ایسنا نوشت:مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: اقلام مورد نیاز برای انتخابات آتی را از سال گذشته آماده کرده‌ایم. تمهیدات لازم جهت جلوگیری از کپی و یا جعل تعرفه‌ها اندیشیده شده است.

علی پورعلی مطلق در همایش سراسری مجریان انتخابات ، اظهار کرد: فردا زمان آغاز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخاباتی است، فرآیند انتخابات در وزارت کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده است. ما فقط مطابق قانون فرآیند انتخابات را اجرایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: اصلاح قانون انتخابات در مجلس مطرح و 21 ماده آن نیز تصویب شد این قانون به شورای نگهبان رفت اما با توجه به ایراداتی که این شورا گرفت قانون برگشت داده شد؛ با این اوصاف انتخابات ما بر اساس جدول زمان‌بندی تنظیم شده و برگزار می‌شود و ما روز سی‌ام ماه اسفند ثبت‌نام انتخابات شوراها را آغاز خواهیم کرد.

پورعلی مطلق در ادامه اهمیت انتخابات ریاست جمهوری را یادآور شد وافزود: شما می‌دانید اگر ما در ساعت مقرر نتایج را اعلام نکنیم یا مشکلی دیگری پیش بیاید بحث مهندسی انتخابات و امثال آن مطرح می‌شود.

پورعلی مطلق همچنین، گفت: ما در انتخابات شوراها بیش از 39 هزار حوزه داریم که 1224 حوزه شهری و بیش از 37 هزار حوزه روستایی تشکیل دهنده آمار کل است. یعنی تمام فرآیندی که برای انتخابات‌های مختلف داریم را باید برای این حوزه‌ها انجام دهیم لذا نیازمند برقراری تمهیدات لازم هستیم.

وی در ادامه این سخنرانی خاطرنشان کرد: ما هنوز از مرحله دوم انتخابات مجلس رهایی پیدا نکرده بودیم که وارد انتخابات شوراها شدیم. در واقع از تیرماه اقلام مورد نیاز انتخابات را تهیه کردیم. در غیر این صورت 200 میلیون تعرفه را یک‌شبه نمی‌توانستیم تهیه کنیم. تهیه تعرفه یکی از مشکلات قدیمی در انتخابات‌ها بوده است. امروز دیگر کسی نمی‌تواند برگه‌های تعرفه را کپی یا جعل کند، امروز تعرفه‌ها در قرنطینه‌های خاص وزارت اطلاعات و حراست شورای نگهبان و جایی که چک‌پول‌ها چاپ می‌شود قرار دارد. لذا ما نمی‌توانیم یک هفته مانده به انتخابات این اقلام را تازه تهیه کنیم و در اختیار فرمانداری‌ها قرار دهیم.

پورعلی مطلق با بیان اینکه برای انتخابات پیش رو آموزش‌های لازم را به نیروهای اجرایی داده‌ایم، گفت: ما آسیب‌شناسی کردیم و بر اساس آسیب‌های موجود جدول‌های آموزشی را تهیه کردیم. در این جدول‌ها تمام مواردی که لازم است در فرآیند انتخابات مورد توجه قرار گیرد، گنجانده‌ایم و در تهران آنها را به نیروهای اجرایی انتخابات آموزش دادیم .

وی در همین رابطه ادامه داد: آزمونی برگزار شد و دوستانمان هم در این آزمون حد نصاب لازم را به دست آوردند. برای اولین بار در وزارت کشور است که همه مجریان انتخابات را یکجا جمع کرده‌ایم. 1860 نفر زیر یک سقف به عنوان مجریان انتخابات گردهم آمده‌اند. هتل‌های تهران را پر کرده‌ایم. هیچ وقت تاکنون این کار صورت نگرفته بود. من به عنوان یک کارشناس می‌گویم دلیل اینکه در این دوره از انتخابات تلفات و مشکلات نداشته‌ایم این بوده است که مجریان برگزار کننده انتخابات وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده‌اند.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: ما انتخابات برگزار می‌کنیم تا امنیت پایدار در کشور برقرار شود. خواهشم این است که در این دوره همانند دو انتخابات سال گذشته اخلاق، ‌راستگویی و امانتداری را سرلوحه کار خود قرار دهیم. چرا که می‌خواهیم حماسه‌ای دیگر بیافرینیم.

وی همچنین در مورد جواب استعلامات ثبت‌نام کنندگان نیز تصریح کرد: منتخب‌ها 110 هزار نفر هستند و حدود 7 تا 8 برابراین تعداد را ثبت‌نام کنندگان تشکیل می‌دهند. نمی‌شود استعلامات را شب انتخابات انجام دهیم. خواهش ما از فرمانداران این است که تمهیداتی را برای این استعلامات بیاندیشند. البته در همین راستا مقام عالی وزارت کشور دستوری جهت دوفوریتی شدن بررسی طرح استعلامات داده‌اند.

پورعلی مطلق همچنین در ارتباط با تعداد هیأت،‌ها اجرایی نیز گفت: ما در این دوره مباحثی با دوستان شورای نگهبان، و هیأت مرکزی نظارت بر شهر و روستا داشته‌ایم که چهار برابر از تعداد ثبت‌نام کنندگان معتمد فرمانداری داشته باشیم. معتمد فرماندار کسی است که برای فرماندار امانتدار است.

وی همچنین با اشاره به افزایش میانگین مشارکت کشوری در انتخابات سال گذشته خاطرنشان کرد: افتخار ما این بوده که سال گذشته اولین دوره‌ای بوده است که نه هیچ حزبی قهر کرد و نه کسی انتخابات را تحریم کرد. در آن دوره کار بزرگی انجام شد که قابل مطرح شدن نیست. وزارت کشور به خاطر نظام به مباحثی که شبهه ایجاد کند نمی‌پردازد.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور تصریح کرد: جلساتی با مرکز آمار که مسئول اعلام واجدین شرایط است داشته‌ایم و قرار است پانزدهم همین ماه آمار را اعلام کنند. لذا اگر آماری دارید اعلام نکنید تا تداخل یا مغایرتی با آمار مرکز آمار نداشته باشد.

وی همچنین گفت: یک میلیون و 150 هزار نفر عوامل اجرایی برای انتخابات فعالیت خواهند کرد. نمایندگان فرمانداران،‌بازرسین، عوامل اجرایی، محافظین همه باید آموزش ببیند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =