تسنیم به نقل از روزنامه چاینا دیلی نوشت: با اشاره به وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ برای کاهش واردات از چین، کلید زدن جنگ تجاری برای شرکت ها و بازار کار آمریکا فاجعه بار خواهد بود. از سوی دیگر چین خواهد توانست از این جنگ بدون آسیبی عمده سالم بیرون بیاید.

روزنامه چاینا دیلی، در مقاله ای با اشاره به وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا نوشت: اگر آمریکا جنگی تجاری با چین را آغاز کند، خودش بازنده خواهد بود.

در این مقاله آمده است: دونالد ترامپ در دوران رقابت های انتخاباتی وعده داده که تعرفه 45 درصدی بر واردات کالاهای چینی به آمریکا اعمال خواهد کرد تا این کشور را وادار به بازنگری در توازن تجاری اش با آمریکا سازد. نتیجه فوری این اقدام وقوع یک جنگ تجاری شدید خواهد بود که آمریکا تقریبا به صورت قطع بازنده آن خواهد بود. هرچند ما هنوز نمی دانیم که ترامپ این تهدید را عملی خواهد کرد یا نه، اما خروج وی از موافقتنامه شراکت فراآتلانتیک در روزهای نخست روی کار آمدنش نشان می دهد که او ابایی از عملی کردن وعده های جنجالی انتخاباتی اش ندارد.

فعلا چین تصمیم گرفته تا منتظر بماند و اجازه دهد اول آمریکا مهره خود را در این شطرنج تجاری حرکت دهد. یک جنگ تجاری برای کل منطقه آسیا- اقیانوسیه مشکل ساز خواهد بود نه فقط جنوب شرق آسیا و این می تواند تاثیراتی منفی بر شرکای تجاری آمریکا و چین داشته باشد. اما چنین جنگی برای چین یک فاجعه نخواهد بود زیرا بیش از اینکه چین به آمریکا نیاز داشته باشد، آمریکا به چین نیازمند است.

در ادامه این مقاله می خوانیم: اکنون دیگر دهه 1980 نیست. سه دهه قبل، وضعیت ممکن بود متفاوت باشد. چین در آن زمان توسعه نیافته بود و خواهان دسترسی به تکنولوژی های تولیدی بود. اما اکنون چین بخش عمده فن آوری های مورد نیاز را در اختیار دارد و آنچه را در اختیار ندارد نیز به راحتی از خارج از آمریکا تهیه می کند. هرچند چند دهه قبل ممکن بود بازار آمریکا برای چین اغوا کننده باشد، اما اکنون این بازار اشباع شده و بازارهای نوظهور جدیدتری هستند که می توانند برای پکن جذابیت بیشتری داشته باشند.

بازارهای کالاهایی نظیر لبتاپ و تلفن همراه که سریعترین رشد را برای چین دارند در مناطق در حال توسعه ای نظیر هند، آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی قرار داند.

به علاوه چین بازاری است که امریکا به آسانی نمی تواند آن را نادیده بگیرد. تا پایان سال 2015 میلادی، مصرف کنندگان چینی حدود 131 میلیون آیفون خریداری کردند. کل فروش این گوشی ها به مصرف کنندگان آمریکایی در همان بازه زمانی 110 میلیون دستگاه بوده است. میزان فروش آیفون در چین با فروش تولید کنندگان داخلی چینی رقابت می کند. آیفون تنها بخش کوچکی از صادرات آمریکا به چین است. بوئینگ که 150 هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد کرده برآورد نموده که چین در طی 20 سال آینده حدود 6810 فروند هواپیما از این شرکت خریداری نماید و این بازار به تنهایی بیش از یک تریلیون دلار ارزش خواهد داشت. در صورت وقوع جنگ تجاری، چینی ها می توانند به راحتی این پول هنگفت را صرف خرید از شرکت ایرباس کنند که در حال احداث یک کارخانه هواپیماسازی در چین برای مونتاژ هواپیماهای بزرگ دو طبقه خود در این کشور است. در بخش خودرو، اکثر چینی ها خیلی زود به جای فورد به خودروهای مرسدس، بی ام و یا لکسوس روی خواهند آورد.

اگر ترامپ جنگ تجاری را آغاز کند، اولیه ترین تاثیرات احتمالا توسط شرکت هایی نظیر والمارت احساس خواهد شد که میلیاردها دلار کالاهای ارزان قیمت از چین وارد می کنند و این کالاها به مصرف شهروندانی می رسد که به ترامپ رای داده اند. قیمت تقریبا همه این کالاها بلافاصله به شدت افزایش خواهد یافت و تهیه آنها برای دهک های پایین درآمدی جامعه آمریکا غیر ممکن خواهد شد و دلیل آن نه هزینه های تولید بلکه تعرفه هایی خواهد بود که دولت ترامپ وضع می کند. نتیجه این اقدام یک جنگ اقتصادی خواهد بود که چین قطعا در آن موقعیتی بهتر از آمریکا برای پیروزی خواهد داشت.

ذخایر ارزی چین اکنون به حدود 3 تریلیون دلار می رسد. در مقابل، میزان ذخایر ارزی آمریکا حدود 120 میلیارد دلار است. تعرفه های وضع شده توسط ترامپ به صورت اتوماتیک موجب به جریان افتادن مکانیزم تنبیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی خواهد شد و این منجر به افزایش تعرفه ها برای کالاهای صادراتی آمریکا به کشورهای دیگر خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد کلید زدن جنگ تجاری برای شرکت ها و بازار کار آمریکا فاجعه بار خواهد بود. از سوی دیگر چین خواهد توانست از این جنگ بدون آسیبی عمده سالم بیرون بیاید.

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =