ایسنا نوشت: لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیات‌های انضباطی نیروهای مسلح، موضوعی بود که در دستور کار امروز- سه شنبه،24 اسفند- جای داشت.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس جزئیات لایحه تشکیل هیات‌های انضباطی رسیدگی به شکایات و تخلفات کارکنان نیروهای مسلح را در فصل اول مشتمل بر سه ماده به تصویب رساندند که این مصوبات به شرح زیر است.

فصل اول - کلیات

ماده ۱- اصطلاحات به‌کار رفته در این قانون دارای معانی مشروح زیر است:

الف- نیروهای مسلح: مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها

ب- ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

پ-  ارتش: ارتش جمهوری اسلامی ایران

ت- سپاه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

ث- وزارت دفاع: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

ج- نیروی انتظامی: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

چ- عقیدتی‌سیاسی: دفتر عقیدتی سیاسی در ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان عقیدتی سیاسی در ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع

ح- نمایندگی ولی‌فقیه: نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

خ- حفاظت اطلاعات: حفاظت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان حفاظت اطلاعات در ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع

د- سازمان قضائی: سازمان قضائی نیروهای مسلح

ذ- کارکنان: پایور، پیمانی، بسیجی ویژه و تمام‌وقت

تبصره- تعریف سازمان‌ها و شرکتهای تابعه و وابسته تابع قوانین و مقررات مربوط است.

ماده ۲- برای رسیدگی به تخلفات انضباطی کارکنان شاغل در نیروهای مسلح که برای آنان پیشنهاد تنبیهات انضباطی محرومیت از ترفیع، تنزیل درجه یا رتبه یا عناوین مشابه، معافیت یا اخراج از خدمت می‌شود و همچنین رسیدگی به شکایات کارکنان در امور خدمتی، هیأتهای بدوی و تجدیدنظر انضباطی کارکنان نیروهای مسلح مطابق این قانون تشکیل می‌گردد.

تبصره- منظور از تخلفات انضباطی کارکنان، تخلفات انضباطی مذکور در آیین‌نامه انضباطی نیروهای مسلح و سایر قوانین و مقررات مربوط می‌باشد.

ماده ۳- مقامات و مسؤولان ذیل و رده‌های بالاتر در سلسله مراتب سازمانی، مجاز به ارائه پیشنهاد تنبیهات انضباطی محرومیت از ترفیع، تنزیل درجه یا رتبه، معافیت و یا اخراج از خدمت برای کارکنان متخلف تحت ‌امر خود می‌باشند:

الف- معاونان  ستاد کل، رؤسای عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات  ستادکل

ب- فرماندهان نیروهای ارتش و همطراز آنان، رؤسای عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات ارتش

پ- فرماندهان نیروهای سپاه، سپاه‌های استانی و همطراز آنان و نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه

ت- وزیر دفاع و رؤسای سازمان‌های عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات وزارت دفاع

ث- فرمانده نیروی انتظامی، فرماندهان انتظامی استان‌ها و مقامات همطراز و رؤسای سازمان عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی

تبصره ۱- اختیارات هیأت‌ها منحصر به اعمال مجازات‌های مذکور در صدر این ماده نیست و در صورت تشخیص بر اعمال تنبیه خفیف‌تر، هیأت‌ها می‌توانند یکی از تنبیهات مقرر در آیین‌نامه انضباطی نیروهای مسلح را اعمال نمایند.

تبصره ۲- معافیت از خدمت در مواد این قانون، قطع رابطه خدمتی کارکنان با نیروهای مسلح است. کارکنانی که حداقل پانزده سال تمام سابقه خدمت دارند بازنشسته وکارکنانی که کمتر از پانزده سال تمام سابقه خدمت دارند بازخرید می‌شوند.

 

ترکیب و وظایف هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات کارکنان نیروهای مسلح مشخص شد

نمایندگان مجلس همچنین فصل سوم لایحه تشکیل هیات‌های انضباطی رسیدگی به شکایات و تخلفات کارکنان نیروهای مسلح با عنوان هیات تجدید نظر مشتمل بر چهار ماده را به تصویب رساندند که این مصوبات به شرح زیر است:

فصل سوم- هیأت تجدید نظر

اول- ترکیب

ماده ۱۵- هیأت تجدیدنظر حسب مورد در ستادکل، ستاد فرماندهی‌کل ارتش و سپاه، ستاد نیروی انتظامی و ستاد وزارت دفاع با اعضای زیر تشکیل می‌شود.

الف- ستادکل:

۱- جانشین رئیس ستادکل (رئیس هیأت)

۲- رئیس حفاظت اطلاعات

۳- رئیس اداره عقیدتی سیاسی

۴- رئیس سازمان قضائی

۵- معاون نیروی انسانی(دبیر هیأت)

۶- معاون بازرسی

۷- رئیس حقوقی و امور مجلس

تبصره- از رئیس مرکز عملیات و خدمات نیروی انسانی بدون داشتن حق رأی برای حضور در جلسه دعوت می‌شود.

ب- ارتش:

۱- فرمانده کل (رئیس هیأت)

۲- رئیس حفاظت اطلاعات

۳- رئیس سازمان عقیدتی سیاسی

۴- رئیس سازمان قضائی

۵- معاون نیروی انسانی(دبیر هیأت)

۶- معاون بازرسی

۷- رئیس اداره یکم

تبصره- حسب مورد از فرماندهان نیروهای مربوطه برای حضور در جلسه بدون داشتن حق رأی دعوت می‌شود.

پ- سپاه:

۱- فرمانده کل (رئیس هیأت)

۲- نماینده ولی فقیه

۳- رئیس حفاظت اطلاعات

۴- رئیس سازمان قضائی

۵- معاون بازرسی

۶- معاون حقوقی

۷- معاون نیروی انسانی (دبیر هیأت)

تبصره- حسب مورد از فرماندهان نیروها و سپاههای استانی مربوطه برای حضور در جلسه بدون داشتن حق رأی دعوت می‌شود.

ت- وزارت دفاع:

۱- وزیر دفاع (رئیس هیأت)

۲- رئیس عقیدتی سیاسی

۳- رئیس حفاظت اطلاعات

۴- رئیس سازمان قضائی

۵- معاون منابع انسانی (دبیر هیأت)

۶- رئیس بازرسی

۷- معاون حقوقی و امور مجلس

ث - نیروی انتظامی:

۱- جانشین فرمانده معظم کل قوا (رئیس هیأت)

۲- فرمانده نیروی انتظامی

۳- رئیس عقیدتی سیاسی

۴- رئیس حفاظت اطلاعات

۵- رئیس سازمان قضائی

۶- معاون نیروی انسانی (دبیر هیأت)

۷- رئیس بازرسی

تبصره۱ - در صورت عدم حضور جانشین فرمانده معظم کل قوا در ترکیب هیأت نیروی انتظامی نماینده وی در جلسه حضور می‌یابد و فرمانده نیروی انتظامی به عنوان رئیس هیأت انجام وظیفه می‌کند.

تبصره ۲- در غیاب هر یک از اعضای مذکور در ردیف (۱) بند (ب) و ردیف‌های (۱)، (۲)، (۳)، (۵) و (۶) بند (پ) و ردیف‌های(۱) ،(۲)، (۳)، (۵)، (۶) و (۷) بند (ت) و ردیف‌های (۲)، (۳)، (۴)، (۶) و(۷) بند (ث) این ماده جانشین آنان در هیأت‌های مربوط حضور می‌یابند.

تبصره ۳- در غیاب رئیس سازمان قضائی، نماینده وی که از بین قضات شاغل در آن سازمان انتخاب و معرفی می‌گردد، در هیأت‌های مربوطه حضور می‌یابد.

دوم- حدود صلاحیت

ماده ۱۶- مرجع تجدیدنظر از آراء غیرقطعی هیأتهای بدوی، هیأت تجدیدنظر است. هرگاه محکومٌ‌علیه بدوی ظرف مهلت مقرر در ماده (۱۱) این قانون درخواست تجدیدنظر نماید، هیأت تجدیدنظر مکلف به رسیدگی است و آراء این هیأتها از تاریخ ابلاغ و حسب مورد با درج در فرمان یا دستور، قطعی و لازم‌الاجراء می‌باشد.

ماده ۱۷- هیأت‌ تجدیدنظر نمی‌تواند آرائی مبتنی بر اعمال تنبیهات شدیدتر نسبت به آراء غیرقطعی هیأت‌های بدوی یا آراء نقض‌شده توسط دیوان عدالت ‌اداری صادر نماید.

ماده ۱۸- مرجع تعیین وضعیت خدمتی کارکنان متخصص مجرب که در حین فرار از خدمت فوت می‌نمایند هیأت تجدیدنظر می‌باشد.

تصویب چگونگی رسیدگی به شکایت‌های انجام شده از نیروهای مسلح

با تصویب فصل پنجم لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیأت‌های انضباطی نیروهای مسلح نحوه شکایت و چگونگی رسیدگی به شکایت‌های انجام شده از نیروهای مسلح در هیات‌های انضباطی نیز توسط نمایندگان تصویب شد.

ماده ۲۹- به شکایات کتبی کارکنان در امور خدمتی و از اعمال و رفتار غیر قانونی فرماندهان، رؤسا و مدیران در هیأت‌های موضوع این قانون رسیدگی می‌شود. هیأتها در صورت پذیرش شکایت شاکی مکلفند رأی مقتضی را در استیفای حقوق او صادر کنند. آراء صادره از تاریخ ابلاغ رأی قطعی، لازم‌الاجراء است.

تبصره ۱- شکایت از اعمال و رفتار غیر قانونی فرماندهان، رؤسا و مدیران، زمانی قابل رسیدگی در هیأت‌هاست که شاکی از قبل شکایت خود را به مشتکی‌عنه یا بازرسی یک رده بالاتر از آن در سلسله مراتب اعلام نموده باشد و با گذشت بیش از سی‌روز، به شکایت رسیدگی نشده باشد و یا حین رسیدگی، شاکی بر شکایت خود باقی بماند.

تبصره ۲- شکایت کارکنان در خصوص امور خدمتی زمانی قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری خواهد بود که شاکی قبلا شکایت خود را در هیأت‌های موضوع این قانون طرح کرده باشد و هیأت‌ها پس از گذشت سه ماه از دریافت شکایت اقدام به رسیدگی و صدور رأی ننموده باشند.

ماده ۳۰- هیأت علاوه بر رسیدگی به مدارک و ادله ارائه‌شده از سوی شاکی در صورت ضرورت از شاکی، مشتکی‌عنه و سایر اشخاص برای حضور در جلسه و ادای توضیحات دعوت می‌نماید.

ماده ۳۱- در صورتی‌که هیأت با استناد به نظریه نماینده سازمان قضائی تشخیص دهد که موضوع شکایت فقط عنوان یکی از جرائم مندرج در قوانین جزائی را دارد هیأت، ‌رسیدگی به موضوع را متوقف و شاکی را برای رسیدگی به شکایت خود به مرجع صالح قضائی هدایت می‌نماید و هرگاه در شکوائیه علاوه بر مسائل جزائی، تخلفات مربوط به امور خدمتی نیز مطرح باشد، هیأت فقط به تخلفات رسیدگی می‌کند و رأی صادر می‌نماید.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =