ایسنا نوشت: ولادیمیر پوتین توافقنامه‌ای را با جمهوری اوستیای جنوبی در زمینه الحاق برخی یگان‌های ارتش این جمهوری به نیروهای مسلح روسیه امضا کرد.

به گزارش شبکه آر تی، این توافق یعنی تعدادی از یگان‌های ارتش اوستیای جنوبی به صورت مستقیم به ارتش روسیه منتقل شوند.

به موجب این توافقنامه به پایگاه‌های نظامی روسیه در اوستیای جنوبی اجازه داده می‌شود تا شهروندان جمهوری اوستیای جنوبی را به خدمت ارتش خود درآروند.

روسیه و اوستیای جنوبی هشت مارس ۲۰۱۵ معاهده "ائتلاف و تکامل" را به مدت ۲۵ سال امضا کردند که قابل تمدید نیز است.

براساس این توافقنامه، زمینه مشترک دفاع و امنیت و آزادی رفت و آمد از مرزهای دو کشور وجود دارد.

این توافقنامه اساس همکاری مستحکم روسیه و اوستیای جنوبی است.

اوستیای جنوبی با جمعیت حدود ۵۰ هزار نفری تنها از سوی تعدادی از کشورها از جمله روسیه به عنوان یک کشور مستقل شناخته می‌شود.

این منطقه در سال ۱۹۹۱ به طور نسبی از گرجستان جدا شد اما در نهایت به صورت رسمی پس از حمله گرجستان به این منطقه در سال ۲۰۰۸ از سوی روسیه و چند کشور دیگر به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شد.

در حال حاضر روسیه نیروهای نظامی در اوستیای جنوبی دارد که از آنها به عنوان نیروهای صلح‌بان یاد می‌کند اما می‌توان تایید کرد که این نیروها در واقع حافظان این منطقه در برابر اقدام احتمالی گرجستان جهت بازپس گیری این منطقه هستند.

براساس توافقی که مقامات روسی از آن یاد کرده‌اند انتظار می‌رود سربازان اوستیای جنوبی که در یک پایگاه روسی در این منطقه خدمت می‌کنند اجازه داشته باشند تا به ارتش روسیه در خود این کشور ملحق شوند که به این ترتیب اوستیای جنوبی این فرصت را خواهد داشت تا حجم ارتش خود را کاهش دهد.

میخائیل جانلیدز، وزیر امور خارجه گرجستان ضمن محکوم کردن هرگونه توافق این چنینی تاکید کرد: هر توافقی میان روسیه و دولت دو فاکتوی اوستیای جنوبی به طور قطع بی‌اعتبار است چراکه گرجستان استقلال این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی همچنین تاکید کرد: ترکیب شدن ارتش روسیه و اوستیای جنوبی به طور قطع حل مناقشه منطقه‌ای در این نقطه را بسیار دشوار خواهد کرد.

این در حالی است که عملا هیچ مذاکره یا تلاشی برای حل این مساله منطقه‌ای آغاز نشده و به نظر نمی‌رسد که هرگز آغاز شود چراکه اوستیای جنوبی خود را از دوره فروپاشی شوروی از گرجستان مستقل می‌داند و از آن موقع روابط اقتصادی خود را با اوستیای شمالی که بخشی از روسیه است، گسترش داده است.

از این مساله می‌توان این چنین برداشت کرد که روابط واقعی میان گرجستان و اوستیای جنوبی تنها روی کاغذ وجود دارد.ا دانشجوی آمریکایی را که سال گذشته میلادی به 15 سال حبس با اعمال شاقه به اتهام سرقت یک بنر سیاسی از یک هتل محکوم شده بود، عفو کند.

310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =