پاسخ مرتضی خوانساری کارشناس روابط بین الملل به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود اگر تا قبل از روی کار آمدن ترامپ، برجام به دست نمی‌آمد اکنون چه وضعیتی داشتیم؟

برجام حقانیت ایران را به دنیا اثبات کرد و بر منطق زور طرف مقابل خط بطلان کشید. جمهوری اسلامی ایران توانست در مقابل بزرگترین قدرت های سیاسی ، اقتصادی و نظامی جهان، ضمن دفاع از حقوق سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود، این حقوق را در نظام بین الملل به ثبت برساند .
در برجام نشان دادیم که کشور قدرت و ظرفیت مذاکره دارد. قرار نبود با ما مذاکره کنند. آنها قصد گفتگو و تحمیل شرایط را داشتند. اما مذاکره کنندگان و مسئولین ذیربط روند گفتگو را به مذاکرات فنی کشاندند. اگر پیشرفت های برنامه هسته ای که منجر به برجام شد وجود نداشت، مذاکره امکان پذیر نمی شد. این ظرفیت سیاسی و مذاکراتی را نه اعراب، نه خاورمیانه و نه حتی کشورهای بزرگ اروپا  دارند. فرانسه در سال 1967 به دلیل ممانعت آمریکا از راه یابی به مذاکرات خلع سلاح میان آمریکا و روسیه به عنوان اعتراض از ناتو خارج شد.  
این اعتبار سیاسی امنیت ایران را تقویت و مراودات ما با جهان را با اهمیت تر و هدفمندتر کرده است.
برجام برای ما شرایط مساعدی را ایجاد نمود، بطوریکه 19 قطعنامه شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام برداشته شدند.
در بخش هسته ای، حقوق مسلم هسته ای جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز از جمله غنی سازی، تولید چرخه سوخت و برنامه های تحقیق و توسعه که زیر فشار گزینه نظامی بود ، در بالاترین سطوح بین المللی به رسمیت شناخته شدند .
متعاقبا؛ بحث هسته ای ایران از فصل هفتم شورای امنیت كه طی آن برنامه هسته ای ایران بعنوان تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین المللی شناخته شده بود حذف گردید. در حالیکه قبل از برجام مقابله با برنامه هسته ای ایران تعهدی حقوقی و بین المللی برای تمام كشورهای عضو سازمان ملل متحد شناخته می شد.
یکی از بزرگترین دستاوردهای برجام این است  که نگاه امنیتی کشورها به ایران را بین المللی کرد و توانست فضای تهدید و تقابل در روابط كشورها با ایران را خنثی و حق رفتار امنیتی و نظامی در قبال ایران را از بدخواهان سلب نماید.
برجام  کشور را از بن بست اقتصادی و تجاری در یک سال گذشته رها کرد و از هزارتوی تحریم ها بیرون آورد و خطر جنگ را از روی کشور برداشت و تبلیغات جنگ علیه ایران را که افکار عمومی و امنیت روانی  را تحت تاثیر قرار می داد و امکان هرگونه سرمایه گذرای و تعامل خارجی را سلب می کرد به پایان رساند و نشان داد که پروژه ایران هراسی یک فریب و دروغ بزرگ است.
تحریم های نفتی لغو شدند و جمهوری اسلامی ایران صادرات نفت خود را به قبل از دوران تحریم ها رساند و نفت ایران امروز به جای فروش در بازارهای سیاه در در بازارهای بین المللی معامله
می گردد و در آمد حاصل از فروش آن مستقیم دریافت می شود.
با  لغو تحریمها علیه شركت ملی نفتكش ایران و امكان دریافت بیمه حمل و نقل دریایی توسط این شركت و هم چنین امكان دریافت بیمه در بخش حمل و نقل جهانی، و رفع انسداد از حسابهای سازمان کشتیرانی، موجب گردید تا میلیاردها دلار سرمایه گذاری های کشور در قالب خطوط هوایی و کشتیرانی با
ظرفیت های واقعی وارد فعالیتهای بین المللی شدند.
با لغو تحریمهای بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و لغو مسدود شدن حسابهای این بانك در تمامی كشورها، جدای از آثار مثبت بین المللی آن، ارزش پول ملی حفظ و تورم لجام گسیخته مهار گردید.  
پس ازبرجام، وضعیت اقتصادی و تجاری و سایر ظرفیت های ایران به دلیل شفافیت مورد توجه خاص کشورهای بزرگ صنعتی قرار گرفت و چشم انداز اقتصادی ایران برای صاحبان صنایع جهان پر رونق و شکوفا جلوه داده شده، که نمونه های بارز آن ایجاد اعتبار سیاسی و اقتصادی منجر به خرید صدها  فروند هواپیمای مسافربری و تمایل شرکت های بزرگ به سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز کشورمان می باشد.   
در یک جمعبندی می توان گفت رفتار منطقی و بین المللی ایران در روند برجام موجب گردید که امروز کشورهای بزرگ جهان از جمله روسیه، چین ، هند، آلمان ، فرانسه، انگلیس و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از ایران مشتاق به اجرای برجام باشند و رئیس جمهور جدید آمریکا نیز برخلاف شعارهای کارزای انتخاباتی خود در مورد پاره کردن برجام، امروز اعتراف می کند که برجام تنها دارای کاستی های قابل مذاکره است.

 

برای شرکت در نظرخواهی خبرآنلاین و خواندن نظرات کاربران اینجا را کلیک کنید.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
    3 0
    ینی واقعا برای اثبات حقانیتمون باید هزینه ای به این سنگینی میدادیم؟