لاریجانی: برجام تصمیم درستی بود/ دخالتی در انتخابات ندارم

رییس مجلس تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه کشور 30 درصد از درآمدهای نفت و گاز به صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که این پشتوانه تولید کشور می‌شود.

  به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری علی لاریجانی رئیس مجلس امروز در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد. علی لاریجانی در آغاز این نشست خبری که با حضور 200 خبرنگار، تصویربردار و عکاس داخلی و 75 خبرنگار، تصویربردار و عکاس خارجی برگزار شد، به تشریح برخی مصوبات مهم مجلس در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه 96 پرداخت.

وی گفت: فراز و فرودهایی بین مجلس و دولت در مورد برنامه ششم بود و به همین دلیل بررسی آن در مجلس طولانی شد. لایحه دولت 35 ماده بود و در مجلس به 138 ماده تبدیل شد. تلقی مجلس این بود که در برنامه اهداف کمی و کیفی کلان کشور باید مدون شود تا در طول 5 سال قابل ارزیابی و نظارت باشد.  اکنون وقتی برنامه ششم را ورق می‌زنید در هر بخشی جداولی را می‌بینید که در طول این ۵ سال باید مطابق آن حرکت کرد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه تلاش شد 2.8 درصد از رشد 8 درصدی مورد نظر از طریق بهره وری به دست آید.

لاریجانی تاکید کرد: کاهش وابستگی بودجه به نفت یکی از محورهای مهم برنامه ششم است که در سال 1400 این وابستگی نباید بیشتر از 20 درصد باشد.

لاریجانی به اختصاص ۳درصد از فروش گاز و نفت برای مناطق نفت خیز و کمتر توسعه یافته اشاره کردو گفت: ماده‌ دیگری در این ارتباط به تصویب رسید تا شرکت‌هایی فعال در این مناطق باید منابعی را برای رفع محرومیت‌‌ها در آنجا هزینه کنند. از سوی دیگر یکی از مشکلات مناطق کمتر توسه یافته این است که شرکت‌های خصوصی تمایلی ندارند به آنجا بروند از این رو قرار شد از آن شرکت‌ها حمایت قرار شود.

رییس قوه مقننه به مشکل سقف بدهی دولت اشاره کرد و گفت: از مسائلا کلان اقتصادی کشور، بدهی دولت است و در بودجه ۹۵ به صورت اوراق مشارکت می‌خواستند این بدهی کم شود اما ما در قانون برنامه برای بدهی دولت سقف گذشتیم تا دولت‌های بعدی را با مشکل مواجه نکند.

رییس مجلس بر لزوم توجه به کشاورزی و بخش روستا در برنامه ششم توسعه اشاره کردو گفت: مهاجرت یکی از عوامل حاشیه نشینی در کشور شده است و معضلاتی بوجود آمده است. نگاه مجلس، حلی بود تا ریشه را حل کند لذا روی چرخش اقتصاد روستا فکر و قرار شد سالانه ۵ هزار روستا با مشارکت بخش خصوصی ساماندهی شود.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس در برنامه ششم توسعه اختیاراتی به بانک مرکزی داد، اظهار کرد: این اختیار داده شد تا بانک مرکزی با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و متخلفین آن برخورد کند تا اینگونه آشفتگی در کشور بوجود نیاید.

بنا به گفته لاریجانی ده درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است تا بتوانند در بخش صنایع تبدیلی و توسعه کشاورزی هزینه کنند.

رییس مجلس گفت: یکی از معضلات در مورد آلودگی هوا موتور سیکلت‌ها بودند که 6 برابر خودروها آلودگی تولید می‌کردند لذا در برنامه ششم مقرر شد سالانه 10 درصد از موتور سیکلت‌های بنزینی به موتورسیکلت برقی تبدیل شوند.

وی افزود: در برنامه ششم یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز به گسترش حمل و نقل ریلی اختصاص یافت همچنین مقرر شد سالانه 270 محله در شهرها احیا شوند تا شهرهای ما از ساختار مطلوب برخوردار شوند و مناطق حاشیه‌نشینی 10 درصد کاهش یابند.

رییس مجلس به موضوع آب اشاره کرد و گفت: کشور ما در منطقه‌ای حضور دارد که بامشکلات فراوانی در این زمینه مواجه است. ما در برنامه ششم به آن توجه کرده‌ایم همانطور که می‌دانید ۹۰ درصد آب مصرفی کشور ما در کشاورزی به کار می‌رود. بنابراین تصمیم گرفتیم که تحولی در این زمینه ایجاد کنیم. نخست در توسعه آبیاری نوین تحت فشار که سرمایه‌گذاری آن از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد.

نماینده مردم قم ادامه داد: دیگری تغییر الگوی کشت است که در مجموع الگوی کشت توازن را برقرار کنیم. مثلا استان‌هایی داریم که با بحران آب مواجه هستند اما برنج کشت می‌کنند باید این تغییر انجام شود. نکته بعدی شیرین کردن آب دریاها برای استان‌های هم مرز با دریاها بود که ۳۰ درصد آب مورد نیاز این استان‌ها از آب دریا‌ها تامین می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ یکی دیگر از فصل‌های مهم برنامه ششم محیط زیست بود که چند بخش دارد. ابتدا احیای تالاب‌ها بود که تا ۳۰ درصد سالانه انجام خواهد شد سپس ساماندهی حجم پسماندهای موجود است. جنگل برای ما یک امر مهمی بود بنابراین دوره تنفسی به این جنگل‌ها دادیم و هر نوع بهره‌برداری از آنها را غیرقانونی اعلام کردیم و مهلت دادیم قراردادها ظرف سه سال سر و سامان پیدا کنند.

او با بیان اینکه برای احیای جنگل‌ها رقمی حدود ۸۱۹ هزار برآورد شده است، اظهار کرد: نکته دیگر مورد توجه آبخیزداری یک میلیون و ۱۴۰ هزار هکتار و دیگری رویش مراتع است که ۹۶۰۰ هزار هکتار است. آلودگی موتورسیلکت‌ها مبحثی بود که باید مورد پیگیری قرار می‌گرفت زیرا این بخش باعث آلودگی بسیاری می‌شود که هر سال ۱۰ درصد از موتورسیکلت‌ها برقی می‌شوند که با کاهش قیمت این امر امکان‌پذیر است.

لاریجانی با اشاره به اینکه در برنامه ششم در بحث صنعت ۱۰ درصد به صنایع کوچک و متوسط اختصاص داده شده است، افزود: معادن بخش بزرگی از ذخایر ما هستند که کمتر به آن توجه شده و از این پس توجه ویژه‌ای می‌کنیم تا شوراها و استانداری‌ها معادن را کشف و احیا کنند.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم یک درصد از فروش نفت و گاز به گسترش حمل و نقل اختصاص می‌یابد، گفت: مبحث بعدی مسکن و مسکن اجتماعی بود و بناست ۲۷۰ محله مطالعاتی ستاد ملی بازآفرینی شهری مصوب شود و مناطق حاشیه‌نشینی از بین برود.

لاریجانی ادامه داد: ما ‌آمدیم برای اوراق مشارکت سقف گذاشتیم که این هم خیلی جالب نیست باید این اوراق را کنترل کنیم. در مورد یارانه ها هم در نظر گرفتیم افراد برخوردار از یارانه استفاده نکنند. در بودجه ۹۶ ساز و کاری طراحی کردیم اگر طرح عمرانی نیمه تمام باشد کمک کنیم تا پروژه‌ها با کمک بخش خصوصی تکمیل شود البته می‌خواهم رسانه‌ها روی این موضوع روشنگری کنند.

وی تاکید کرد: برای حقوق بازنشستگان و افراد کم درآمد تصمیمات خوبی گرفته شد و برای حقوق زیر ۲ میلیون تومان معافیت مالی گذاشتیم. از سوی دیگر در مورد سود سرمایه‌گذاری تسهیلات اشتغال و دانشگاه‌ها تصمیمات خوبی اتخاذ شد. البته قرار شد ارتباط دانشگاه و صنعت را بیشتر کنیم اما نرسیدیم فرمول آن را تعبیه کنیم. همه واریزی‌های دولت باید در خزانه کل و قابل نظارت باشد تا جای مقبول بودجه ۹۶ را با برنامه ششم تطبیق دادیم.

درباره جمنا به من خبر ندادند، تشکر هم می‌کنم

علي لاريجاني در پاسخ به سوال خبرآنلاین درخصوص اینکه آیا اعضا جمنا برای حضور در این تشکل به شما رجوع کرده اند یا نه و اینکه عجیب است که چهره هایی چون علی لاریجانی، ولایتی یا ناطق نوری سکوت سیاسی اختیار کنند، آیا اساسا در جریان سازوکار انتخاباتی اصولگرایان هستید یا نه، گفت: من جلساتی ندارم  برداشت من این است که مسائل کشور به ویژه در مسائل اقتصادی پییچده شده است و باید برای این مسائل مهم کشور وقت گذاشت. نظر من این است که ما نباید وقتی مسئولیت مهم را بر عهده می گیریم دنبال کارهای دیگری برویم. من بعد از نماز صبح که به مجلس می آیم مشغول کارهای مجلس هستم و فرصت کارهای دیگری را ندارم. بنابراین من به عنوان رییس قوه مقننه مصلحت نمی دانم که در مسائل انتخاباتی ورود کنم. برای این کار آقایانی هستند. 

وی تصریح کرد: اگر منظورتان این است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای تشکیل این جبهه خبری به من دادند یا نه، باید بگویم نه خبری به من ندادند و البته تشکر می کنیم که خبر ندادند چون من با این وضعیت نمی رسیدم و فرصتی نداشتم که در جلساتشان شرکت کنم. 

رییس مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش در رابطه با حاشيه‌هاي ايجاد شده براي حقوق و دستمزد مديران در لايحه بودجه، گفت: در مورد حقوق هاي نجومي جايي كه موضوع را جدي گرفت و رسيدگي كرد مجلس بود،‌ديوان محاسبات مسئوليت پيدا كرد تمام حقوق مديران را بررسي كند از ميان مديران 397 نفر اضافه دريافتي داشتند و گزارش هم آمد.

وي افزود: گام بعدي اين بود كه ديوان را مسئول كردند و معلوم شد از 100 هزار مدير 397 مدير اضافه برداشت داشتند آن نكته اي كه رهبري گفتند مهم بود كه از مديران بخش كوچكي اين گونه بودند. با فشار مجلس و كمك ديوان محاسبات پول ها برگشت. يك عده اي هم در اين امر تخلف كرده بودند كه آنها پرونده هايشان در دادگاه است. كه با كمك ديوان پروند هايشان در حال بررسي است.

لاریجانی گفت: كار ديگر اين بود كه ريشه يابي كنيم چرا اين اتفاق افتاد، ما كميسيون تخصصي داريم،‌بررسي كردند و فهميديم كه سه بخش داريم،‌يك حقوق، يك مزاياي مستمر و مزاياي غير مستمر. حقوق و مزاياي طبق قانون سقف دارد و نميتوانستند تخلف كنند كجا بود كه رخنه پيدا شد كه اين تعداد تخلف كردند، مزاياي غير مستمر بود،‌كاري كه در برنامه كرديم اين بود كه در برنامه سقف بگذاريم كه اين مزاياي غيرمستمر راه خلاف نشود من متاسف هستم كه اين را وارونه در جامعه مطرح كردند. اينگه گفتند24 ميليون حقوق میگیرند. خلاف بود.

وی تاکید کرد: هم نيت قانون گذار اين بود كه قانون را علاج كند كه در آينده با اين پديده مواجه نشويم. به هر حال شوراي نگهبان ايراد گرفت و مجمع هم حذف كردند و مجبورند در آينده قانون بياورند، اما مجلس ميخواست كه مزاياي غيرمستمر و مستمر سقف داشته باشد كه پديده حقوق هاي نجومي نداشته باشيم.

رییس مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که تقریبا یکسال از فعالیت مجلس دهم می‌گذرد آیا طرحی بوده که فرصت مطرح شدن آن نباشد، گفت: بله طرح‌های زیادی هست که باید به آن می‌رسیدیم که به خاطر برنامه و بودجه نرسیدیم؛ از جمله لایحه هوای پاک خوشبختانه قانون استاندادر قانون مادر خواهد بود. روی قانون ارتباط دانشگاه و صنعت هم کار می‌شود. مواردی هم در مورد تولید و صنعت کشور برای سال آینده در در دست کار است.

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد مسائل محیط زیست و اینکه قانون اخیر مجلس در این مورد طرح کاداستر دچار مشکل می‌کند، عنوان کرد: این مساله خیلی روشن نیست که چقدر ضرر می‌رساند مسائل احیای جنگل‌ها کمک می‌کند مساله محیط زیست حل شود. در برنامه و بودجه توجه خوبی برای کنترل جمعیت و حفظ مراتع شده البته قانون مورد اشاره شما در مجلس رای آورد. من گفتم راهی پیدا کنند که به کاداستر هم لطمه نخورد.حرکات خوبی برای اقتصاد مقاومتی شده است

لاریجانی درباره اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب نیز انتقادی را هم وارد کرده‌اند چه مقدار از این قصور بر گردن مجلس بوده و چه مقدار بر دولت گفت: گزارشی در این باره روز گذشته در مجلس ارائه کردیم. مرکز پژوهش‌های مجلس در چارچوب قانون، برنامه و بودجه، قانون تنظیم یک و دو شسته و رفته و با عدد و ارقام ارائه کرده است. کاری است که از دست ما برمی‌آمد و انجام دادیم.

او ادامه داد: دولت ستادی تشکیل داده و مشغول به کار است. حرکات خوبی آغاز شده که باید آنها را ادامه دهیم و سال آینده قطعاً بهتر خواهد شد.

اشارات لاریجانی به تنش‌‌های اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد و تورم۴۰درصدی

علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به خبرنگاري كه پرسيد«آيا در خصوص رابطه ايران و مصر، سيگنال هايي از جانب مصر دريافت كرده ايد؟»، گفت: مصر و ايران كشور با سابقه تمدني قوي در منطقه هستند و از يك رشد يافتگي خوب برخوردار هستند،‌هميشه توجه اين بوده كه روابط ايران و مصر منطقي باشد، ما به خاطر رفتاري كه در آن زمان انجام شد دچار نقصي در روابط شديم اما حالا شرايط تغيير كرده است و هر اقدامي كه منجر به روابط عادي ايران و مصر شود، استقبال مي كنيم. مصر كشور مهمي است اما گام هايي كه برداشته شده است منتج به ارتباطات عميق نشده است.

رئيس مجلس در پاسخ به سئوالي در مورد تأثير اقتصاد مقاومتي در زندگي مردم و خلاءهاي قانوني در مسير اجراي اقتصاد مقاومتي،‌ پاسخ داد: خلاءهاي قانوني زيادي در اين زمينه نداريم چون چند قانون تصويب شده است و بهبود فضاي كسب و كار خيلي به اين موضوع كمك كرد. مشكل اما در مقام اجرا است و ستاد اقتصاد مقاومتي كه در دولت به وجود آمده است گام هاي خوبي برداشته اند و تصورم اين است كه چند سالي مستمر بايد روي اين موضوع كار كنيم،‌برخي از كارخانه هاي ما خوابيده بود كه راه افتاده است و تحرك آغار شده اما هنوز بايد كار كنيم.

لاريجاني تأكيد كرد: توجه داشته باشيد كه در سال 91 و 92 تشنج هاي اقتصادي شديد داشتيم و نزديك به 40 درصد تورم بود كه الان اين‌ها نداريم، ولي همچنان مشكلات اقتصادي داريم و فكر مي كنم تمركز دولتمردان بايد بر اقتصاد باشد.

زماني كه خبرنگار ديگري پشت تريبون رفت تا سئوالي بپرسد رئيس مجلس با خنده به او گفت: يكم بلند تر هم صحبت كنيد خوب است.

سرانجام رئيس مجلس در پاسخ به سئوال اين خبرنگار كه در مورد «نقش مناطق آزاد در اقتصاد ملي» مطرح شد، گفت: دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه داد . مناطق آزاد منطقه‌های ویژه‌ای هستند که سال آینده نیز در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. در این مناطق اقدامات مثبت و منفی زیادی صورت گرفته و اصل را براین گذاشته بودیم که این مناطق محل صادرات باشند اما بیشتر جنبه واردات داشتند با خود آقای ترکان صحبت کرده بودیم آرام آرام به سوی نظراتی که مدنظر است پیش بروند.

واکنش علی لاریجانی به احتمال کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری

خبرنگاری در نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی از علی لاریجانی درباره احتمال کاندیداتوری ابراهیم رئیسی پرسید که لاریجانی پاسخ داد: من بی تقصیرم و نظری ندارم . ایشان مشکلی در استعفا ندارند و در ریاست جمهوری خیلی ها سمت های دیگری دارند و در انتخابات شرکت می کنند. درباره ورود ایشان به انتخابات هم باید بگویم که ایشان هم می توانند حضور پیدا کنند. خیلی خوب است که افراد در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند که باعث نشاط اجتماعی شوند.

علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در پارلمان کمیسیونی به نام کمیسیون روابط خارجی وجود دارد که وظیفه اش نظارتی است، چرا مجلس موضع قاطعی درمورد تعیین سفرا در کشورهای مهمی همچون سوریه، عمان و یمن اتخاذ نکرده است؟ گفت: قبول دارم که باید زودتر اقدام می شد اما مشکل ما نداشتن سفیر نیست و به اندازه کافی ارتباط وجود دارد ولی باید پیگیری شود تا مشکلات موجود حل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره چرایی عمل نکردن هیات مقررات و تسهیلات کسب و کار به وظایف خود گفت: قبول دارم که این هیات کار را خوب شروع کرد ولی جدی پیگیری نشد. این مساله مهمی است برای کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند اینقدر دستور العمل وجود دارد که وقت گیر است و باید در این کمیسیون ویژه پیگیری بیشتری وجود داشته باشد.

علی لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد دولت در در اجرای اقتصاد مقاومتی در سال 95 گفت: دولت در بخش هایی در این زمینه خوب عمل کرده است. مثلا در بخش های کشاورزی، دام پروری و آبزیان و گندم رشد خوبی داشته ایم. در نفت هم گام های خوبی برداشته شد و الان فروش نفت خوب است. در وزرات بهداشت کارهای خوبی صورت گرفته و در بخش های دیگر هم باید کم کاری ها جبران شود.

علی لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی مقامات در خصوص عملکرد مجلس درباره نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا نگرانی دارند، گفت: من چنین شبهه ای را ندیدم اما سیستم نظارت مجلس توسط نمایندگان مجلس خواهد بود و افرادی که در شوراها شرکت می کنند باید پاکدست باشند اما ما در مجلس نمی خواهیم که جلوی ورود سلایق مختلف را به شورا ها بگیریم.

برجام در ظرف زمانی خودش تصمیم‌گیری درستی بود

علي لاريجاني رئيس مجلس دهم در ادامه نشست خبريش با اهالي رسانه در پاسخ به سئوالي در مورد روابط ايران و آمريكا و همچنين برنامه ايران براي پاسخگويي به تهديدات مقامات آمريكا و ترامپ كه هدف آن كنترل نقش ايران در منطقه است، گفت: بين اين كه نظراتي افراد در ذهنشان داشته باشند يا در مقام عمل مجالي براي بيانش پيدا كنند،‌ فاصله است، ‌صحنه منطقه ما با توجه به درگيري هايي كه داشته است،‌صحنه سخت است و كساني كه ميخواهند وارد اين صحنه شوند، بايد مراعات كنند كه خيلي پا برهنه وارد صحنه نشوند، چون برايشان هزينه بر است.

رئيس مجلس ادامه داد: اما اينكه روش عاقلانه براي مقابله با تروريست داشته باشند حتما كار درستي است چون ضررش را خودشان ديده اند. يكي از رقباي آقاي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري گفته بود كه ما هزينه داده ايم و داعش به وجود امده است،‌خب حداقل ايشان زحمت بكشند و داعش را از بين ببرند اگر راست ميگويند اما اگر هدف ديگري دارند پيشينيان آنها چنين تجربه هايي را در عراق داشتند، من اميدوارم كه روش عقلايي داشته باشند.

لاريجاني همچنين در برابر سئوالي مبني بر اينكه «پس از اجرايي شدن برجام كشورهاي زيادي به ايران آمدند و رفتند ما ميخواهيم بدانيم اين قرار دادها و تفاهم نامه  كه بسته شد چه فايده اي براي ايران داشته است؟» و همچنين در مورد اقدامات بانك‌هاي آمريكايي در قبال ايران، تشريح كرد: رفتارهايشان يك سري شيطنت آميز است، اما يك سري از بانك ها همكاري هايشان را شروع كرده اند،‌‌آنطور كه انتظار ميرفت، كه سرمايه گذارهايي كه به آن شدت آمدند،‌سرمايه گذاري كنند،‌ به آن شدت نيست.

رئيس مجلس دهم افزود: اما تا آنجا كه من آخرين خبر دارم 9 ميليارد ريال براي سرمايه گذاري عملياتي شده است ممكن است شما بگوييد رقم كمي است اما خب اين نقطه شروع است،‌ما بايد حتما زمينه هاي داخلي را براي سرمايه گذاري فراهم كنيم و هم در حوزه ديپلماسي فعاليت كنيم. يكي از موضوعاتي كه ما در قانون برنامه توجه كرديم اين بود كه به موضوع ديپلماسي اقتصادي به عنوان محور كار ديپلماسي توجه كرد

لاريجاني معتقد است:«تلاش بايد كرد صحنه،‌صحنه رقابت و گاه شيطنت هاي عجيب است.اگر همه ما يك نگاه ملي را بخواهيم دنبال كنيم در اين شرايط اقتصادي بايد شرايط را براي سرمايه گذاري پهن كنيم.. اين شروع خوبي است من در برخي از زمينه ها ميبينم مانند خريد ايرباس اين به معناي اين نيست كه ما سرمايه گذاري مي كنيم،‌ سرمايه خودشان دارند تأمين ميكند تا با يك فاصله زماني از خريد بليط هزينه هايشان را به دست آوردند، در زمينه هايي مانند برخي از كارخانه به من گزارش داده اند كه سرمايه گذاري شده است.»

رئيس قوه مقننه در رابطه با ارزيابي عملكرد آقاي روحاني و شاخص ترين عملكرد دولت يازدهم، تأكيد كرد: در سئوال قبلي هم گفتم در ارزيابي دولت بايد قائل به تفكيك باشيم در برخي از زمينه ها مانند كشاورزي و بهداشت،‌نفت و سياست خارجي با توجه به اين كه خود آقاي روحاني هم دبير شوراي عالي امنيت ملي بودند،‌ اشراف و تسلط دارند اما در برخي از زمين ها بايد سريعتر عمل مي كردند و ستاد اقتصادي دولت بايد در آينده هماهنگ تر عمل كرده و  در مسائل كلان نگاه پخته تري را دنبال كنند. در برخي از زمينه ها رشدشان خوب بوده است.

وي تأكيد كرد: در مورد برجام توجه كنيد در ظرف زماني خودش تصميم گيري درستي بود ممكن است شما بگوييد برخي از نكات را بايد بيشتر توجه مي‌كرد اما همين الان همه كساني چه اروپايي، اهل منطقه و سياستگذارهاي داخلي ميگويند كسي نبايد برجام را برهم بزند، پس منفعتي داشته است، آن متني كه در آن، اين تصميم گيري شد به جا بوده است اما خب ممكن است در برخي از قسمت ها بايد توجه بيشتري ميكردند، كه اين ضايعات و شيطنت هايي كه اخير شاهدش هستيم،‌به وجود نمي آمد.

با روحانی رفیق هستم

علی لاریجانی درباره گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد اقدام قوه مقننه در حوزه اقتصاد مقاومتی و انتقاد از گزارش ندادن دولت گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی مصوباتشان را برای ما می فرستد، بی اطلاع نیستیم. گزارش رسمی خود را نیز قرار است به مردم بدهند. منتها من فکر می کنم در موضوع اقتصاد مقاومتی شرایط دولت را باید دید.

وی ادامه داد: باید دید دولت در چه شرایطی دارند برنامه ها را اجرا می کنند، ما در سال های 91 و 92 تنش هایی از نظر مشکلات اقتصادی مثلا در موضوعات تورم و بدهی داشتیم. در آن دوره بدهی دولت به بانک های و بخش خصوصی بالغ بر 500 هزار میلیارد حالا برخی می گویند 700 هزار میلیارد بود دولت کنونی وارث این  مقدار بدهی است. آیا این رقم کمی است؟ این طور مملکت را مدیریت می کنند؟ این دولت تلاش کرد در فضای بین المللی زمینه سرمایه گذاری را در ایران فراهم کند. اینکه گفتم اقتصاد کشور پیچیدگی هایی پیدا کرده است این است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت تا حدی در کنترل تورم موفق عمل کرد، همه باید تلاش کنند مسیر پررونقی برای تولید ایجاد شود. در واقع مجموعه شرایط اقتضا می کند کمک کنیم. معتقدم جا دارد چندسال مجاهدانه در حوزه اقتصاد کار کنیم تا از این وضعیت خارج شویم.

وی درباره نمره اقتصادی دولت افزود: در جایگاه معلمی نیستم اما حتما متوسط است.

لاریجانی درباره ائتلاف نانوشته خود و روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اظهار کرد: من رفیق روحانی هستم. در انتخابات نیز بنای دخالت ندارم و مصلحت مجلس هم نمی دانم به این حوزه ورود کند. دوره های قبل هم نبود. در واقع مصلحت نیست به خاطر انتخابات همه کشور در گیر شود.

وی درباره نفی احمدی نژاد برای ورود به عرصه انتخابات و فعالیت های کنونی و حمایت او از یکی از نزدیکان خود و نامه نگاری های اخیرش علیه دولت گفت: سئوال بهتری نداشتید؟ قرار ندارم به این سئوال ها جواب دهم چون مسائل گوناگونی باید دیده شود که دلیلی برای پاسخگویی نیست.

وی درباره حذف ماده ساماندهی حقوق مدیران در مجمع تشخیص مصلحت نظام و موضعگیری هایی که برخی علیه مجلس داشتند اظهار کرد: نظرم را گفتم موضوع بد تحلیل شد مجلس می خواست برای آن سه بخش حدی بگذارد. البته مجلس در آینده می تواند راهکار دیگری پیدا کند. نظر مجمع هم این نبود که حدی نباشد بلکه گفتند در قانون جامعی این موضوع لحاظ شود. دولت گفت می خواهد لایحه قانون خدمات کشوری را بدهد و این مسئله در آنجا لحاظ خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره چرایی برخورد سیاسی با تعیین حدود برای پرداخت حقوق به مدیران اظهار کرد: افکار سیاسی در کشور مختلف است. صحبت من این بود که مجلس خانه ملت و مهمترین رکن مردمسالاری است بنابراین باید با ادبیات درست صحبت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که نتیجه سفر رئیس جمهور به کویت و عمان و سفر وزیر خارجه به قطر را چگونه دیدید؟ گفت: ما با همسایگان مشی مسالمت آمیز و بردارانه داریم، حتی شاید در مقاطعی همسایه ای با ما بد کرده باشد اما می خواهیم با همسایگان رفتار برادرانه داشته باشیم. رئیس جمهور در سفر کویت و عمان رایزنی خوبی با مقامات آن کشورها داشتند و از دیدگاه های جمهوری اسلامی فهم درستی حاصل شد، علاقه داشتند گفتگوهایی وجود داشته باشد که قرار شد وزرای خارجه پیگیری کنند.

وی درباره موضوع ممنوع التصویری خاتمی و رایزنی با قوه قضائیه تا اصلاح طلبان بتوانند از این عکس رئیس دولت اصلاحات در انتخابات استفاده کنند گفت: موضوع را باید منعکس کرد اما روابط قوا برادرانه است و هر کس جای خودش تصمیم می گیرد.

وی درباره تشکیل کمیته ای در فراکسیون امید برای گفتگوی جناح های سیاسی گفت: طرحی را ارائه کردند محور هم این بود که بین جریان های فکری گفتگویی در پارلمان باشد. معتقدم این کار در سطح مجلس مشکلی ندارد. نمایندگان با هم مراوده دارند و در این باره مانعی نیست. در گذشته نیز وقتی اختلافات پیش می آمد می نشستند حرف می زدند، به نظرم اگر پیگیری کنند ممکن است موفق شوند.

کنایه‌ لاریجانی به جمنا؛ آنهایی که علیه مجلس حرف زدند اصولگرای ناب نبودند

علی لاریجانی در نشست خبری خود در مورد اظهاراتی که اخیرا در منطقه نسبت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح شده گفت: شاید در نظر برخی کشورها چنین چیزی بوده اما بعید می دانم که موفق باشند. شما به صحبت های نتانیاهو با پوتین توجه کنید که اجازه نمی دهند صلح در منطقه ایجاد شود. حرفی که رئیس رژیم صهیونیستی زده است نشان می دهد ماجراجویی هایی که در منطقه انجام شده است هدف پشت صحنه داشته است.

علی لاریجانی درباره موضوع قره باغ گفت: ما همیشه این توصیه را به دوستان ارمنستان و آذربایجان داشتیم که منطقه ظرفیت یک حرکت داغ را نخواهد داشت و امیداریم که آنها در این شرایط فعلی به تشنج دامن نزنند و ما هم در این زمینه ظرفیت های مختلف را به کار خواهیم گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره کم کاری در پرداختن به موضوع فرهنگ در برنامه ششم توسعه گفت: در در برنامه ششم یک فصلی درباره فرهنگ وجود دارد اما آنچه که در لایحه دولت در این زمینه وجود داشت ضعیف بود اما یک چیزهایی به آن اضافه شد و این بخش بسط پیدا کرد.  من فکر می کنم پایه های برنامه در فرهنگ خوب بوده است اما باید توجه بیشتری به این موضوع شود. من از بودجه اختصاص گرفته در حوزه فرهنگ دربودجه سال 96 راضی نیستم و ما کمبود منابع داریم. بنابراین باید  در بخش های فرهنگی باید تکیه به دولت برداشته شود.

لاریجانی درباره مشکلات صندوق های بازنشستگی گفت: یکی از مشکلاتی که در صندوق های بازنشستگی وجود دارد بدهی دولت است. ما ماده ای در بودجه سال 96 در نظر گرفته ایم که این بدهی چگونه باید پرداخت شود. برای بازتعدیل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال 96 هم 10 هزار میلیارد در نظر گرفته ایم اما باز هم کافی نیست و همچنان باید در رفع مشکلات بازنشستگان با جدیت بیشتری وارد شویم.

علی لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره تحرکات جمنا علیه مجلس شورای اسلامی و اینکه آیا شما واقعا یک اصولگرا هستید و این حرف ها آیا در عملکرد مجلس تاثیری خواهد گذاشتُ گقت: کسانی که این حرف ها را زدند اصولگرای ناب نبودند. بعضی زود قضاوت می کنند و من هم نمی خواهم جلوی نظرات را بگیرم. اما من فکر می کنم آن نظری که رهبری انقلاب فرمودند که اصولگرایی اصلاح طلبانه راه حل کشور است، حرفی متین و دقیق است. انسان نمی تواند هرهری مسلک باشد و همین که مسلک وجود داشته باشد یعنی اصولگرایی.

او ادامه داد: اینکه عده ای جمع شدند و جمعیتی را تشکیل دادند خوب است و اشکالی ندارد اما روش برخوردشان در متن بیانیه شان با مجلس موهن بود که ناراحت کننده بود اما مجلس با این جوسازی ها مسیر خودش را عوض نمی کند.

نسبت به تغییر رفتار عربستان ناامید نیستیم

لاریجانی در پاسخ به سئوالی در مورد مدیران دو تابعیتی در دولت،‌ گفت:در دولت بحث‌هایی که مطرح شده است باید وزارت اطلاعات گزارش رسمی بدهد و وقتی گزارش دادند می‌توانیم قضاوت کنیم. گزارشی رسمی در این رابطه از وزارت اطلاعات نداشتیم.

علي لاريجاني رئيس مجلس دهم در نشست خبري با اهالي رسانه در پاسخ به سئوالي مبني اينكه« آيا حضور تفنگدارهاي آمريكايي در سوريه با هماهنگي ايران صورت گرفت؟ و دولت جديد آمريكا رويكرد جديدي در قبال داعش خواهند داشت؟»، گفت: فكر كنم خودتان جواب را حدس بزنيد،‌هماهنگي وجود نداشت. مصلحت آنها هم نيست كه اينگونه ورود كنند.  

وي افزود: منفعت در سوريه جز اين نيست كه در سوريه مردم خودشان كشورشان را اداره كنند،‌ ما با اين روش كه يك عده مي‌خواهند عقايد خودشان را به مردم سوريه تحميل كنند مخالفيم. همين روش را در مورد بحرين داريم،‌اينكه عده اي فكر كنند با تانك و تفنگ سرنوشت مردم را تغيير دهند، مخالفيم.

رئيس قوه مقننه معتقد است:« نبايد انتظار داشته باشند از كشوري كه مردم سالاري ديني دارد، مثلا رفتاري كه در يمن مي‌شود را قبول داشته باشد، ‌اينكه مردم مسلمان آنجا را بمباران كنند كه چرا موضع منفي داريد، درست نيست. مشي ما از ابتدا اين بود و فكر مي كنم جمهوري اسلامي با راهبرد منطقي و با متانت دارد برخورد مي كند ما در سوريه دنبال منفعت ديگري نيستيم اگر مردم سوريه بر سرنوشتشان حاكم شوند و اين گرگ هاي تروريستي از آنجا خارج شوند، ما اين را سعادت اين كشور مي‌دانيم.»

واكنش مجلس در قبال تجمعاتي كه در اطراف مجلس اتفاق مي‌افتد سئوال ديگري بود كه رئيس مجلس در پاسخ به آن گفت: يك ساز و كاري وجود دارد، بايد درخواست ها را بشنويم از هيئت رئيسه و كمسيون مربوطه جلسه ميگذارند و در دفتر ما هم كسي مسئول است و حرف هايشان شنيده ميشود اين حرف ها يا قانوني حل ميشود يا اگر قانون بايد عوض شود چاره اي مي انديشيم. به عنوان مثال تجمعي كارگران فولاد داشتند و ديديم كه اشكال شان وارد است و دولت هم نتوانست حل كند مجبور شديم در قانون بودجه و برنامه براي آن فكر كنيم.

لاريجاني در برابر سئوالي مبني بر اينكه « رويكرد مجلس در مورد مجازات هاي جايگزين اعدام براي محكومين مواد مخدر و ساير محكومين چيست؟» اينگونه پاسخ داد: من هم موافقم كه در زمينه مواد مخدر تا جايي كه بشود از اين ابزار استفاده نشود البته بايد توجه داشت كه اين سطح بندي دارد ما در جوار افغانستان هستيم و اين مجازات ها بايد بازدارنده باشد كه در حال بررسي است.

وي در برابر تأكيد مجدد خبرنگار در رابطه تغيير حكم اعدام براي ساير محكومين، تأكيد كرد: ساير محكومين مستندات فقهي دارد كه آنها را نمي شود كاري كرد.

در ادامه نشست خبري زماني كه فرصت به خبرنگار يكي از رسانه‌هاي كشور تركيه رسيد، او خطاب به رئيس مجلس گفت: رسانه‌ها و مسئولان ايراني از مردم ميخواهند كه در ايام نوروز از سفر به تركيه اجتناب كنند،‌ حملات صورت گرفته در تركيه به اندازه عراق نبوده است. اما مقامات ايران در مورد سفر به عراق هشدار نداده و نمي‌دهند. به نظر شما عراق از تركيه امن تر است؟

سئوالي كه رئيس مجلس در برابر آن تصريح كرد: تركيه كشور همسايه و دوست ما است، مثال شما با عراق مقداري متفاوت است.زائراني كه از ايران به عراق مي‌روند در مناطق امن نجف و كربلا هستند و ما در آنجا اينقدر مسائل امنيتي نداريم. در تركيه خودتان مي‌دانيد كه در برخي از محل‌ها تحركاتي صورت گرفت و  مشكلاتي ايجاد كرد. ما اميداواريم مشكلات تروريستي در تركيه كاهش پيدا كند و شرايط به صورت عادي در بيايد و رابطه دوستانه ما ادامه داشته باشد اين به معناي رابطه غيرطبيعي نيست مجبوريم براي صيانت از مردم خودمان هشدارهايي بدهيم، حداقل جايي بروند كه اامنيت برقرار باشد البته ما در اين سو انتظار داريم كه دولت تركيه در خطابهايش و مواضعش از آراستگي برخوردار باشد برخي از حرف هايي كه اخيرا بيان شد در سطح روابط كشورهاي همسايه نبود و ايران با خويشتنداري عمل كرد.

رئيس مجلس همچنين در پاسخ به سئوالي در مورد جنايات عربستان در يمن و حادثه منا و همچنين پيگيري ايران براي برقرار رابطه مجدد با عربستان، گفت: براي يمن پيگير هستيم و اين موضوع مهمي است، جنگ فراگير عليه يك ملت است و در آنجا با نسل كشي مواجه هستيم و بر اين موضوع بسيار حساس هستيم و ما اميدواريم دولت عربستان از جنگي كه بعد از دو سال ايجاد كرده است، رفتارش را درست كند اين به نفع عربستان به عنوان كشور مهم در منطقه نيست.ما اميدواريم و نا اميد نيستيم كه رفتارشان تغيير كند.

لاريجاني در مورد اصرار ايران براي برقرار رابطه با عربستان، تشريح كرد: ما در اين كه با كشورهاي اسلامي رابطه دوستانه داشته باشيم مشي كلي ما است و اما بايد چارچوب ها را رعايت كنيم ،‌مسئله منا خيلي ما را ناراحت كرد اما چارچوب هايي داريم كه در آن چارچوب بايد حركت كرد.

بحث هايي در مورد مديران دو تابعيتي و حضور مديران دو تابعيتي درون مقننه، سئوال آخري بود كه لاريجاني در پاسخ به آن اظهار كرد: در مجلس چنين چيزي نداريم و در دولت بحث هايي كه مطرح شده است بايد وزارت اطلاعات گزارش رسمي بدهد و وقتي گزارش دادند مي توانيم قضاوت كنيم.ما تا به حال گزارشي رسمي در اين رابطه  از وزارت اطلاعات نداشتيم و بحث سر اين است كه مي گويند وجود دارد. به هرحال در حال پيگيري است. برخي از مسائلي كه در مجلس هم مطرح شد خب دولت جواب داد و نفي كرد.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =