مدیر کل دامپزشکی استان گفت : دراستان چهارمحال و بختیاری مرغداری های گوشتی و تخم گذار در گیر بیماری نشده اند و محصولاتی که تحت نظارت دامپزشکی تولید می شوند کاملا سالم و مردم با خیال راحت مصرف نمایند.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان ، دکتر نجاتی  با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری واگیردار ویروسی و از خطرناکترین بیماری های تنفسی طیور است گفت: شروع ناگهانی بیماری و تلفات، تورم و کبودی تاج و ریش طیور،؛دور هم جمع شدن، خونریزی زیر جلدی در ساق پا و ریزش ترشحات بینی و چشم و ... می باشند.


وی  اظهار داشت: این بیماری می تواند از طریق پرندگان وحشی بدون علایم، ویروس عامل بیماری را با خود جابجا نماید.

مدیر کل دامپزشکی استان  در ادامه گفت: مهمترین راه انتقال بیماری تماس با پرندگان وحشی، تماس با طیور آلوده، تماس با تجهیزات آلوده و پرنده فروش های دوره گرد می باشند.


وی عنوان کرد: تاکنون 6 کانون بیماری در استان مشاهده شده است که در طیور بومی روستا های شهرستان های شهرکرد، کیار، بن و. سامان از این جمله اند و با حضور فعال اکیپ های عملیاتی مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جهت جلوگیری از انتشار بیماری طیور بومی ( مرغ، خروس، کبوتر، بوقلمون، غاز، پرندگان زینتی و ... ) را معدوم نموده اند.


دکتر نجاتی اظهار داشت هرگونه تلفات غیر عادی پرندگان را به شبکه های دامپزشکی اطلاع دهند زیرا پرندگان گوشتخواری مانند عقاب و کلاغ و ... که از تلفات تغذیه می کنند باعث کسترش و انتشار بیماری می شوند.


وی پیشگیری از بیماری را تنها با رعایت توصیه های بهداشتی از طریق معدوم نمودن پرندگان بیمار دانست و از روستاییان و کسانی که مرغ بومی نگهداری می کنند خواست: در صورت مشاهده تلفات پرندگان آزاد پرواز و طیور خانگی از دور انداختن آن جدا" خودداری نمایند و سریعا" شبکه دامپزشکی را مطلع سازند تا از آن ها نمونه برداری و به روش بهداشتی معدوم نمایند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =