ایسنا نوشت: نیویورک پست گزارش داد، کهنه‌سربازان ارتش آمریکا از طرف دولت سعودی در سفرهای کاملا رایگان به واشنگتن فرستاده می‌شوند تا علیه قانون جاستا (عدالت علیه حامیان مالی اعمال تروریستی) لابی کنند.

شماری از کهنه‌سربازان به نیویورک پست گفته‌اند که از متوجه شدن این مساله که آنها بخشی از توطئه فشار روی واشنگتن بودند تا از اجرای عدالت برای خانواده‌ قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر جلوگیری کنند، وحشت‌زده شده‌اند. طبق جاستا، خانواده قربانیان حملات مذکور می‌توانند دولت‌های خارجی مسوول را تحت پیگرد قرار دهند.

 به گفته این کهنه‌سربازان، عربستان سعودی نظر آنها را از طریق یک واسطه جلب کرده بود تا با سفر رایگان به واشنگتن قانونگذاران را تحت فشار قرار دهند تا آنها قانون جاستا را اصلاح کنند.

سفر چهار روزه این کهنه‌سربازان از سوی شرکت کورویس (Qorvis) برنامه‌ریزی شده بود اما این شرکت بزرگ در عرصه روابط عمومی اشاره نکرده بود که دولت عربستان هزینه این عملیات را پرداخت می‌کند.

عربستان از سال ۲۰۰۱ مشتری شرکت کورویس بوده است. ردگیری پول‌ها، سعودی‌ها را به این سفرها ارتباط می‌دهد که با استفاده از عوامل خارجی بوده است که در مجموع ۷۵ تن می‌شدند. با این حال شرکت کورویس به آن کهنه‌سربازان گفته بود که سعودی‌ها مشارکتی در اجرایی شدن این سفرها نداشتند.

کهنه‌سربازان از سوی لابی‌گرهایی که خودشان را حامی کهنه‌سربازن نشان می‌دادند،‌ جذب شدند. به آنها گفته شده بود که جاستا خطر "دعوی‌های تلافی‌جویانه" از سوی کشورهای خارجی را به همراه دارد. هدف لابی‌گرها این بود که نظامیان زن و مرد بترسند و علیه جاستا اقدام کنند.

جاستا سپتامبر گذشته در دوران ریاست جمهوری اوباما تصویب شد. اکنون سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا این قانون به نحوی اصلاح شود تا اثرات آن به حداقل برسد. طبق جاستا، تنها در صورتی می‌توان دولت‌های خارجی را تحت پیگرد قرار داد که آنها آگاهانه با یک سازمان تروریستی مستقیم یا غیر مستقیم همکاری کرده باشند که این امر شامل حمایت مالی هم می‌شود.

اصلاحیه احتمالی احتمالا پوشش حقوقی برای سعودی‌های مرتبط به همراه می‌آورد؛ آن هم به رغم سال‌ها اتهام مبنی بر اینکه سعودی‌های ثروتمند از جمله اعضای خانواده سلطنتی گروه‌های تروریستی را تامین مالی کردند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =