معاون طیب‌نیا: تراز تجاری کشور بعد از ۳۷ سال مثبت شد

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی پس از ۸ فصل منفی در سال های ۹۱ و ۹۲ به ۳ درصد در سال ۹۳ و پس از آن به ۷ دهم درصد در سال ۹۴ رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سیدحسین میرشجاعیان معاون اقتصادی وززارت اقتصاد امروز در نشستی خبری که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد اظهار کرد: بزودی نماگر اقتصادی - اجتماعی- نهادی و زیست محیطی با نام شاخص اقتصاد مقاومتی در ۱۵۵ شاخص طراحی می‌شود. 

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد تصریح کرد: به دنبال طراحی شاخص‌های اقتصادی و در دستور کار بودن این برنامه، ۱۵۵ نماگر اقتصادی، اجتماعی، نهادی و زیست محیطی،‌ شاخص اقتصاد مقاومتی را طراحی خواهیم کرد. این شاخص به دنبال تقویت تاب‌آوری اقتصادی و مقاوم سازی رشد بوده و با طی کردن مراحل نهایی، بزودی عملیاتی می شود.

نرخ رشد اقتصادی

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: نرخ رشد اقتصادی پس از ۸ فصل منفی در سال های ۹۱ و ۹۲ به ۳ درصد در سال ۹۳ و پس از آن به ۷ دهم درصد در سال ۹۴ رسید. همچنین در ۶ ماهه اول امسال نیز نرخ رشد اقتصادی ۷,۴ درصد بود.

وی افزود: در این دوره بخش نفت ۲۰,۱ درصد، کشاورزی ۵.۷ درصد، صنعت ۲.۹ درصد و خدمات نیز ۱۰.۸ درصد رشد یافته است. همچنین در تابستان امسال نیز رشد بخش نفت ۲۱.۴ درصد، کشاورزی ۶.۸ درصد و صنعت نیز ۳.۶ درصد بوده است.

میرشجاعیان گفت: بخش ساختمان و ماشین آلات نیز در تابستان امسال بین ۴,۱ تا ۴.۲ درصد رشد داشته است. در ۸ ماهه ابتدای امسال نیز تعداد مجوزهای صادر شده ۴.۲ درصد رشد یافت و میزان سرمایه گذاری هم ۱۶.۱ رشد نشان می دهد.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد اظهارداشت:‌ بخش خدمات در تابستان امسال ۱۴,۱ درصد رشد داشته؛ در حالی‌که این نرخ در بهار ۷.۴ درصد بود. در بخش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص هم در ۳ ماهه دوم امسال ۴.۱ درصد رشد داشتیم.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به میزان سرمایه گذاری در بخش تولید گفت: میزان سرمایه‌گذاری ۴۹,۳ درصد و اشتغال زایی هم ۱۱.۳ درصد رشد یافته است. در تولید فولادخام هم نسبت به سال گذشته ۴.۸ درصد رشد اتفاق افتاد. طی ۶ ماهه اول امسال در بخش صادرات کالا و خدمات ۴۲.۲ درصد رشد اتفاق افتاد و رشد واردات هم به میزان ۱.۴ درصد کمتر شد.

صادرات نفتی

میرشجاعیان اظهار کرد: در بخش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی ۳۰,۶ درصد رشد داشتیم و میانگین صادرات نفت خام از حدود ۱.۱ میلیون بشکه در سال ۹۴ به حدود ۲.۱ میلیون بشکه در ۹ ماهه اول امسال رسید که نشان دهنده ۹۴ درصد رشد در این بخش است.

وی تاکید کرد: تراز تجاری کشورمان بعد از ۳۷ سال مثبت شد .

تورم

وی با اشاره به دستاورد کاهش تورم در دولت یازدهم گفت: نرخ تورم از ۴۰,۴ درصد در مهرماه سال ۹۲ به ۸.۶ درصد در خردادماه سال جاری کاهش یافت و در واقع بعد از ۲۵ سال نرخ تورم در ایران تک رقمی شده است.

معاون طیب نیا خاطرنشان کرد: پیش‌بینی نرخ تورم در پایان امسال به میزان ۸,۸ درصد است.

نقدینگی و ارز

وی ادامه داد: ‌در ۸ ماهه ابتدای امسال نقدینگی، پایه پولی و ضریب فزاینده پولی به ترتیب ۲۸، ۱۸ و ۸.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد با اشاره به دستاورد دیگر دولت در اقتصاد کشور گفت: از اقدامات دیگر دولت کنترل بازار ارز بود.

وی ادامه داد:‌ در ۹ ماهه اول امسال دلار در بازار آزاد ۱۲ درصد رشد داشت و تا نرخ ۴۰۰۰ هم بالا رفت و سپس به کانال ۳۸۰۰ برگشت.

نرخ رشد اقتصادی در دوران جنگ تحمیلی

وی افزود:‌ متوسط نرخ رشد اقتصادی ایران در ۳۷ سال پس از انقلاب،‌ سالیانه ۲,۲ درصد بود و البته در دوران جنگ تحمیلی این نرخ منفی ۳.۳ درصد بوده است، بنابراین نرخ رشد به دست آمده در سال‌های اخیر تنها از طریق اصلاحات ساختاری ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در بخش اقتصاد مقاومتی نیز وزارت اقتصاد پیش از این ۸ مگاپروژه اقتصادی داشته که در حال حاضر با سیاست های اقتصاد مقاومتی تلفیق و به ۱۲ پروژه افزایش یافته است.

معاون وزیر اقتصاد با ذکر بخشی از اقدامات دولت برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور گفت: این پروژه ها در بخش هایی مانند برقراری انضباط پولی،‌ مردمی کردن اقتصاد و تقویت توان تولید ملی است.

وی بیان داشت: دولت به دنبال الکترونیکی کردن امور بوده که می توان از این طریق اطلاعات مورد نیاز ۵ دستگاه را که بیشترین استعلام ها را دریافت می کنند تامین و ساماندهی کرد. در حال حاضر، ۷۸ درصد استعلام های کشور از سوی اصناف،‌ وزارت کار، جهاد کشاورزی، ارشاد و بانک مرکزی درخواست می شود.

نرخ بیکاری

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم دستیابی به نرخ بیکاری ۷ درصدی در برنامه ششم افزود: برای تامین مالی رشد اقتصادی باید اعطای تسهیلات بانکی ۲۴.۸ درصد و تامین مالی خارج نیز ۲۲.۲ درصد، رشد بازار سرمایه ۱۳.۱ درصد، از طریق صندوق توسعه ملی ۸ درصد و سایر روش ها نیز ۳۱.۹ درصد شد اتفاق بیافتد.

میرشجاعیان گفت: به تازگی بررسی حدود ۱۲۰۰ مجوز کسب و کار را نهایی کرده ایم و به دنبال تصویب اصلاحات جدید هستیم که بیشتر آنها در بیمه و ارتباطات است.

برنامه ششم توسعه و نرخ تورم

میرشجاعیان درباره پیش بینی اوضاع اقتصادی در برنامه ششم توسعه اظهارداشت: در این برنامه به دنبال دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی هستیم ودر عین حال به دنبال نرخ تورم ۹.۸ درصدی خواهیم بود.

وی با تاکید براینکه برای دستیابی به این میزان رشد اقتصادی نیازمند افزایش ۱۵.۴ درصدی سرمایه گذاری هستیم، افزود: همچنین رشد عوامل تولید در برنامه ششم باید ۲.۸ درصد و رشد خدمات نیز سالیانه ۲۱.۸ درصد باشد.

پیش‌بینی بانک جهانی درباره اقتصاد ایران

وی افزود: پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷، ۵.۲ درصد و در سال ۲۰۱۸ نیز ۴.۸ درصد است. نشریه اکونومیست هم رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ را به میزان ۵.۴ درصد و سرانه تولید ناخالص داخلی را ۶ هزار و ۱۴۴ دلار پیش بینی کرد که از منظر برابری قدرت خرید، درآمد سرانه هر نفر در سال ۲۰۱۷ را ۱۹ هزار و ۵۲۰ دلار خواهد بود.

 

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    1 2
    آمار دروغ بسه
  • بی نام RU ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    3 0
    گوشهایی که بایدبشنوند و چشمهایی که بایدببیند کر شده اند
  • بی نام RO ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    2 0
    19520 دلار برای هر فرد . یعنی سالایانه 78 میلیون درامد هر فرد بطور میانگین . وضعمون خوب بود خبر نداشتیماااا