ایسنا نوشت: وزیر دفاع آمریکا در اولین سفر اروپایی خود راهی بروکسل ‌شده و قرار است امروز(سه‌شنبه) از مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بازدید کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، انتظار می‌رود ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با همتایان خود از کشورهای عضو ناتو دیدار کند و میزبان نشستی با مقام‌های ارشد در ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا علیه داعش باشد.

طبق بیانیه وزارت دفاع آمریکا، ماتیس در سفر به بروکسل بر تعهد آمریکا در قبال ناتو و نیز شکست تروریست‌های داعش تاکید خواهد کرد.

پس از آن رئیس پنتاگون برای شرکت در کنفرانس امنیتی سالانه مونیخ راهی آلمان می‌شود.

این نشست ۱۷ تا ۱۹ فوریه (۲۹ بهمن تا اول اسفند) برگزار می‌شود و ژنرال ماتیس با اکثر وزرای دفاع کشورهای حاضر دیدار خواهد داشت. 

سفر ماتیس در حالی انجام می‌شود که بسیاری از شرکای اروپایی آمریکا نگران اظهارنظرهای ترامپ هستند. رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپین‌های انتخاباتی مکررا از ناتو انتقاد کرد و آن را "منسوخ" خواند و به صورت کلی تعهد آمریکا را زیر سوال برد.

او تاکید داشت، شرکایی مهم همانند آلمان باید سهم بیشتری از هزینه‌ها را در دفاع از اروپا پرداخت کنند و باید نقش نظامی‌ پر رنگ‌تری هم در دفاع از این قاره بر عهده داشته باشند.

در مقابل رهبران اروپایی هم تلاش دارند تا به ترامپ و ماتیس این اطمینان را بدهند که آنها مایل هستند تا مشارکت مالی بیشتری در ناتو داشته باشند اما تاکنون تعهد قاطعی نداده‌اند.

جمعه گذشته اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان با ماتیس در پنتاگون دیدار کرد و پس از آن گفت که درخواست‌های آمریکا از اعضای ناتو برای افزایش هزینه‌ها "قانونی" است.

اظهارات علنی وزیر دفاع آمریکا درباره ناتو و کنفرانس مونیخ با دقت زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا آمریکا به راستی به ناتو متعهد است یا خیر.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =