۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۱

ایرنا نوشت: سفر «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا به عنوان تلاش برای خروج از بحران اقتصادی این کشور در حالی صورت می گیرد که ریاض هم اکنون با معضلات سیاسی و اجتماعی فراوانی در داخل روبروست.

 عربستان که سیاست های غلط آن شرایط بسیار بدی برای این کشور در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده تلاش زیادی دارد به مدد کشورهای آسیای شرقی بخصوص مالزی، اندونزی، چین و ژاپن شرایط اقتصاد شکننده و نابسامان خود را احیا کند.
پادشاه عربستان دیروز (یکشنبه) وارد مالزی شد و قصد دارد پس از این کشور به اندونزی، ژاپن و چین نیز سفر کند؛ سفری که یکی از مهمترین بخش های آن تحرکات اقتصادی و تجاری است که در دستور کار وی قرار گرفته است.


از جمله اینکه گزارش ها نشان می دهد که ملک سلمان قصد دارد با کشورهای منطقه از جمله چین در باره فروش سهام شرکت بزرگ نفتی آرامکو گفت و گو کند که این می تواند بزرگترین فروش سهام جهان تلقی شود.
بخصوص آنکه بررسی ها نشان می دهد ملک سلمان پادشاه عربستان نگاهی ویژه به چین در این برنامه دارد و قرار است این خرید و فروش سهام با ارتباط بانک های چینی انجام شود.


شرایط اقتصادی عربستان به قدری بحرانی است که کارشناسان پیش بینی کرده اند کسری بودجه این کشور برای سال 2017 از 100 میلیارد دلار فراتر رود و این میزان کسری معادل 22 درصد مجموع تولید ناخالص ملی این کشور است.
این در حالیست عربستان سعودی سال گذشته میلادی نیز بدترین بحران اقتصادی خود را از سال 2010 تاکنون پشت سر گذاشت و با کسری بودجه به میزان 87 میلیارد دلار مواجه شد.


از دو سال پیش به این طرف، زمانیکه با کاهش بهای نفت بحران در اقتصاد عربستان نیز تشدید شد؛ این کشور برنامه اصلاحات اقتصادی را در دستور کار قرار داده است و در سفر به کشورهای منطقه از جمله ژاپن و چین تلاش ریاض بر این است که با کمک این کشورها وسرمایه گذاری های متقابل تا اندازه ای از مخاطرات این بحران کاسته شود.
«خالد الفلیح» وزیر انرژی عربستان سعودی از جمله ۱۰ وزیر و یکهزار و ۵۰۰ نفر همراه پادشاه عربستان است که در این سفر دوره ای با مقام های کشورهای ذی ربط در باره طرح های انرژی و نفتی گفت وگو خواهد کرد.
«ملک سلمان بن عبدالعزیز» در سال ۲۰۱۵ میلادی از آمریکا دیدار کرد اما بعد از آن این نخستین بار است که به مناطقی خارج از خاورمیانه سفر می کند.


تارنمای ژاپن تودی نیز در گزارشی اعلام کرد که پادشاه عربستان و مسئولان این کشور به دنبال فروش پنج درصد از سهام آرامکو هستند و در این راستا به سرمایه گذارانی از آسیا چشم دوخته اند و محاسبات و برنامه های نقل و انتقالات مالی این طرح از طریق بانک های چینی تا سال ۲۰۱۸ میلادی انجام خواهد شد.


عربستان می گوید که به دنبال کاستن از وابستگی به درآمدهای نفتی است و امیدوار است که سرمایه گذاران آسیایی به اجرای طرح های غیرنفتی و صنعتی به این کشور کمک کرده و در عین حال برنامه های متقابل سرمایه گذاری انجام دهند.
ماه اوت سال گذشته عربستان ۱۵ توافقنامه اولیه با چین در باره اجرای طرح های ذخیره نفت، مسکن، امور تجاری و صنعتی و دیگر موارد امضا کرد و برای یک سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد دلاری صندوق سرمایه گذاری برای فناوری های نوین با گروه «سافت بانک» ژاپن نیز به توافق رسیده است.


عربستان البته هنوز مدعی است که می تواند بزرگترین صادر کننده نفت دنیا باشد و می خواهد کشورهای آسیایی از خریداران بزرگ نفت این کشور باشند و جایگاه این کشور را به عنوان یک تامین کننده بزرگ نفت مورد حراست قرار دهند.
بویژه در بازار چین، عربستان کار دشواری دارد و در این زمینه با کشورهای مختلف از جمله ایران و روسیه در حال رقابت برای تامین نفت چین است که بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا پس از آمریکاست.
پادشاه ۸۱ ساله عربستان پس از مالزی در روزهای اول تا نهم مارس در اندونزی خواهد بود و از ۱۲ تا ۱۴ مارس در ژاپن بسر می برد اما در باره تاریخ سفرش به چین هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =