ایرنا نوشت: مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح های سازه ای ترکیه در بخش آب، بر بروز ریزگردها در استان های جنوبی و غربی کشور موثر بوده است.

سیدمحمدرضا رضازاده درباره پدیده ریزگردها در ایران گفت: از آنجا که ترکیه سدهای بزرگی را فقط برای مصارف داخلی خود ساخته اند و آب آنها در همان بالادست مصرف می شود، تاثیر زیادی روی رودخانه های دجله و فرات گذاشته و یکی از عامل های اصلی پدیده ریزگرد در ایران است.

وی درباره تاثیر کم آبی رودهای سرزمینی ایران بر عراق تصریح کرد: حداکثر اثر این آب ها بر رودخانه دجله 14درصد است و در فرات هیچ تاثیری ندارد؛ همچنین ایران تاکنون از حقابه های خود در این رودخانه ها استفاده نکرده است.
رضازاده یادآوری کرد: ساخت سدهای حوضه آبریز کارون در ایران نیز به گونه ای است که در پایین دست آن زمین های مسطح قابل کشت چندانی وجود ندارد و بر این اساس، آب پشت سدها فقط صرف تولید و ذخیره برق شده و سپس به سوی دشت خوزستان می رود.
این مسئول تاکید کرد: یکی از اولویت های وزارت نیرو رعایت ملاحظات زیست محیطی در هر یک از سدها و توجه به حقابه تالاب ها و جریان رودخانه هاست.
چندی پیش وزیر نیرو گفت: بخش قابل توجهی از رخدادهای هورهای ایران و عراق به ویژه پدیده ریزگردها ناشی از سدسازی های ترکیه است.
حمید چیت چیان تاکید کرد: سدسازی می تواند به صورت بالقوه در ایجاد ریزگردها موثر باشد.
وی درباره حقابه های زیست محیطی گفت: قرار است سالیانه 10 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب از روانآب ها برای مصارف زیست محیطی رهاسازی شود.
به گفته وی، سهم رهاسازی آب برای تالاب هورالعظیم در سال آبی 94-1393 یک میلیارد و هشت میلیون متر مکعب و در سال آبی گذشته یک میلیارد و 825 میلیون مترمکعب تعیین شد که این میزان در سه ماهه نخست سال آبی جاری (پاییز 1395) 313 میلیون مترمکعب بود و اکنون بیش از 71 درصد سطح تالاب هورالعظیم پر از آب است.
چیت چیان اضافه کرد: وجود 349 هزار هکتار کانون های رُسی در استان خوزستان که به صورت بالقوه با وزش باد آماده تبدیل به ریزگرد است و همچنین سدسازی در کشورهای همسایه بویژه در حوزه آبریز دجله و فرات از عوامل تشدیدکننده ریزگردهاست.
در چند هفته گذشته پدیده گردوغبار در مناطق غربی و جنوبی کشور همراه با رطوبت بالای هوا، به بروز مشکلاتی مانند قطع برق رسانی منجر شد.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =