وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز گرامیداشت فناوری فضایی که با حضور دکتر روحانی رییس جمهور و وزرای دفاع و علوم برگزار شد، با تبریک ایام دهه مبارک فجر، از رییس جمهوری به واسطه رفع تحریم ها و ایجاد فضای جدید در عرصه بین‌المللی که زمینه همکاری های فضایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم نمود، تقدیر کرد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سایت وزارت ارتباطات،دکتر واعظی با تاکید بر پیشرفت در زمینه تحقیق و پژوهش خاطر نشان کرد: همکاری های بین‌المللی افزایش یافته و همین عامل افزایش رقابت و بالا رفتن کیفیت کالاهای وارداتی و دستیابی به بازار های صادراتی شده است.
وی دسترسی آزاد مردم به اطلاعات را بر اساس ماده ۲۶ حقوق شهروندی از برنامه‌های خود برشمرد و گفت: دراین راستا تلاش داریم مردم در تمام نقاط کشور از امکانات بهره مند شوند و شاهد کاهش شکاف دیجیتال باشیم.
دکتر واعظی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری از توجه به پیوست امنیت و صیانت در مباحث توسعه ای در حوزه مجازی خبر داد و افتتاح فاز نخست شبکه ملی اطلاعات را زمینه ساز دسترسی مردم به نسل ۳ و ۴ عنوان کرد و گفت: در سایه این شبکه در نظر داریم به توسعه فناوری و کسب و کار نیز دست یابیم.
وزیر ارتباطات با تاکید بر تلاش در جهت اشتغال دانش بنیان به ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در سال گذشته اشاره کردو از برنامه ریزی جهت ۱۲۰ هزار شغل در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده خبر داد.
وی همچنین با یادآوری مطالبه رییس‌جمهوری در زمینه دولت الکترونیک گفت: تمام زیرساخت های دولت الکترونیک آماده و هماهنگی با دستگاه ها نیز انجام شده و در بهمن ماه سال جاری فاز نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد که باعث ایجاد تحول بزرگی خواهد شد.
وزیر ارتباطات در ادامه با تاکید بر تلاش در جهت سه برابر کردن بازار ict گفت: بر اساس برنامه زمان بندی شده با رشد متوسط سالیانه ۱۹.۶ درصد، تولید داخلی را از ۲.۷ به ۵ افزایش داده و در پایان برنامه ششم سهم بازار ictبه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.
دکتر واعظی در بخش دیگر سخنان خود از تلاش همکاران پستی جهت ارایه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات جهت عبور از مرحله زیاندهی خبر داد و گفت: با تلاش‌های دوستان پستی این شرکت در حال حاضر سودده شده و اساسنامه جدید آن نیز در مجلس شورای اسلامی تصویب و این شرکت از بلاتکلیفی نجات یافته است در ادامه برای ایجاد رقابت در این بخش هم تا دو ماه دیگر پروانه دو شرکت خصوصی ارائه خواهد شد.
وزیر ارتباطات افزود: در حوزه فصایی پس از پیوستن سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی به وزارت دو مسیر موازی جهت توسعه این بخش طی شد.
وی ادامه داد: ضمن حمایت از فناوری فضایی همزمان جهت رفع نیاز داخل قرارداد خرید یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی دنبال شد.
دکتر واعظی با اشاره به امضای قرار داد ساخت ماهواره سنجشی گفت: این ماهواره تا دو سال و نیم دیگر در مدار قرار می گیرد. همچنین مذاکرات فنی ساخت ماهواره مخابراتی انجام و در آینده نزدیک قرارداد آن نهایی خواهد شد.
وی در عین حال با تاکید بر حمایت از فناوری بومی از تلاش در جهت جلوگیری از فعالیت‌های موازی و پراکنده کاری در این حوزه با مدیریت سازمان فضایی خبر داد و گفت: در دانشگاه ها یک مرکز فنی ایجاد شده که تمام متخصصان و دانشمندان داخلی در آن با سرعت پروژه ها را به پیش می برند.
دکتر واعظی خاطر نشان کرد: ماهواره آزمایشی سنجشی که امروز رونمایی می شود دستاورد این همکاری است و در زمینه ماهواره مخابراتی نیز کار شروع شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش تمام دست اندر کاران در آینده نزدیک شاهد به ثمر رسیدن دستاوردهای بیشتر در این حوزه بود.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =