله مشکلاتی که با سلامت انسان‌ها سر و کار دارد در محیط زیست می‌پردازد.»

امینی درباره درون مایه این اثر نمایشی نیز توضیح داد: «کره زمین بدون ما هم می‌تواند به حیات خود ادامه دهد ولی ما انسان‌ها جایی به غیر از کره زمین برای ادامه زندگی نداریم. همواره زمین ما را در آغوش خود گرفته است. با این همه رفتار بسیاری از ما منجربه این شده تا سکونت و ادامه حیات در زمین با مشکلات عدیده‌ای روبرو شود.»

او ابراز تاسف کرد: «بسیاری از ما کره زمین را نابود کرده‌ایم و به آلودگی کشیده‌ایم. اگر زمین می‌توانست انسان‌ها را از از سیاره خود بیرون می‌کرد و این سوال برای ما ایجاد می‌شود آیا در کرات آسمانی دیگر جایی برای زندگی ما وجود دارد و اصلا مارا به آنجا راه می‌دهند یا خیر؟»

ادامه نمایش‌هایی که در ششمین روز روی صحنه می‌روند

در ششمین روز جشنواره تئاتر فجر که همزمان با ششم بهمن است، نمایش «شاخص» به کارگردانی و نویسندگی فواد کوچی و مایکل ادوبریتو کاری از فرانسه در دو نوبت 17 و 21 در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

«درباره تصویرت ازمن تجدید نظر کن» عنوان نمایشی است نوشته نغمه ثمینی و کارآروند دشت آرای که در تالار چهارسو تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش به‌ عنوان کاری مشترک از هلند و ایران، در دو نوبت 18:30 و 21 روی صحنه می‌رود.

تالار سایه در روز ششم جشنواره شاهد اجرای نمایش «شیشه» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام است که به زبان انگلیسی اجرا می‌شود. این نمایش در دو نوبت 17 و 19 به صحنه می‌رود.

تالار قشقایی میزبان نمایش «دستاری که بر پیکر اسب پیک در راه در عجب راهی ،دی ...» به نویسندگی و کارگردانی جواد صداقت است. این نمایش که کاری از بوشهر است، در دو سانس 17:30 و 19:30 به صحنه می‌رود.

«چریکه‌ چیای هالوز به زبان کردی» به نویسندگی و کارگردانی بختیار پنجه‌ای کاری از مهاباد است که در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 17 و 20 اجرا می‌شود.

در تالار هنر نیز نمایش «دوبه دل» به نویسندگی جلیل امیری و کارگردانی سامان پهلوان درینی کاری از جیرفت در دو نوبت 17و 19به صحنه می‌رود.

در تالار مولوی نمایش «گرگ ومیش» به نویسندگی و کارگردانی کریستینا گالیبانی و ایلیالو گینبوهل کاری از سوئیس در چهار نوبت 15، 17 و 19و 21 به صحنه می‌رود.

«ناسور» نام نمایشی است به نویسندگی خیراله تقیانی پور و کارگردانی افسانه زمانی که در تالار حافظ اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 18 و 20:30 به صحنه می‌رود.

در تالار ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر نمایش «هاروی» نوشته مری چیس و کار ملودی آرام نیا اجرا می‌شود. این نمایش در دو نوبت 17 و 20 به صحنه می‌رود.

«خروج اضطراری» نوشته ساناز اسدی و رافعه رستمی کار ستاره تبریززاده نام نمایشی است که از تهران در جشنواره تئاتر فجر اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 16 و 18 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

در ششمین روز جشنواره تئاتر فجر هفت نمایش در بخش محیطی اجرا می‌شوند.

نمایش «آقای دلواپس» نوشته و کار فریدون احمدی از شهر سنندج در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش راس ساعت 16:30 اجرا دارد.

«مستند پخش نشده میرزا» دیگر نمایشی است که در فضای باز تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش که نوشته مشترک احمد صمیمی و هما پریسان و کار صمیمی است، ساعت 17 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
«بزم و رزم» نوشته و کار علی ابوالفضل طبسی از شهر سبزوار دیگر نمایش محیطی است که ساعت 18 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«ارت» نام نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی علی محمد رادمنش که از تهران در جشنواره اجرا دارد. این نمایش ساعت 18:30 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«زیرزمین» نوشته و کار مسعود براهیمی که از اصفهان در جشنواره شرکت کرده است، ساعت 16 در فضای باز خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

نمایش «املت با گوجه ایرانی» به نویسندگی میثم سرآبادانی و کارگردانی پارسوا پاکیزه کاری از تهران است که ساعت 16:30 در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

نمایش «حریم شخصی» به کارگردانی و نویسندگی سید جمال میر جعفری ساعت 11 در محوطه برج میلاد اجرا می‌شود.

در کنار این آثار، سه نمایش دیگر نیز در مکان‌های دیگری اجرا دارند.

«من تهرانم را دوست دارم» نوشته و کار احسان یوسفی نسب از ششم تا هشتم بهمن ماه ساعت 19 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

همچنین نمایش «موزه گردی» نوشته و کار رضا غیور از تاریخ ششم تا هشتم بهمن ساعت 16در موزه هنرهای معاصر اجرا دارد.

سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن برگزار می‌شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =