فدراسیون فوتبال هم در مسیر غیرفوتبالی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، گامی جدید برداشت.

احسان خراسانی: شوک جدید به فوتبال را سازمان لیگ فدراسیون مهدی تاج وارد کرده است. آنها بر اساس توافقی که با بهره بردار جدید فوتبال داشته اند ، می خواهند برای تصاویر حاشیه ای از لیگ مونوپل ایجاد کنند. اتفاقی که البته در خیلی دیگر از جاهای دنیا می افتد اما شبکه اصلی که رایت پخش بازی ها را دارد ، می تواند به صورت انحصاری از تصاویر حاشیه ای هم استفاده کند.

یکسالی می شود که میکسدزون ورزشگاه ها در اقدامی غیرحرفه ای و غیرقانونی از سوی اسپانسر انحصاری استقلال و پرسپولیس که هنوز درباره مزایده اش تردیدهایی وجود دارد، مانع از مصاحبه بازیکنان با رسانه ها می شود. در گام جدید اما آنها می خواهند اجازه ورود دوربین ها به ورزشگاه ها را هم لغو کنند. اگرچه این اقدام کمک بزرگی به کار خبری رسانه های مکتوب می کند اما تخلف آشکار برای ایجاد محدودیت غیرقانونی ، رفتاری نکوهیده است. وقتی فدراسیون فوتبال رایت پخش تصاویر بازی ها را به رسانه ملی داده و همین حالا هم در بیانیه اش تاکید کرده است برای پخش تصاویر بازی مشکلی ندارد و در حقیقت امید دارد با پخش مستقیم بازی ها بتواند از باکس های تبلیغاتی تلویزیون برای جذب مخاطب استفاده کند ، درحالی که وقتی رایت بازی ها را اینگونه واگذار می کند ، ایجاد محدودیت در باقی بخش ها اقدامی است که تلویزیون می تواند به آن واکنش نشان دهد. تجربه نشان داده ، در حالی که تلویزیون به فوتبال حق پخش نمی دهد و این اتفاق خوشایندی نیست اما بخشی از توافق ابتدای فصل تلویزیون با اسپانسر لیگ این بود که رقمی 20 میلیاردی از قرارداد تبلیغات ، حق پخش بازی ها باشد. حالا اما اسپانسر استقلال و پرسپولیس که حاضر است برای پخش بازی های این دو تیم و تبلیعات درون استودیویی آن ، تا 100 میلیون برای هر بازی بدهد -اگرچه رقم خیلی زیادی نیست و شامل تخفیف 50 درصدی شده است- برای تلویزیون و برنامه های دیگری مثل 90 محدودیت ایجاد می کند.

مشکل مهمتر اما این است که فدراسیون فوتبال واگذاری هر نوع فضای تبلیغاتی به هر بهره برداری را تنها از طریق مزایده عمومی می تواند منتقل کند. حالا باید عابدینی ، تاج ، بهاروند و دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال خیلی رسمی توضیح دهند ، چطور بدون برگزاری مزایده ، اقدام به واگذاری حقی به بهره برداری جدید کرده اند و برای لیگ محدودیت های غیرقانونی در نظر گرفته اند.

اولین واکنش تاج به این اتفاقات به گفته مسئولان تلویزیون این بوده که او گفته مسافرت است و نمی داند چه خبر شده. رئیس فوتبال گفته در جریان نیست و باید پیگیر ماجرا شود! البته او که خودش عضو شورای ورزش تلویزیون است ، برای این تصمیم با چالشی بزرگ در تلویزیون و مهمتر از آن دستگاه های نظارتی ناظر بر فدراسیون فوتبال هستند که قطعا می پرسند چطور حقی انحصاری بدون برگزاری مزایده رسمی واگذار شده است؟ یا اگر مزایده ای برگزار شده ، اسنادش کجا بوده و چطور و زیر نظر کدام نهاد ناظر بوده است.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =