پاسخ هادی اعلمی فریمان کارشناس مسائل آمریکا به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد اکنون چه وضعیتی داشتیم؟

بنده معتقدم باراک اوباما از روسای جمهور استثنایی بوده که جمهوری اسلامی موفق شدباایشان به توافق برسد.حتی این توافق می توانست شرایط بسیار مطلوب تری برای ایران داشته باشد.فضا در زمان اوباما برای بهبود روابط مهیا بود.آمریکایی ها الگوی رابطه با کوبا را درقبال ایران تعقیب می کردند.آنها امیدوار بودنددوکشور در شرایط عقلانی و متعادل به روح توافق هسته ای پایبند باشند واین روند به تدریج به بهبود روابط منتهی شود.

اگر برجام حاصل نمیشدتنش در روابط به سرعت سیری صعودی پیدا میکرد.این تنش به دلیل مشکلات ناشی از ناتوانی فروش نفت در محیط بین الملل به سرعت بر وضعیت اقتصادی تاثیر گذار بودو به نارضایتی شدید داخلی منحر می شدودرمحیط بین الملل با تصاعد بحران و انزوای فراگیر کشور منجر می شد.

اکنون دوران اوباما گذشته است.

به نظرمن اکنون در سیاست خارجی باید سخنگوی واحدی مواضع جمهوری اسلامی را پس ازتصمیم گیری جمعی در شورایعالی امنیت ملی مطرح کندکه وزیرخارجه است.از اظهارنظرهای محلی و منطقه ای افراد پیشگیری شود.

از تست ترامپ فعلا پرهیز شود.اوباید مشکلات داخلی خودش را حل کند.

درسیاست داخلی فضا بایدبه سمت آشتی ملی،وحدت همگان.یعنی همه طیف ها. و استفاده از فرصتها برای جذب ایرانیان علاقمند به بازگشت حداکثراستفاده بشود.

ضمنا در مساله دفاعی پالیسی ترامپ افزایش درگیری در سطح منطقه ای است.به نظرتاکید بر راهبرد دفاعی قوی.نه تهاجمی و تحریک آمریکا.به شکل قدرتمندانه تنها راه کار ماست.اما من تاکید میکنم فضای سیاسی.اجتماعی و فرهنگی باید به نفع رضایتمندی مطالبات ملت پیش برودو حمایت از برنامه های مختلف رییس جمهور.در ابتدای تصدی که مطرح کرده. در سطح حاکمیت و با همکاری همه ی قوا بهترین راهکار برای ایجاد انسجام ملی و مقابله با پیشامدهای احتمالی است.حکومت باید از همه سرمایه های اجتماعی ملت با رضایت آن ها کار راپیش ببرد.

برای شرکت در نظرخواهی خبرآنلاین و خواندن نظرات کاربران اینجا را کلیک کنید.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =