می‌توان آزمایش ایدز را پیش از ازدواج اجباری کرد؟ / یک کارشناس: ایدز، رفتار شرعی و غیرشرعی نمی‌شناسد

یک کارشناس اداره ایدز وزارت بهداشت می‌گوید: برای ویروس ایدز، شرعی یا شرعی نبودن تفاوتی نمی‌کند، وقتی رفتاری خارج از چارچوب خانواده و در قالب شرکای جنسی متعدد باشد، احتمال ابتلا وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ دكتر حمیرا فلاحی، كارشناس مسئول برنامه‌های آموزش و اطلاع‌رسانی اداره ایدز وزارت بهداشت با حضور در كافه‌خبر با اشاره به این كه ابتلا به اچ‌آی‌وی در زنان افزایش پیدا كرده، گفت: این موضوع مخصوصا از آن جهت مهم است كه در كنار هر زنی كه مبتلا باشد بحث انتقال از مادر به كودك مطرح می‌شود.

او با توضیح درباره این كه چرا آمار زنان مبتلا به اچ آی وی افزایش داشته، گفت: باید بگویم افزایش ابتلای زنان ضرورتا به این معنا نیست كه رفتار پرخطر زنان زیاد شده، این رفتار زیاد شده ولی بیشتر این زنان از طریق همسرانشان مبتلا شده‌اند.

دكتر فلاحی همچنین در پاسخ به این كه آیا می‌توان آزمایش اچ‌آی‌وی را پیش از ازدواج اجباری كرد؟ گفت: آزمایش اچ آی وی جزو آزمایش‌هایی است كه نمی‌تواند اجباری باشد، یكی از اصول این آزمایش،‌ داوطلبانه بودن است. تنها جایی كه این آزمایش اجباری است در سازمان انتقال خون و اهدای عضو است ولی در بقیه موارد نمی‌تواند اجباری باشد.

این كارشناس توضیح داد: وقتی زن و مرد برای این آزمایش مراجعه می‌كنند، در موردی مثل تالاسمی یا اعتیاد می‌توان به آنها گفت این موارد وجود دارد یا ندارد، اما درمورد اچ آی وی اینطور نیست و نمی‌توان با قاطعیت تضمین داد كه فرد مبتلا هست یا نیست. در اچ‌آی‌وی یك دوره پنجره وجود دارد كه در این دوره فرد ممكن است مبتلا باشد ولی نتیجه آزمایش او منفی باشد. بنابراین نمی‌شود یك گواهی به فرد داد و به او گفت مبتلا نیستی.

دكتر فلاحی در عین حال تاكید كرد: اصل باید بر شناخت طرفین باشد. توصیه ما این است كه زوجین تا جایی كه ممكن است سعی كنند روی بحث اطمینان متقابل اساس زندگی را شروع كنند، به شریك جنسی‌شان وفادار باشند، از وفاداری شریك‌جنسی‌شان اطمینان حاصل كنند و رفتارهای پیشگیرانه داشته باشند. در عین حال می‌توانند به مراكز مشاوره مراجعه كرده و به صورت اختیاری آزمایش دهند هرچند كه باید دوره پنجره را در نظر داشته باشند.

او همچنین اظهار كرد: حرف اول را در الفبای پیشگیری، خویشتنداری می‌زند، مساله دوم وفاداری به شریك جنسی است و اگر هیچكدام نباشد باید از وسایل محافظتی استفاده كنند. در این كه می‌گوییم وفاداری به شریك جنسی، گاهی تصور می‌شود كه اگر این رفتار در قالب شرعی باشد مشكلی ندارد اما برای ویروس ایدز، شرعی یا شرعی نبودن تفاوتی نمی‌كند، وقتی رفتاری خارج از چارچوب خانواده و در قالب شركای جنسی متعدد باشد، احتمال ابتلا وجود دارد.

این كارشناس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: مراكز متعددی داریم كه افراد می‌توانند به آدرس سایت http://hiv-sti.ir/ مراجعه كنند كه زیر نظر وزارت بهداشت است و نشانی نزدیكترین مركز به خودشان را پیدا كنند. در این سایت هم مطالب آموزنده‌ای راجع به اچ آی وی و بیماری‌های آمیزشی وجود دارد و هم آدرس مراكز مشاوره كه به صورت رایگان و محرمانه به افراد خدمات می‌دهد را می‌توانند ببینند.

برای خواندن متن كامل این گفت‌وگو می‌توانید اینجا را كلیك كنید.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    4 0
    به نظرم باید آزمایش ایدز و هپاتیت رو قبل از ازدواج اجباری کنند.
  • آریا A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    3 0
    آزمایش ایدز و هپاتیت و بیماری مقاربتی عفونی دیگر در تمام کشورهای دنیا اجباریه در ایران نیز باید اجباری بشه
  • جعفر A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    0 3
    زنها که همه فرشته اند تقصیر مردان است.
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
    0 0
    ناموسا واسه یه موضوع ساده با عنوان " می توان آزمایش ایدز را اجباری کرد؟" اومدین این همه شعر نوشتین... کی حال داره بخونه خب بگین آره یا نه