باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مراسم قدردانی از عوامل سریال «معمای شاه» با حضور رییس صداوسیما، معاون سیما و جمعی از بازیگران و دست‌اندرکاران این سریال برگزار شد.

عبدالعلی علی‌عسكری رییس رسانه ملی در اين مراسم، سريال «معمای‌شاه» را روايت صادق و درست از تاريخ معاصر ايران دانست كه ماندگار خواهد شد.

او با تأكيد بر اينكه اين سريال در آينده، بيش از اكنون ماندگار خواهد بود گفت: با وجود آنكه گنجاندن تمام حوادث تاريخي اين برهه، در يك سريال، بسيار سخت و پيچيده بود، سريال «معمای‌شاه» به عنوان اولين اثر بلند در اين زمينه توانست به‌خوبی ازعهده روايت آن برآيد. دكتر عسكري افزود: بيشتر هنرمندان اين سريال از چهره‌های برجسته هنری كشور و از افتخارات ملی مردم ايران و رسانه ملی هستند.

رییس سازمان صداوسيما با بيان اهميت پرداختن به تاريخ معاصر ايران تصريح كرد: بيان درست تاريخ خيلي اهميت دارد و می‌تواند آموزنده باشد چراكه هرچه از تاريخ معاصر ايران دورشويم، ساخت چنين سريال‌هايی مشكل‌تر می‌شود .

او با اشاره به قصص قرآن و بيان داستان‌های تاريخی در اين كتاب آسمانی اظهارداشت: قرآن رساترين بيان است كه بلندترين مفاهيم را در قالب داستان‌های واقعی از اقوام گذشته برای انسان‌ها بيان می‌كند كه اين نشان دهنده اثرگذاری داستان گذشتگان بر آيندگان است.

دكتر علی عسكری با تأكيد بر اينكه در زمينه تاريخ ايران كمتر كار شده است، يادآورشد: يكي از بهترين بسترها برای روايت تاريخ، بستر نمايش، سريال سازی و فيلم‌سازی است و با وجود آنكه مستندهای نمايشی هم در اين زمينه اثرگذارند، اما،اثر سريال‌های نمايشی بيشتر و ماندگارتر خواهد بود.

رییس رسانه ملی با بيان اينكه گذشته، چراغ راه آينده و راه‌گشا است، گفت: تاريخ شكل‌گيری مبارزات مردم عليه شاه برهه‌ای بي‌نظير از تاريخ است. وی با اشاره به نقش امام خمينی(ره) در شكل گيری و پيروزی انقلاب و نقش مقام معظم رهبري (مدظله‌العالی) بر تداوم آن، اظهار داشت: كشور ما امروز در حال تبديل شدن به قدرتی بزرگ در جهان است و تاريخ می‌تواند درسی بزرگ برای ما و عبرت گرفتن از گذشته باشد.

او اظهار داشت: سريال «معمای‌شاه» سريالی عبرت‌آموز بود كه می‌تواند براي آموزش تاريخ به دانش‌آموزان، دانشجويان و كساني كه در رشته تاريخ تحصيل می‌كنند، منبع خوبی باشد.

رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به هجمه‌هايی كه به ساخت اين سريال شده است، تصريح كرد: علت هجمه برخی به سريال معمای‌شاه، حقانيت مبارزات مردم ايران با رژيم ستم‌شاهی و بيان حقايقی است كه در اين سريال به آن پرداخته شد.

او اظهار اميدواری كرد: ساخت چنين سريال‌هايی در رسانه ملی تداوم داشته باشد تا اسرار ديگری از تاريخ كشور برای مردم آشكار شود.

محمدرضا ورزی نيز با بيان گزارشی كوتاه از روند تحقيق و نگارش اين سريال گفت: از ابتداي كار 5600 نسخه تاريخي به‌عنوان سند در اين سريال استفاده شد. او تأكيد كرد: گروه پژوهشی سريال از 150 عنوان كتاب فيش برداری كردند و پژوهش مجموعه 2 سال طول كشيد.

ورزی با تأكيد بر اينكه بخشي از پژوهش از خاطرات خود عوامل دربار گرفته شد، گفت: كتاب خاطرات اسدالله علم كه در خارج از ايران چاپ شده يكی از اين منابع بود. ورزي تصريح كرد اين سريال قرائت من از تاريخ بود و تلاش كردم نقصی نداشته باشد. او ساخت سريال معمای شاه را محصول خرد جمعي دانست كه به كمك مشاوران و تعامل با كارشناسان به انجام رسيد.

در ادامه اين مراسم ميرباقری معاون سيما اظهارداشت: سريال «معمای شاه» كار عظيمی بود كه بخش عمده‌ای از سرمايه هنری و نمايشی كشور در تهيه و به تصوير كشيدن آن، نقش داشتند.

معاون سيما بخش زيادی از هويت تلويزيون را وابسته به كارهای نمايشی دنباله‌دار و سريال‌سازی دانست كه امروز در دنيا نيز به آن توجه ويژه‌ای می‌شود.

ميرباقری يكی از بسترهای مهم برای سريال‌سازی را تاريخ دانست و گفت: تاريخ صدر اسلام از زمينه‌هاي مناسب برای ساخت مجموعه‌های تاريخی است كه با توليد سريال‌های امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) تا حدودی به آن پرداخته شده‌است.

معاون سيما همچنين توليد سريال‌هايي مانند ابن سينا را بر مبناي تاريخ تمدن اسلام دانست و اعلام كرد : تاريخ معاصر پيچيده‌ترين بخش تاريخ ايران است كه تا‌كنون چند سريال نظير "كلاه پهلوی" و "در چشم باد" به مقاطعي از آن پرداخته‌اند.

وي با تأكيد بر اينكه دولت پهلوی تنها دولت دست‌نشانده اجانب بود، گفت: واقعيات اين برهه از تاريخ فصل ويژه‌ای از تاريخ مردم ايران است و كساني كه از بيان حقايق واهمه دارند درمقابل ساخت چنين سريال‌هايي مي‌ايستند و عليه آن توطئه مي كنند. ميرباقري تأكيد كرد: اين سريال در زمينه بيان واقعيت‌ها بسيار قوی عمل كرد و به پشتوانه كارگروهي و مجموعه تحقيقات منسجمی به انجام رسيد.

معاون سيما، سريال «معمای شاه» را اثري منحصربه‌فرد دانست كه توانست ماهيت حكومت پهلوي را به‌خوبي نشان دهد. وي خيانت، خباثت و جنايت را سه ماهيت اصلي رژيم پهلوی خواند و گفت: سريال «معماي شاه» بيشتر به ماهيت خيانت اين رژيم پرداخت چراكه نمايش ماهيت خباثت و مسائل غير اخلاقی آن‌ها به علت ملاحظه مخاطب، موازين اخلاقی و رعايت شأن و ادب در رسانه ملي، چندان ممكن و جايز نيست.

ميرباقری سريال «معمای شاه» را برخوردار از استاندارد‌های لازم دانست و ابراز اميدواری كرد هنرمندان اين سريال انرژی مضاعفی براي تداوم ساخت چنين سريال‌هايی داشته باشند.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    65 2
    روایت درست ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • ابوالفضل A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    73 2
    رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به هجمه‌هايی كه به ساخت اين سريال شده است، تصريح كرد: علت هجمه برخی به سريال معمای‌شاه، حقانيت مبارزات مردم ايران با رژيم ستم‌شاهی و بيان حقايقی است كه در اين سريال به آن پرداخته شد... اما مسئله اینجاست که کیا به این سریال هجمه آوردن ؟ همین مردم که مبارزه کردن... خجالت بکشید
  • بی نام RO ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    55 2
    حقیقت ؟راست میگی؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    59 2
    آقایان پشت مسائل سیاسی قایم نشوید. معمای شاه سریال خوبی نبود چون فیلمنامه خوب و دراماتیکی نداشت، بازی ها بد بود، دیالوگ ها افتضاح بود و ....
  • عادل A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    57 1
    هیچ ماست فروشی نمی گه ماست من ترشه
  • omid IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    62 2
    فقط سرمایه مملکت رو هدر دادین...
  • محمد FI ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    54 2
    به صورت اغراق در مسائل نابهنجار واقعا متاسفم واسه صدا و سیما
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    44 3
    حتما تو راست می گی
    • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
      1 9
      نه شماها راست می گین
  • رویا DE ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    31 3
    حیف که ساخت سریال ازداستان پر کشش و پرماجرای زندگی شاه که میتونست برای نسل جدید راهنما باشه به فردی واگذار شد که اصول اولیه داستان نویسی رو هم رعایت نکرد و این سریال رو به یک سریال کم بیننده تبدیل کرد
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    45 3
    سریالی سراسر دروغ
  • آزاده A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
    40 2
    از سریال ضعیف تان دفاع نکنید
    • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
      2 23
      دروغ نبود اما بد ساخته شده بود
  • محسن IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    31 2
    خدای من این تاریخ معاصر چه روایت ها که ندارد
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    26 3
    حیف از این همه پول خرج کردن
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    19 3
    یک مثال می زنم تا دکتر عسگری و میرباقری متوجه منظورم بشن. فیلم ماجرای نیمروز در جشنواره فجر امسال به سال 60 می پرداخت و مشخص بود که عده ای از نظر روایت تاریخی مثل دکتر زیبا کلام با آن مخالف باشند. اما منتقدان و بسیاری از تماشاگران اون رو فیلم خوبی دونستن چون خوب ساخته شده بودید. متوجه شدید : خوب ساخته شده بود. اما سریال معمای شاه بسیار بد ساخته شده بود.
  • احمد A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    37 2
    خسارت این چند میلیارد تومانی که از جیب ما رفت رو از کی باید بگیریم؟؟؟
    • مجید A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      18 2
      من هم شاکی هستم.
  • یوسفی A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    18 2
    سریال بسیار بسیار بسیار ضعیفی بود آقا
  • بی نام RO ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    16 1
    روایت نادرست تاریخ
  • بی نام RO ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    1 25
    بر خلاف نظر منتقدان بسیاری از مردم این سریال را پسندیدند و دوست داشتند همه انتقادها سیاسی است مطمئنم