بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تبادل نامه ای را با آژانس خدمات مالی ژاپن (جِی.اف.اس.آ- JFSA) امضا کرد که بر اساس آن شرایط حضور بانک های معتبر ژاپنی و ایرانی در این 2 کشور تسهیل می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بانک مرکزی، مدیرکل بین‌الملل آژانس خدمات مالی ژاپن در این نشست امضای تبادل‌نامه نظارتی میان ایران و ژاپن را بسیار بااهمیت ارزیابی کرد و گفت: امضای این تبادل‌نامه، مقدمه‌ای برای تبادل‌ دانش و تجربیات بانکی و امضای تفاهمنامه نظارتی (MoU)* خواهد بود.

«ماساتو کاندا» افزود: با توجه به آمادگی بانک‌های ژاپنی برای حضور در ایران، امضای این تبادل نامه سرآغازی برای تحقق هدف توسعه همکاری‌های بانکی به شمار می‌رود.

معاون نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم روابط تجاری مشترک را مستلزم گسترش روابط بانکی دانست و گفت: پارسال ژاپن در زمینه آموزش‌های نظارت بانکی با نظام بانکی ایران همکاری‌های مناسبی داشت.

«فرشاد حیدری» افزود: امید می‌رود این همکاری‌ها تداوم و ارتقا یابد تا استانداردهای بانکی ایران به سطح جهانی مورد نظر برسد و بانکداران ژاپن نیز برای بسط و توسعه روابط خود با نظام بانکی ایران، با اصول بانکداری بدون ربا آشنا شوند.

حیدری یادآوری کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز خدمات بانکی اسلامی به مسلمانان ارایه می‌شود و ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در این زمینه به دیگر کشورها بویژه ژاپن منتقل کند.

وی تاکید کرد بانک‌های ایرانی برای ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های ژاپنی و تاسیس دفتر نمایندگی یا شعبه بانکی در خاک ژاپن آمادگی دارند و افزود: با این هدف، بانک‌های ایرانی در کره جنوبی و چین نیز حضور یافته‌اند که به افزایش مراودات تجاری ایران با آن کشورها منجر شده است.

حیدری اعلام کرد بانک مرکزی از حضور بانک‌های ژاپنی در خاک ایران استقبال می‌کند و ادامه داد: این امر هم زمینه را برای دسترسی ژاپن به بازار 80 میلیونی ایران فراهم می‌‌کند و هم شرایط حضور پررنگ‌تر ژاپن در آسیای میانه و قفقاز را مهیا می سازد.

انتقال تجربیات نظارتی و بهره‌مندی از برنامه‌ها و خدمات آموزشی نظارت بانکی 2 طرف از مفاد تبادل‌نامه همکاری‌های نظارت بانکی بین بانک مرکزی ایران و آژانس خدمات مالی ژاپن است.

به گفته مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در مصاحبه با ایرنا، پس از برجام 2 شرکت پرداخت بین المللی شامل جی.سی.بی (JCB) ژاپن و شبکه یو.پی.آی (UPI) چین برای ورود به بازار ایران ابراز تمایل کرده اند.

ژاپن یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری به ایران اختصاص داده است.

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    0 0
    جالب بود بانکداران ژاپنی بیان ایران بانکداری بدون ربا رو تجربه کنن.برو آقا ربوی ترین سیستم بانکداری دنیا متعلق به ایرانه