سخنگوی دولت توضیح داد سال آینده وضعیت معیشتی بازنشستگان دستگاه‌های مختلف بهتر از امسال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازنشستگان صندوق فولاد که قصد داشتند صندوق ورشکسته خود را به صندوق بازنشستگی کارکنان دولت منتقل کنند، با مصوبه مجلس مجبور شدند زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرند. 

سئوال اینجاست که آیا دولت فکر می کند با این تغییرات، وضعیت بازنشستگان، به خصوص بازنشستگان صندوقهای بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد بهتر می شود؟
خبرنگار ما در این خصوص در نشست خبری امروز سخنگوی دولت پرسش بالا را مطرح کرد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در این باره توضیح داد: واقعیت این است که ما علاقه‌مندیم وضع بازنشستگان بهتر شود و شرایطی فراهم شود تا از دریافتهای خود راضی باشند. البته فاصله زیادی بین آنجه الان می گیرند تا شایستگی شان وجود دارد. صندوقها از جمله صندوق فولاد به تناسب در زمانی شکل گرفت و استقلال یافت. یکی از مشکلات این است که از بودجه عمومی به صندوق فولاد کمک می کنیم که ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان است.

او در ادامه گفت: صندوق بازنشستگی کشور وضع خوبی ندارد ولی نگویید صندوقهای بازنشستگی ورشکسته شده اند.. ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای رفع نابرابریها گذاشته ایم. معلوم است نابرابری هایی است که اینجا را اصلاح می کنیم و همه صندوقها نیاز به اصلاح دارند. سازمان تامین اجتماعی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اگر این صندوق را عهده‌دار شود، وضع این صندوق بهتر می شود. امیدواریم با اجرای این مصوبه، بازدهی سرمایه گذاری در دارایی های متعلق به صندوق فولاد آنقدر بالا برود که همه بازنشستگان آثار آن را ببینند. مشکل این اشخاص با دولتی شدن حل نمی شود. شاید سازمان تامین اجتماعی زودتر بتواند به وضعیت آنها رسیدگی کند. شاید درست نباشد همه را دولتی کنیم. حال دولت با شاغلان و بازنشستگان این است. هر کسی شاغل است باید سر ماه حقوق دریافت کند. این میزان در سال آینده ۱۵۴ هزار میلیارد تومان است.

نوبخت در ادامه گفت: کارمندان که بازنشسته می شوند، باید هدیه ای بگیرند و از زمان بازنشستگی، چون صندوقها مشکل دارند، باز هم دولت باید حقوق آنها را بدهد. برای سال آینده دولت باید حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان را به صندوقها بدهد. امسال برای فرهنگیان محترم حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در آذرماه پرداخت کردیم تا پاداش بازنشستگی بدهند. ما هم حقوق شاغلان را باید بدهیم. هم پاداش بازنشستگی آنها را بدهیم که امسال ۵ هزار میلیارد تومان است. حقوق بازنشستگان را هم باید بدهیم. برخی انتقاد می کنند چرا هزینه های جاری دولت بالاتر است.

او با خطاب قرار دادن منتقدان بودجه ای دولت گفت: ما هم علاقمندیم به اعتبارات عمرانی بودجه بدهیم. پس چرا می گویید ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تعدیل حقوق بازنشستگان کم است. واقعیت این است کم کم داریم به سمتی می رویم که بودجه عمرانی را کنار بگذاریم و فقط به شاغلان و بازنشستگان حقوق بدهیم. آیا کسی موافق است از بودجه رفاه یا آموزش کم کنیم؟ منابع دولت کجاست؟ یا باید مالیات بگیریم یا نفت بفروشیم. نفت را حق نداریم وارد بودجه کنیم چون می گویند بودجه بوی نفت می گیرد. مالیات هم چقدر می توان گرفت؟ واقعیت این است که اداره کردن کار دشوار است و باید نقطه بهینه را در نظر گرفت. انشاالله رفع مشکلات بازنشستگان فولاد با مساعی سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل تامین است.

نوبخت درباره نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی کارکنان دولت گفت: شاغلان دو نوع دریافتی دارند. یکی مستمر است و دیگری مانند اضافه کار، غیرمستمر. قانون مدیریت خدمات کشوری در این باره صراحت دارد. مبنای پرداخت بازنشستگی، فوق العاده های غیرمستمر نیست. قبلا دستگاه ها این قانون را اجرا نمی کردند و اضافه کار را مبنای پرداخت بازنشستگی و کسورات مالیاتی قرار داده بودند. دولت گفت هر کسی بنا به دلایل غیرموجه، از آنها مالیات کسر شد، باید کسورات در هنگام بازنشستگی پرداخت شود ولی پس از آن نباید مالیاتی کسر شود.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =