درگذشت فیلمسازی که الهام‌بخش تارانتینو و جارموش بود

سیجون سوزوکی کارگردان مولف سرشناس سینمایی ژاپن در ۹۳ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سوزوکی را الهام‌بخش کلاسیک کارگردان‌های بزرگی جون جیم جارموش و کوینتین تارانتینو می‌دانند.

این کارگردان ۱۳ فوریه در توکیو چشم از جهان فروبست. خبر درگذشت او را استودیوی فیلمسازی «نیکاتسو» در بیانیه‌ای اعلام کرد. استودیوی فیلمسازی «نیکاتسو» سال ۱۹۶۷، پس از ۱۲ سال همکاری و ساخت ۴۰ فیلم سوزوکی را اخراج کرد. دلیل اخراج او ساخت فیلمی بود با نام «Branded to Kill» بود که اکنون به عنوان شاهکار سوزوکی شناخته می‌شود. این کارگردان بر خلاف نظر استودیوی فیلمسازی در این فیلم از شیوه تجربی خاص خود و جریان روایت غیرمعمول بهره برده بود که به مذاق مدیران استودیو که خواستار یک فیلم گانگستری معمولی درجه ب بودند خوش نیامد. سوزوکی پس از این رویداد تا یک دهه موفق به ساخت هیچ فیلمی نشد.

در بیانیه‌ استودیوی «نیکاتسو» که برای درگذشت او منتشر شده، آمده است: «سیجون سوزوکی نخستین فیلمش را سال ۱۹۵۶ ساخت و پس از آن با ساخت فیلم‌هایی چون «Branded to Kill» و «آوای کولی» برای فیلمسازان بسیاری در سراسر جهان الهام‌بخش بود.»

سوزوکی پیش از اینکه به عنوان کارگردانی صاحب سبک در جهان شناخته شود به عنوان بازیگر در تلویزیون ژاپن فعالیت می‌کرد. بسیاری از بزرگان سینمای جهان از جمله کوئنتین تارانتینو، جیم جارموش و وونگ کار وای نبوغ و تاثیر او بر سینما را ستوده‌اند.

«زیگونروایزن» یا «آوای کولی» به کارگردانی سوزوکی سال ۱۹۸۰ در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد. این فیلم بعدها از سوی منتقدان سینمایی ژاپن عنوان بهترین فیلم دهه را دریافت کرد. آخرین فیلم او با عنوان «شاهزاده راکون» سال ۲۰۰۵ به سینما عرضه شد.

منبع:‌ هالیوودریپورتر/ ۲۱ فوریه

58241

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    0 0
    خدا رحمتش کنه. مرد خوبی بود.