۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۷

شرق نوشت: کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد باز هم برای مردم نگران شده است. او از رنجش دل ملت ایران برای بودن زیر فشار بی‌سابقه اقتصادی، ابراز نگرانی کرده است.

«محمود» اما نگفته مسئول فشار بی‌سابقه اقتصادی امروز بر مردم ایران کیست؟ او نگفته کدام سیاست‌ها و کدام سیاست‌مداران، فشار امروز بر مردم را ایجاد کرده‌اند؟ اشاره‌ای نکرده که چرا از سال ١٣٨٥ تا ١٣٩١ حدود پنج‌‌هزارو ٤٠٠ واحد تولیدی و کارخانه صنعتی کوچک و بزرگ در کشور تعطیل شده است؟ به این پرسش پاسخ نداده که چرا در همان بازه زمانی، به ‌شکل میانگین ٤٠ درصد مراکز صنعتی در شهرک‌های صنعتی تعطیل شدند و ٢٠ درصد هم با حداقل ظرفیت کار می‌کردند؟ او از این چشم پوشیده که چرا سیاست‌های موسوم به هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد؟ سیاستی که گرچه نامش «هدفمندی» بود، یارانه نقدی را بین ٧٥‌ میلیون نفر بدون درنظرگرفتن دهک‌ها تقسیم کرد؛ پول بدون پشتوانه چاپ شد و از همه بخش‌های تولید و صنعت یارانه دریغ شد تا پول‌ها بین مردم توزیع شود.

«محمود» اشاره‌ای نکرده است که نرخ دلار از سال ١٣٨٩ تا آذر ١٣٩٢، از‌ هزار و ٤٤ تومان به سه‌‌هزارو ٢٥٠ تومان رسید که با احتساب نرخ روز دلار آزاد، این رقم معادل ٦٣‌ میلیارد دلار است؛ یعنی حدود دو برابر متوسط درآمدهای نفتی ایران در سال‌های ١٣٥٨ تا ١٣٩١ که رقمی معادل ٣٢‌ میلیارد دلار در سال است.
مردی که امروز دلش برای مردم و فشارهای اقتصادی رنجیده است، نمی‌گوید کشور را با نرخ رشد اقتصادی مثبت تحویل گرفت و دولت را با نرخ رشد منفی ٦,٨درصدی به روحانی داد. پرواضح است که نرخ رشد اقتصادی بیانگر کدام مسائل اقتصادی مردم است؛ از نرخ بی‌کاری گرفته تا رفاه و معیشت مردم و... . تازه اگر آقای احمدی‌نژاد از مطالبات معوق، اتلاف ٢٤‌ هزار‌ میلیارد تومان منابع در بنگاه‌های زودبازده، رد پای رفقایش در پرونده‌های سنگین مالی، ظهور بابک زنجانی و مه‌آفرید خسروی هم چشم بپوشد، چطور می‌تواند جهش عدد تورم به ٤٥ درصد را نادیده بگیرد؟
او بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به آنچه در دوران ریاستش بر دو دوره دولت ایران گذشته برای فشار اقتصادی مردم مرثیه می‌خواند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را خودش منحل کرد؛ ٤٨٠‌ هزار‌ میلیارد تومان طرح عمرانی نیمه‌تمام روی دست دولت تدبیر و امید گذاشت؛ شاخص فلاکت را به ٥٧ درصد رساند، خط فقر را ٦,٥ برابر کرد، بین ٧٠٠ تا ٨٠٠‌ میلیارد دلار درآمدهای نفتی را در دو دولتش دود کرد. اما با این همه هنوز هم مدعی است؛ مدعی نگرانی و رنجش برای مردم.
رئیس همین دولت‌هایی که با سیاست‌هایش اقتصاد کشور را به مرز نابودی کشاند، گفته مگر می‌شود کسی بویی از انسانیت و انقلاب برده باشد و برابر مشکلات مردم و فشارهای گوناگون و کمرشکن ‌بی‌تفاوت باشد یا بدتر از آن در پی منافع شخصی و گروهی و سوءاستفاده از شرایط به نفع خود و گروهش باشد؟
«شرق» در گفت‌وگوهایی جداگانه با معاون وزیر جهاد کشاورزی و نماینده سابق مجلس، از دلایل نگرانی احمدی‌نژاد پرسیده است و از اینکه اگر امروز فشار اقتصادی بر مردم ایران است، به کدام سیاست‌ها و دلایل بازمی‌گردد.

‌احمدی‌نژاد به ‌جلو فرار می‌کند

«به گمان من این سخنان احمدی‌نژاد، تنها فرار به ‌جلو است؛ چراکه آنچه امروز بر اقتصاد ایران می‌گذرد، محصول تصمیم‌های نابخردانه و عوام‌پسندانه در دوره دولت‌های اوست و حالا احمدی‌نژاد می‌خواهد با بیان این سخنان خودش را از پاسخ‌گویی درباره سیاست‌هایش خلاص کند». اینها را علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاد دانشگاه تربیت‌مدرس  می‌گوید. به بیان او خود شخص احمدی‌نژاد مستقیم در فشارهایی که به روش‌های مختلف از نظر اقتصادی بر مردم وارد می‌شود، مسئول است. او باید پاسخ دهد که چرا آن زمان ابراز نگرانی نمی‌کرد؟
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است و بسیاری سعی می‌کنند با طرح مسائل مختلف برای دولت سیاه‌نمایی کنند. این اظهارنظر آقای احمدی‌نژاد هم از این قصه مستثنا نیست. نه‌تنها سیاه‌نمایی برای دولت، بلکه گرفتن آرایش انتخاباتی هم می‌تواند از دیگر انگیزه‌های چنین اظهارنظرهایی باشد.
قنبری تأکید می‌کند: البته مقایسه شاخص‌های اقتصادی چهار سال پیش و امروز، خود کارنامه دولت را به‌خوبی نمایش می‌دهد. هرچند همچنان نتایج و آثار سیاست‌هایی که دولت پیش اتخاذ و اجرا کرده بود، قابل ردیابی است. برای نمونه دولت همچنان تاوان سیاست هدفمندی یارانه‌ها، تحریم‌ها و تخریب زیرساخت‌های صنعتی، تولیدی، کشاورزی و... را می‌دهد. واقعیت این است که همه اینها محصول سیاست‌های دو دولت محمود احمدی‌نژاد است.
او همچنین تأکید می‌کند مردم ایران همه باهوش‌تر و آگاه‌تر از آن هستند که تحت‌تأثیر چنین اظهارنظرهایی قرار بگیرند. این‌گونه سخنان دیگر خریداری ندارد؛ مگر عده محدودی که تکلیف‌شان روشن است. این روشن است که هر اظهارنظری در هر برهه زمانی به چه موضوعی معطوف است و این مورد هم مستثنا نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد: من نمی‌خواهم بگویم امروز مشکلی در سیاست‌گذاری یا اداره کشور وجود ندارد، اما واقعیت این است که حجم بزرگ مشکلات امروز ما میوه همان دو دوره پیشین است. به‌هر‌روی دیده شد که موضوع محاکمه فردی که خودش باعث و بانی مشکلات امروز اقتصادی جامعه ایران است هم مطرح شد. به گمان من، سیاست‌هایی که در آن دوره اجرائی شد، از سیاست‌های پولی گرفته تا هدفمندی یارانه‌ها و خرج‌کردن بی‌حساب‌وکتاب همه پول نفت، همه توانست ضربه‌های سخت و سنگینی به تولید بزند. اینها همه نتایج سیاست‌های مخرب و غیرکارشناسانه‌ای بود که در دولت‌های نهم و دهم اجرائی شد.
او تأکید کرد: احمدی‌نژاد خودش هنوز متهم است و هنوز باید پاسخ‌گو باشد؛ بخش بزرگی از درآمدهای نفتی مردم ایران زمان او به یغما رفت و هنوز وضعش تعیین‌تکلیف نشده است؛ او اکنون نمی‌تواند مدعی هم باشد.

نمونه‌هايي براي مقايسه

«دلیل اینکه مردم ایران امروز از نظر اقتصادی زیر فشارند، تنها با بیان یکی، دو نمونه به‌آسانی قابل ردگیری است. اینکه مردم امروز هم مانند سال‌های گذشته از نظر اقتصادی در فشارند، انکار‌ناپذیر است؛ اما باید سیاست‌های دولت‌ها در مقاطع مختلف را بررسی کرد تا روشن شود که کدام دوره بیشترین آثار منفی را بر سرنوشت مردم گذاشته است». اینها را هم هادی حق‌شناس، نماینده سابق مجلس و اقتصاددان، به «شرق» می‌گوید. به بیان او زمانی چنین سخنانی روی افکار عمومی اثرگذار است که وقتی شخص اظهارنظرکننده، خودش در قدرت بوده است، عملکرد مطلوبی از خودش نشان داده باشد.

زمانی که هشت سال دولت آقای احمدی‌نژاد و سیاست‌هایی را که در این دوره اجرا شده است، با دولت‌های پیش از آن و همین دولت پس از آن مقایسه می‌کنیم، به شاخص‌ها مراجعه می‌کنیم و روشن می‌شود که اقتصاد در این دوره‌ها قابل قیاس با هم نیست. خوشبختانه امروز عملکرد همه روشن و شفاف است و با توجه به اینکه تنها چهار، پنج ماه به انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری باقی مانده است، می‌توان از چنین اظهارنظرهایی تفسیر سیاسی داشت.
حق‌شناس توضیح می‌دهد: یک مقایسه ساده، نشان‌دهنده بسیاری نکات است. دقت کنید که در سال ١٣٩٠ برجسته‌ترین درآمدهای تاریخ، به ایران سرازیر شد؛ یعنی ١٢٠‌ میلیارد دلار از محل فروش نفت و ٣٠‌ میلیارد دلار از محل صادرات غیرنفتی که در مجموع درآمد ١٥٠ ‌میلیارد‌دلاری برای ایران فراهم کرد، دقیقا در همان سال عدد تورم به بالای ٣٠ درصد رسید؛ یعنی قدرت خرید مردم به دلیل تورم ٣٠ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش پیدا کرد. حال به سال ١٣٩٥ دقت کنید. کل درآمدهای ایران از محل فروش نفت و گاز به چیزی حدود ٥٠‌ میلیارد دلار می‌رسد؛ یعنی حدود نصف سال ١٣٩٠. خب؛ در همین سال عدد تورم به کمتر از یک‌سوم سال ١٣٩٠ رسیده است. توضیح اینکه در سال ١٣٩٥ با وجود اینکه درآمدهای کشور کاهش چشمگیری داشته است؛ اما قدرت خرید مردم از یک‌سوم سال ١٣٩٠ کمتر شده است. 

او می‌گوید: مثالی دیگر این است که سال ١٣٩٥ براساس گزارش مرکز آمار ایران، ٧٠٠‌ هزار شغل ایجاد شده است؛ در‌حالی‌که در دوره ١٣٨٤ تا ١٣٩٠ در مجموع ٧٠‌ هزار شغل ایجاد شده است که یعنی به‌ طور میانگین سالي ١٤‌ هزار شغل. حق‌شناس می‌گوید: حالا با این مثال‌ها و نمونه‌های بی‌شمار دیگر، باید این پرسش مطرح شود که آیا مردم در سال ١٣٩٥ بیشتر زیر فشار اقتصادی‌اند یا در هشت سال پیش از سال ١٣٩٢؟ حداقل دستاورد این دولت این است که مردم شب نمی‌خوابند و صبح متوجه شوند قیمت دلار سه برابر شده است یا تصمیم‌های عجیب و خارج از تصور گرفته شده است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    ایشون بسیار ساده زیست و خاکی بودن و تو بعضی از تصاویر پلیورشون تو شلوارشونه
    • بیست و سی A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      درود بر احمدی دلاور مردی از تبار خورشید ما تا به اخر پای عهد و میثاق خود با دکتر ایستاده ایم کاخ سفید را حسینیه میکنیم.در مک دونالد قیمه نذری میپزیم و در ورزشگاه الترافورد تعزیه برگزار میکنیم مرگ بر امریکا .دیوید دیوید او اس ار .با مشت میزنم دهن امریکا وعده ما بهار ۱۴۰۰ و ورود دکتر با رای میلیونی
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      94 16
      خخخ زیر بغل کاپشنش هم گاهی پاره است
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      69 6
      شما درست میفرمایید به شرطی که شب ها تو رختخواب که میری قبلش شام سنگین نخوری.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    کاش کسایی که فقط بلدن به ایشون انتقاد کنن متوجه بودن که تایمر برف پاک کن پراید که در زمان ایشون روی پراید تعبیه شد رو خیلی از ماشین های هم نسل پراید ندارن
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      121 7
      طنزش را متوجه نشدی داداش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      67 7
      چطوری مهندس بذرپاش؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      75 9
      ناشناس عزیز 11:10:51 : به نظرم هزینه 150 میلیارد برای تکنولوژی برف پاک کن پراید منطقی هستش . به نظرم من دوستان صدا و سیما میتونن مستندی بسازند که نشون بده خیلی از غول های خودرو سازی دنیا با صرف هزینه های چند برابر این فقط تونستند یه بوق به ماشین اضافه کنند که این ارزش کار آقای احمدی نژاد رو بیشتر نمایان میکنه
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      20 7
      ناشناس عزیز 11:10:51 : به نظرم هزینه 150 میلیارد برای تکنولوژی برف پاک کن پراید منطقی هستش . به نظرم من دوستان صدا و سیما میتونن مستندی بسازند که نشون بده خیلی از غول های خودرو سازی دنیا با صرف هزینه های چند برابر این فقط تونستند یه بوق به ماشین اضافه کنند که این ارزش کار آقای احمدی نژاد رو بیشتر نمایان میکنه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    میترسید بیاد تو انتخابات رای بیاره؟؟؟؟؟ ترسوهای بزدل
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      13 12
      نه...
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      75 11
      نگرانی ما شمایید نه محمود . شما با رایتون به مملکت خیانت کردین . نگران حماقتیم
    • امین A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
      10 2
      تا افراد ناآگاهی مثل شما هستند چرا نباید نگران باشیم؟ همانند این است که شخصی مقداری طلا در منزل دارد و نگران دزدیده شدن آنها هست، چرا؟ چون در جامعه دزد وجود دارد. ما هم به دلیل افراد نابخردی مثل شما باید نگران رای آوردن فردی مثل احمدی نژاد و آینده خودمان و کشورمان باشیم
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    10 45
    درود به شرفت مرد
  • بلالمی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    15 4
    خدایا به داد این ملت برس این باید مشاور.ترامپ باشد کل دنیا از بین ببره اصلا کره زمینی وجود نداشته باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    27 5
    به نظرتون بازم از جماعت سوال ميكنه از ساعت چند اينجا اومدين؟؟
  • ناشناس A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    11 27
    سلام، برید مناظره هاشو ببینید بعد نظر بدین برین تحقیق کنید ببینید اختلاس ها تو اون هشت سال بیشتر بود یا تو این چهارسال... برید ببینید مردم تو اون دوره بیشتر صاحبخونه شدن یا الان همون یارانه روهم داد دستمون که به فنا بره،خواست بیشترم بده که بعضیا نزاشتن فقط همین،تحقیق کنید نمیگم بد یا خوبه,فقط میگم با دقت وکمال تحقیق کنید و رای بدید تا چهارسال دیگمون بهتر باشه من ایرانمو دوس دارم و مردمم مث خانواده ی من فقط با چشم باز رای بدین و به حرف این و اون گوش ندین خودتون تحقیق کنین و بهترین رو انتخاب کنین مرسی از همتون
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    10 7
    اونایی که عاشق دل خسته این آقا هستن فقط مثبت و منفی ها را ببینید و بعد حرف بزنید . خجالت بکشید از این ملت . چون شما ها از قبل باخته هستید .
  • سید هادی US ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    10 5
    سلام مردم به این محمود زیاد گیر ندید اگه به اطرافتون خوب نگاه کنید امثال ایشون زیادند .اینا اینطوری خلق شدند وناکارامدی نظام آموزشی ما رو اینا نشون میدن . در تعریف واژه تربیت صاحبنظران اینگونه نظر میدهند :تربیت« یعنی ایجاد تغییر در رفتار عملی فرد که در عملکرد فرد مشاهده شود » دکتراهای من در آوردی سیستم برای نیرو های خودی نتیجه ای جز این نخواهد داشت. الحمد ا... همشون دکتر تشریف دارند.
  • بی نام EU ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    11 7
    چرا زمانی که در راس قدرت بود به این راحتی از کثافت کاریهاش پرده نمیگوشودید؟ کاش اون زمان جراتش رو داشتید واین آمار شرم آور رو به مردم می دادید نه الان که کار از کار گذشته و من دم رو بد بخت کرد
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    8 6
    کسی که شعار تبلیغاتیش دوباره امریکا را برتر میکنیم بود دیدیم چی شد. احمدی نژاد که شعارش به جون هر چی مرده احمدی بر میگرده دیگه واویلا
  • علی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    11 7
    باسلام درود به همه خدمت گذاران میهن اسلامی گوشه ای از خدمات دکتر احمدی نژاد : احمدی نژاد :مردی که وقتی رفت لبنان باتمام ناامنی اون کشور کیلومترها با خودرو روباز جواب محبت مردم رو داد . ودرست سر مرز اسراییل بدون حفاظ ضد گلوله سخنرانی کرد این یعنی عظمت ایران . هدفمندی یارانه ها را اجرا کرد کاری که در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه بود . اگه فقط ازخدمات اون دولت مسکن دارشدن 20میلیون ایرانی رودر نظر بگیرین همین بس حتما میگن خراب ساختن خوب ساختش دست خودمردم ومدیران میانی بود ریس جمهور که نمی تونه به همه جا نظارت کنه خودمون باید وجدان داشته باشیم درست کار کنیم و...........بسیار موارد دیگه ضمنا دیکته نانوشته غلط نداره کسی که کار نمی کنه خوب ایرادی ازش نمی گیرن ؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    8 12
    ساخت بيش از ۷ ميليون و ۳۹۳ هزار واحد مسكوني در دولت احمدي نژاد سبب شد تا مجموع مسكن ساخته شده در كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي به بيش از ۱۲ ميليون واحد مسكوني برسد كه از اين ميزان ۶۱.۲ درصد در دولت مهر و عدالت، ۲۶.۵ درصد در دولت اصلاحات و ۱۲.۳ درصد در دولتهاي اول تا ششم ساخته شده است. ورزش ايران در سال هاي اخير با سرمايه گذاري و برنامه ريزي هايي كه در دولت دهم انجام شد در مسابقات مختلف عملكرد خوبي داشت و بهترين نتايج تاريخ خود در بازي هاي آسيايي و المپيك را كسب كرد.
    • مریم A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
      11 6
      ساخت مسکن بدون زیرساخت؟ اخه یکی از همین واحدا رو خارج شهر بدون لوله کشی گاز و آب بهت بدن حاضری بری. حماقت شاخو دم نداره اون کارش فقط حیف و میل کردن سرمایه ملی بود که این کارو به خوبی انجام داد.
  • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    13 9
    1 افزایش ۳ برابری کاربران اینترنت در دولت دهم ۲ بزرگراههای کشور : تا قبل از دولت نهم : ۴۷۱۳ کیلومتر، اکنون : ۱۳ هزار ۲۲۳ کیلومتر ۲.۸ برابر ۳ آزادراه های کشور : تا قبل از دولت نهم : ۱۰۸۶ کیلومتر، اکنون : ۲۳۴۹ کیلومتر ۲.۱ برابر ۴ آسفالت راههای روستایی : تا قبل از دولت نهم : ۵۴ هزار و ۹۹۴ کیلومتر، اکنون : ۱۰۱ هزار و ۴۵۰ کیلومتر ۱.۸ برابر ۵ آزاد راه احداث شده در کشور : دولت اصلاحات : ۳۷۴ کیلومتر، دولت احمدی نژاد : ۱۲۶۳ کیلومتر ۳.۴ برابر ۶ بزرگراه احداث شده در کشور : دولت اصلاحات : ۲۵۳۷ کیلومتر، دولت احمدی نژاد : ۸۵۱۰ کیلومتر ۳.۳ برابر ۷ آسفالت راه روستایی : دولت اصلاحات : ۲۹ هزار و ۲۱۳ کیلومتر، دولت احمدی نژاد : ۴۶ هزار و ۴۵۶ کیلومتر ۱.۶ برابر
  • خبر IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    12 10
    افزایش ۵۰ درصدی سهم تولید محصولات پتروشیمی ایران در خاورمیانه، از ۱۶ درصد در سال ۸۴ به ۲۴ درصد در سال ۹۱ ۹ افزایش ۴۰ میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور از سال ۸۴ تا کنون ۱۰ از سال ۸۴ تا ۹۱ بیش از ۵۲ طرح پتروشیمی به ارزشی بیش از ۲۲ میلیارد دلار در کشور به بهره برداری رسیده است. ۱۱ با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین سال ۸۶ و همچنین هدفمندی یارانه ها سال ۸۹ تاکنون پایان ۹۱ بیش از ۹۲ میلیارد لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت حاصل شده که معادل با ۶۰ میلیارد دلار برآورد می شود.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
      1 10
      تو درست میگی ، همه این آمار و ارقاما درست و درآمد ها درست ، ولی کو پولش؟ تو جیب منو تو رفت؟ تو 8 سال 4 میلیون تومن کلا بهت یارانه داده ، میلیارد میلیارد دود شد رفت هوا ، همه درآمد ها رو هم برداشتن بردن با خودشون آدم ساده کارای عوام پسندانه و آسفالت کردن روستاها چه دردی از من و تو دوا میکنه آخه
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    13 10
    بزرگراه خرم اباد پل ذال درغرب کشور درزمان دولت قبل ساخته شد. یعنی شما دوساعت ونیم باسرعت مجاز 120کیلومتر از دزفول میری خرم اباد . قبلا شش یا هفت ساعت راه بود چقدر حوادث رانندگی وتلفات داشتیم جان چقدر ازمردم رو بااین کار نجات داد .خدانگهدارش باشه خدماتش در مناطق محروم فراوان بود . اعنت بردشمنانش که هیچ کاری که نکردن اونوتخریب هم میکنن لعنت
  • علیرضا A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    8 14
    خلایق هر چی لایق سیاست تحمیق توده هاست باز هم داریم احمق می شیم البته مردم توی کشورهای دیگه مثل امریکا هم گاهی احمق میشن مثلا میان به ترامپ رای میدن ولی خوب دلم خنک شد چون امریکاییها هم حداقل یه چهار سالی یک کمی اون بلایی که هشت سال سر ما اومد رو لمس می کنن ...........
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    14 10
    معجزه هزاره سوم هستند ایشون تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • امير IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    2 11
    به قول ايت الله هاشمي توي اون هشت سال به اندازه كل تاريخ شاه غارت شد.روحش شاد كه به جز راست چيزي نگفت
  • بی نام BE ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    1 2
    بادنجان دور قاب چینها حمله به مردگان را رها نمیکنند. جمهوری اسلامی یک نظام است و احمدی نژاد یک مهره کوچک ان. یکم فکر کنید بد نیست.
  • عليرضا A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    4 0
    كاش ميشد ميومد تا ببينيد چقدر دلباختگان سكته ميزدند
  • عليرضا A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
    4 0
    يعني هم زمان رياست جمهوريش هم الان ساده زيستي تومرامش برخلاف روحاني كه نصف زمان رياست جمهو ريش به سروسامان دادن ريش ميگذره
  • ممدامین IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
    6 0
    آقا اصن فرض میگیریم احمدی نژاد بدترین رییس جمهور دنیا. این حسن کلیدساز چه گلی ب سر ما زد؟ همتون تا حرف از احمدی نژاد میشه فقط بلدین منفی بدین خوب دلیل و مدرک بیارین تا بفهمیم احمدی نژاد بد بوده.
  • محمدرضا A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
    3 1
    یعنی باید قبول کرد فراموش شدنی نیست امیرکبیر ثانی