پاسخ احمد دستمال‌چیان تحلیلگر مسائل بین الملل به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود ارزیابی شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

سیاست خازجی دولت یازدهم دارای فرازونشیبهایی بوده است امادرمجموع دارای موفقیت  نسبی بوده است‌.

در بعد برقراری روابط با کشورهای مختلف بخصوص ازوپادارای موفقیت بوده است. این کشورها بعد از یکدوره روابط سرد با ایران اکنون پس از توافق برجام مجددا تمایل بهبودوارتقاءروابط با ایران را بخصوص دربعد اقتصادی وسرمایه گذاری دارند.دراین راستا سفر نخست وزیران ایتالیا وسوئد ووزیر اقتصادالمان وسفر وزیر خارجه ورئیس مجلس فرانسه از حائز اهمیت بیشتری برخوردار میباشد.

در بعد منطقه‌ای سفر رئیس جمهور به دوکشور همسایه عمان وکویت از ویژگی خاصی برخوردار بود.این سفر که متعاقب پیام کشورهای عربی خلیج فارس برای داشتن روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران انجام شد. دراین سفر آقای رئیس جمهدر پیام صلح ودوستی و همزیستی مسالمت آمیز دولت ومردم ایران را به روسای این کشورها ابلاغ کرد.

اما در سطح بین‌المللی موانعی بر سرراه پیشرفت این توافق بوجودآمده بود که دولت نتوانست با سیاست ابتکاری دراین زمینه توفیقی رابرای رفع این موانع  خصوصابازشدن رسمی سوئیفت بانکهایاروپایی به روی بانکهاومشتزیان ایرانی بدست بیاورد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =