«خبرجنوب» نوشت: مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استان فارس با تشریح جزئیات مسائل مربوط به سهام عدالت گفت: سال آینده سود سهام شامل حال تمامی صاحبان سهام عدالت می شود حتی اگر آن ها اقدامی برای واریز بدهی خود از این بابت به دولت نکرده باشند.

افشین انصاری در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی فارس افزود: دو دهک اول درآمدی مطابق قانون با توجه به تخفیف50 درصدی دولت به آنها میتوانند در سال آینده تمام سود خود را تا پایان سال 94 دریافت کنند.
وی افزود: اما سایر دهکها که هنوز حدود نیمی از پول سهام خود را با دولت تسویه نکرده اند به میزان مالکیت سهام خود می توانند سود سهام عدالت دریافت کنند.
انصاری یادآور شد: مردم با مراجعه به سامانه سهام عدالت به آدرس www.samanese.ir میتوانند صورتحساب سهام عدالت خود را دریافت کرده و نسبت به میزان بدهی خود به دولت از محل سهام عدلت آگاهی یابند.
انصاری در مورد این که اگر بدهی افراد به دولت پرداخت نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اظهار داشت: برای این کار تا شهریور سال 1396 مهلت تعیین شده تا افراد قرض خود را بابت سهام دریافتی به دولت بپردازند و در صورت عدم پرداخت، ستاد مرکزی باید در این خصوص تصمیمگیری کند که هنوز به صورت دقیق نمیتوان در مورد آن اظهارنظر کرد.
مدیر عامل شرکت سهام عدالت فارس یادآور شد: به جز دهک اول و دوم شامل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه و فاقد شغل و نیز روستاییان و عشایر فاقد شغل که از این پس مالک صد درصدی سهام عدالت خود هستند مابقی به طور میانگین بدهی حدود 450 هزار تومانی بابت سهام عدالت به دولت دارند و چنان چه مایل بودند شش ماه فرصت دارند تا سهام عدالت خود را تسویه نمایند.
انصاری با اشاره به ارزش سهام عدالت مردم فارس گفت: 3 میلیون و 329 هزار و 11 نفر از مردم فارس سهام عدالت دارند که با توجه به ارزش یک میلیون تومانی هر سهم ارزش اسمی سهام کل مردم استان بالغ بر 3 هزار و 300 میلیارد تومان می باشد.
وی یادآور شد: فرآیند سهام عدالت بدین گونه است که دولت یک سهم یک میلیون تومانی به مردم قرض داده و مقرر کرده است که از سال 1384 به مدت 10 سال از سود حاصل شده این سهام، قرض خود را از فرد مذکور دریافت کند تا آن سهام به طور کامل به شخص مورد نظر اختصاص پیدا کند.
این مسئول در مورد امکان خرید و فروش سهام عدالت نیز گفت: خرید و فروش در حال حاضر ممنوع است اما اگر آزاد نیز باشد به هیچ وجه توصیه نمیشود چرا که سهم افراد بسیار بیشتر از آن مبلغی که ممکن است به فروش برسد ارزش دارد و بی گمان با گرم شدن بازار خرید و فروش سهام، ارزش سهم ها نیز بسیار پایین آمده و مردم ضرر خواهند کرد. وی با اشاره به این که سهامداری و سهام داشتن نیاز به فرهنگ خاص خود دارد و هنوز این فرهنگ در جامعه ما نهادینه نشده است، افزود: فرهنگ سهامداری سال هاست که در کشورهای پیشرفته دنیا جا افتاده اما در ایران هنوز در ابتدای راه هستیم و این که مردم اطلاعات اندکی نیز از سهام عدالت دارند به همین دلیل است و نقش رسانه ها در آگاه کردن آن ها بسیار مهم می باشد.
انصاری در مورد نفرات مشمول سهام عدالت نیز گفت: در هر خانوار 5 نفر مشمول سهام می شوند و اگر جمعیت یک خانواده بیش از 5 نفر بود، بین آن ها همان 5 سهم تقسیم خواهد شد و سهم دیگری اضافه نمی شود.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استان فارس در خصوص سوء استفادههای انجام شده در مورد ثبت نام سهام عدالت از سوی برخی کافی نتها نیز اظهار داشت: مردم به هیچ عنوان برای ثبت نام به کافی نت ها مراجعه نکنند و تنها برای دریافت صورت حساب خود میتوانند به سایت مربوط به سهام عدالت مراجعه کنند.وی گفت: همچنین مردم در هیچ بانکی برای افتتاح حساب برای دریافت سوم سهام عدالت اقدام نکنند چرا که به هیچ وجه نیازی به این کار نیست.
انصاری با رد شایعه وجود حقوقهای نجومی در شرکت های تعاونی سهام عدالت اظهار داشت: در این 10 سال پولی که به شرکت های تعاونی پرداخت شده حدود 200 میلیون تومان برای هر شرکت تعاونی بوده است یعنی سالی 20 میلیون تومان که این رقم باتوجه به هزینه های بسیار ثابت و متغیر شرکت ها و حقوق و دستمزد کارکنان 26 شرکت، نمی توان این مبلغ را نجومی دانست و با یک محاسبه ریاضی مشخص می شود که رقمی بسیار ناچیز بوده است.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری استان فارس اظهار داشت: بارها درخواست مناظره با آن نماینده مجلس که این قضیه را مطرح کرده بود داشتم اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردم.
وی با ابراز تاسف از آن که وضع دریافتی شرکت های تعاونی سهام عدالت به مرتب بدتر از کشور است افزود: برای تامین هزینههای شرکتهای تعاونی سهام عدالت در جریان ثبت نام کارگران، پرداخت 37 میلیارد تومان به این شرکت ها در کل کشور به تصویب رسید که سهمیه فارس 2 میلیارد و 800 میلیون تومان بود اما متاسفانه به دلیل عدم پیگیری سازمان متولی این کار، هنوز پولی به فارس تعلق نگرفته این در حالی است که بسیاری از استان ها این اعتبار را جذب کرده اند اما فارس از جذب این رقم عاجز مانده است.
وی یادآور شد: آخر فروردین سال 96 پایان جذب این اعتبار است و امیدوارم سازمان مربوطه برای این کار اقدام کند و مقامات استانی اجازه محرومیت فارس از این اعتبار مالی را ندهند.
انصاری با رد شایعه انتخاباتی بودن بحث سهام عدالت گفت: نخستین مصوبه ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در فروردین ماه سال 85 صادر و مقرر شد که در یک فرآیند 10 ساله از محل سود سهام به خزانه پرداخت شود تا به اندازه سود پرداختی، سهم آزاد شود که هم اکنون این مهلت 10 ساله به اتمام رسیده و دولت در حال عمل به وظیفه قانونی خود است.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =