سخنگوی فراکسیون مستقلین در مجلس ارقام درج شده در لایحه بودجه 96 را محقق شدنی ندانست.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مردم در مجلس امروز بعد از ظهر جلسه علنی خود را برای ادامه بررسی کلیات گزارش بودجه سال96 کل کشور آغاز کردند.

در جلسه امروز، ابتدا مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان نماینده مخالف به پشت تریبون رفت. او با بیان اینکه در بودجه اشکالاتی وجود دارد و ما دور هم جمع شدیم تا این اشکالات را برطرف کنیم، به ذکر تعدادی از آنها پرداخت.

نماینده مردم لنگرود اظهار کرد: اولین ایراد این است که ما فقط به بخشی از بودجه را بررسی می کنیم. رقم بودجه در لایحه هزار و 84هزار میلیارد تومان بود و پس از آن کمیسیون تلفیق آن را به بیش از هزار و صدهزار میلیارد تومان رساند. چیزی که ما در مجلس بررسی می کنیم آن 320هزار میلیارد تومانی است که دولت به مجلس تقدیم و کمیسیون به 345هزار میلیارد تومان تبدیلش کرد یعنی برای نزدیک به 800 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه ما هیچ دخالتی نداریم. این امر از معایب بزرگ رسیدگی بودجه است که باید برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه اعداد بودجه باید واقعی باشد تا در زندگی مردم موثر باشد، اظهار کرد: در سال گذشته بودجه درآمدی 297هزار میلیارد تومان بود و به اعتقاد من تحقق آن از 220هزار میلیارد تومان تجاوز نخواهد کرد اما دوستان 237 هزار میلیارد اعلام کردند که همان را می پذیریم. اما چه اتفاق جدید قرار است بیفتد که بودجه 237هزار میلیارد تومان ما به 345هزار میلیارد تومان برسد؟

لاهوتی گفت: اتفاقی قرار نیست بیفتد. متوسط قیمت نفت در سال گذشته 41 دلار بوده و امسال متوسط را 55دلار در نظر گرفته است. من می پرسم که آیا چنین رقمی ممکن است؟ آیا اعضای اوپک حاضرند صادرات خود را کم کنند؟ ما هم که هنوز دنبال مشتری های از دست داده خود هستیم. از الان مشخص است این بودجه محقق نمی شود.

نماینده مردم لنگرود سپس به هزینه های جاری دولت پرداخت و گفت: سیل هزینه های جاری دولت را نگاه کنید که هر سال در دولت ها افزایش پیدا می کند. پارسال 197 هزار میلیارد تومان بود امسال دولت در لایحه خودش 236هزار میلیارد تومان آورد و ما در کمیسیون تلفیق کردیم 250 هزار میلیارد خدا بدهد برکت!

وی ادامه داد:‌بودجه عمرانی 57هزار میلیارد بود امسال کردیم 72 هزار میلیارد تومان. مگر سال گذشته محقق شد که امسال اضافه هم کردیم؟

لاهوتی گفت: نکته بعد اوراق مشارکت است که سال گذشته نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان اجازه چاپ اوراق دادیم، امسال هم 72 هزار میلیارد بعلاوه 50 هزار میلیارد دلار فایناس. یعنی حدود 200هزار میلیارد وام خارجی. اینها را چه کسی باید پس بدهد؟ اینها را باید با سود پس بدهند. ما باید مواظب باشیم.

وی تاکید کرد: یک روز دکتر لاریجانی به کمیسیون تلفیق آمدند و در این باره دغدغه داشتند.
29213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =