مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور: ۶۰۰ بنای تاریخی در کشور در حال مرمت است

مدیر کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور گفت: ۶۰۰ بنای تاریخی با اعتبارات ملی در سطح کشور در حال مرمت است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ،«غلامرضا ميثاقيان» در حاشيه چهارمين كنگره تاريخ معماري و شهرسازي ايران با محوريت استان سمنان كه در دانشگاه آزاد اسلامي سمنان برگزار شد، در گفت گو با خبرنگاران افزود: مرمت آثار تاريخي يك امر مداوم است و بسياري از بناهاي تاريخي به دليل قدمت بالا، نياز به مرمت مداوم دارند.

وي گفت: حفظ و احياي بناهاي تاريخي نياز به همت عمومي دارد و برخورداري از همت عمومي از تخصيص اعتبار براي مرمت آثار مهم‌تر است.

ميثاقيان با اشاره به همت اهالي شهر "تيران" اصفهان براي حفظ و احياي قلعه تاريخي اين شهر گفت: مشاركت مردم اين شهر الگوي مناسبي براي همت و مشاركت عمومي براي مرمت آثار تاريخي است.

وي، وجود نگراني در مردم، مسئولان و رسانه ها در رابطه با حفظ و نگهداري از آثار تاريخي را ارزشمند دانست و افزود: در يك دوره طولاني، بناها و بافت‌هاي تاريخي كشور تخريب مي‌شد و سازمان ميراث فرهنگي در حفظ آثار تاريخي تنها بود.

ميثاقيان، حفظ و حراست از بناهاي تاريخي را همراه با حفظ ميراث معنوي هر منطقه مهم دانست و گفت: بايد خاطرات جمعي شهروندان، اتفاقات تاريخي مهم رخ داده در بناها و.... نيز حفظ شده و به آيندگان منتقل شود.

مدير كل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی كشور تاكيد كرد: بهترين راه حفظ بناهاي تاريخي، تبديل مطالبه حفاظت از ميراث فرهنگي به يك مطالبه عمومي است.

كنگره علمي تاريخ معماري و شهرسازي ايران با محوريت استان سمنان توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان و با همكاري ارگانها و مراكز آموزش عالي استان سمنان، از روز گذشته در سمنان آغاز به كار كرد و تا امروز(پنجم اسفند ماه) ادامه دارد.

حوزه‌هاي فرهنگي- طبيعي شهرها و روستاهاي تاريخي، منظر فرهنگي و منظر شهر تاريخي، سازه در تاريخ معماري و شهرسازي، باستان شناسي، معماري و شهرسازي، ميراث معماري و شهرسازي مدرن، ميراث آب و كشاورزي، ميراث فرهنگي ناملموس، راه هاي فرهنگي و عناصر وابسته از جمله محورهاي اين كنگره است.

از 50 مقاله ارسال شده به دبيرخانه كنگره، 18 مقاله براي ارائه و چاپ در كتاب كنگره انتخاب شد.

كنگره ملي تاريخ معماري و شهرسازي ايران، خرداد ماه سال آينده در شهر بم برگزار مي شود.

استان سمنان داراي بيش از يك هزار اثر تاريخي شناسايي شده است كه 718 اثر از اين تعداد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =