۱ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
‏نقوش اسب وحشی در سنگواره‌های لرستان

طبق آثار سنگواره ها و نقوش موجود در غارهای استان، اسب وحشی در استان لرستان وجود داشته است.

خبرآنلاین لرستان : نرگس سپه وند،امیر دالوند دکترای مهندسی معدن ضمن بیان این مطلب افزود:اگر بتوان مساله آثار وجود اسب وحشی در طبیعت دیرین لرستان را تایید کرد، قطعا می توان بر وجود بهترین یا لااقل یکی از ناب ترین نژاد اسب های جهان، صحه گذاشت. چرا که می توان بر اساس مستندات تاریخی گفت: لرستان مهد پرورش ‏اسب های وحشی است و با استناد به نقشینه های غارها تا آثار کشف شده فسیلی، و نیز از زادبوم فرهنگی و اقلیمی گرفته تا حضور سمبلیک اسب در زندگی مردمان این سرزمین که در دست بافته های آنان نیز مشهود است،وجود اسب وحشی و بومی در لرستان را تصدیق می کند.
دکتر دالوند بیان داشت:طبق مستندات تاریخی مردمان لرستان، اولین کسانی بودند که اسب را رام و از آن بهره جستند و زیباتر آنکه در عصر حاضر نیز بهترین سوارکارهای اسب تاخت یا مسابقه ای متعلق به مردم همین استانند.
وی تشریح کرد: اگرچه این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که در اعصار گذشته بخاطر ژنوم خاص اسب های لری، حکومت های مختلفی از جمله قاجار بسیار طالب این اسب ها بودند و به انحاء مختلف از جمله مالیات، اسب ها را از لرستان می گرفتند تا آنجاکه گویی دیگر اسبی باقی نمانده است اما شواهدی گویای آنست که ردپاهایی از این اسب کهن و بومی در زیستگاه باستانی خود(لرستان ) می چرخد و با اشتیاق زیست می نماید، که این موضوع از چند جنبه حائز اهمیت است؛
1-وجود اسبی توانمند و بومی در لرستان که گاه با عناوینی دیگر و به اشتباه شناخته شده است.
2-وجود شرایط مطلوب زیستی بعد از گذشت قرن ها و میلیون ها سال برای این اسب ها و سازگاری در طول اعصار
3.وجود فرصت مطالعات، تکثیر گسترده و احیاء نژاد برترین اسب های وحشی.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =