همه نبردهای ۲۵ سال اخیر استقلال مقابل عربستانی‌ها

شامگاه فردا استقلال مقابل التعاون عربستان صف‌آرایی خواهد کرد.

روزنامه خبرورزشی نوشت: نبردی فوق‌العاده حساس که جدا از بحث جدولی، به لحاظ اعتباری هم برایمان فوق‌العاده اهمیت دارد چون با توجه به جو ایجاد شده، هر کدام از نمایندگان‌مان که مقابل تیم‌های عربستانی صف‌آرایی کنند، انگیزه ما برای دیدن پیروزی آنها برابر سعودی‌ها چند برابر می‌شود حالا این نماینده می‌خواهد استقلال تهران و پرسپولیس باشد یا استقلال خوزستان و ذوب‌آهن.به گزارش خبرورزشی، تاریخچه نبردهای استقلال تهران با رقبای عربستانی به ۲۵ سال قبل برمی‌گردد و طی این ربع قرن آبی‌پوشان پایتخت در دیدارهای رسمی آسیایی ۲۲ بار مقابل آنها صف‌آرایی کرده‌اند. از الهلال، الاتحاد و الشباب گرفته تا الاتفاق، النصر، الاهلی و... همه این تیم‌ها مقابل استقلال صف‌آرایی کرده‌اند و صابون ناکامی برابر این تیم را به تن مالیده‌اند. اگرچه تعداد پیروزی‌های استقلال از میزان شکست‌هایش کمتر است ولی باتوجه به شرایط خوبی که این تیم در حال حاضر دارد، می‌توان به کسب یک برد مقتدرانه در مسقط برابر التعاون امیدوار بود.

حریف ۸ ساله
اولین بازی استقلال مقابل یک تیم عربستانی به آذرماه سال ۱۳۷۰ برمی‌گردد. جدال در مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا با الهلال که با برتری یک بر صفر آبی‌پوشان سعودی تمام شد. نکته جالب‌توجه اینکه از آن زمان تا پاییز سال ۷۸، الهلال تنها حریف عربستانی استقلال در آسیا بود و دو تیم در این پروسه ۴ بار به مصاف هم رفتند.

ناصرخان سدشکن
اولین پیروزی تاریخ استقلال مقابل یک تیم عربستانی در اسفند سال ۷۷ حاصل شد تا سد سعودی‌ها شکسته شود. در مرحله یک‌چهارم نهایی جام باشگاه‌های آسیا به میزبانی العین امارات به مصاف الهلال رفتیم و مردان ماجراجوی حجازی به لطف یک بازی زیبا و گلزنی فرهاد مجیدی و سیروس دین‌محمدی توانستند الهلال را ۲ بر یک شکست دهند. اهمیت آن پیروزی در این بود که استقلال ۴۵ دقیقه را ۱۰ نفره بازی کرد. البته ما سابقه بردن الهلال در خود ریاض را هم داریم. اتفاقی که فروردین ماه سال ۹۲ رخ داد و استقلال، امیر قلعه‌نویی توانست الهلال را در پایتخت عربستان وادار به تعظیم کند.

طلسم‌شکنی با مرفاوی
تا زمستان سال ۱۳۸۸ استقلال هرگز نتوانسته بود در عربستان مقابل هیچ تیم این کشور به پیروزی برسد اما این طلسم در آن زمان شکسته شد چون آبی‌ها با هدایت صمد مرفاوی توانستند الاهلی را ۲ بر یک مقهور کنند. جدالی که محمد محمدی ستاره زمین بود و یک پنالتی بسیار حساس را از میزبان گرفت. مرفاوی یک رکورد دیگر هم در آن فصل زد و آن هم اینکه استقلال برای اولین بار در تاریخ لیگ قهرمانان (والبته تا به امروز برای اولین و آخرین بار) توانست حریف عربستانی خود را در مرحله گروهی «دبل» کرده در هر دو بازی رفت و برگشت آنها را مقهور کند. البته استقلال در مرحله یک‌هشتم همان مسابقات به یک تیم عربستانی باخت و حذف شد.

موفق‌ترین‌ها
در میانی سرمربیان استقلال، صمد مرفاوی و پرویز مظلومی بهترین کارنامه را در مصاف با رقبای سعودی‌ داشته‌اند. هر دو مربی فوق ۳ بار به مصاف عربستانی‌ها رفته‌اند که حاصل آن ۲ پیروزی و یک شکست بوده است. مرفاوی که دبل کرده و مظلومی نیز سابقه حذف یک تیم عربستانی در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را داشته است. یوگنی سکوموروخوف و رولند کخ هم در زمره مربیانی ناموفق استقلال مقابل حریفان عربستانی بوده‌اند. این نکته را هم فراموش نکنید که در آمار فوق فقط بازی‌های رسمی (جام باشگاه‌ها، جام در جام و لیگ قهرمانان) محاسبه شده و تورنمنت‌های دوستانه‌ای چون جام استقلال قطر، جام دوستی عربستان و... مدنظر قرار نگرفته است.

41503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =