روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی به شرایط معیشت مردم پرداخته است؛

«ظاهرا معلم جماعت ديگه سيرموني نداره، کل سال که نصف خبرها درباره افزايش حقوق اينهاست! بعدشم چيکار ميکنن اينها؟ تو هفته که کل روزاشو نميرن و فقط سه، چهار روزش سرکارن، از دو هفته قبل عيد که خودشون به دانش‌آموزان چراغ سبز نشون ميدن که نيان، تا بعدِ سيزده هم که خودش ميشه يک ماه کامل. از خرداد هم که فصل امتحاناته، تق و لق ميرن مدرسه و بعدشم از تير تا آخر شهريور که رسما تعطيل هستند، اينم چهارماه، اون وسط مسطا هم، برفي بياد، باروني بياد، کسي فوت کنه، اينا تعطيلن، حساب کني جمعا نصف سال را اينا به زور ميرن سرِکار، بعد مرتب ناله ميکنن که حقوقشون کمه، همينم زيادشونه به خدا. من جاي دولت باشم همينم نصف مي‌کنم. از وضعيت درس و مشق و تربيت بچه‌ها هم که کيفيت کارشون مشخصه. اگه درست کار ميکردن که اين‌قدر مردم نبايد پول کلاس کنکور ميدادن. تو مدرسه و تو وقت‌هايي که وظيفه‌شونه درستو درمون درس نميدن، بچه را به بهانه‌هاي مختلف ميکشونن آموزشگاه، اونجا بچاپنش.»

اينها و نمونه‌هاي مشابه آن، چکيده حرف‌هايي است که خيلي‌ها اين سال‌ها؛ هر زمان که در رسانه‌ها و جامعه بحث مشکلات فرهنگيان مطرح مي‌شود؛ به زبان مي‌آورند و بعيد است شهروندي، حداقل در تاکسي، نمونه‌هاي اين استدلالات را نشنيده باشد. دردناک ماجرا وقتي است که مي‌دانيم جدا از مردم عادي، بعضا اين سخنان از زبان بعضي از مسئولان و نمايندگان مجلس نيز؛ البته در جمع‌هاي خصوصي، شنيده شده است. منطق چقدر از اين صحبت‌ها درست است؟ آيا فرهنگيان حق دارند با وجود اين همه تعطيلي در طول سال، توقع دستمزد بيشتري داشته باشند؟

140 هزار امضاي فرهنگيان در پويش «بودجه عادلانه براي افزايش دستمزد»

در تازه‌ترين اين اعتراضات، چندي پيش شماري از فرهنگيان فعال در امور صنفي، با راه‌اندازي يک پويش در فضاي مجازي با عنوان «بودجه عادلانه براي افزايش دستمزد معلمان و بهبود کيفيت آموزش در مدارس» و جمع‌آوري امضا از فرهنگيان سراسر کشور، از مجلس شوراي اسلامي درخواست کردند در بودجه پيشنهادي سال96 وزارت آموزش و پرورش، ارائه‌شده از سوي دولت تجديدنظر شود. ‎

اين پويش داراي 110 هزار امضاي کاغذي و 30 هزار امضاي الکترونيک بود که هفته گذشته از سوی نمايندگان اين پويش در قالب مجموعه‌اي به نمايندگان مجلس تحويل شد. آنها همچنين براي پيگيري بيشتر مطالباتشان، در روز پنجشنبه، نوزدهم اسفند، در تهران روبه‌روي مجلس و در شهرستان‌ها در ادارات کل آموزش‌وپرورش حاضر شده و «تجمع سکوت» برگزار کردند.

استندآپ معلمي

براي پاسخ به سؤالات و ابهامات مطرح‌شده بايد نظر معلمان را شنيد. خديري، يکي از فرهنگيان تهران، در پاسخ شبهه نخست برخي‌ها که با وجود تعطيلات زياد، همين حقوق را هم براي معلمان زياد مي‌دانند، مي‌گويد: «البته من اين حرف‌ها را از زبان خيلي‌ها شنيده‌ام، آن کسي که اين حرف را مي‌زند، يک روز بيايد جاهايمان را عوض کنيم و او درس بدهد. اين 30، 40 نفر نوجوان را که فقط جسمشان در کلاس حضور دارد، تحويل بگيرد و يک روز را تا انتها سر کند.»

او در ادامه به وضعيتي که براي معلمان در شرايط حاضر پيش آمده، اشاره می‌کند و می‌گوید: «بعد از برنامه خندوانه و رايج‌شدن اصطلاح «استندآپ کمدي» خيلي از معلمان متوجه شدند کاري که سال‌هاست دارند انجام مي‌دهند، ديگر معلمي نيست، نوعي از همين استندآپي است که خندوانه مي‌گويد؛ «استندآپ معلمي». اگر هم معلمي اين کار را نکند حضور دانش‌آموزان را نخواهد داشت. از آن طرف، دانش‌آموز در جامعه‌اش هزاران مهندس و تحصيلکرده بيکار را مي‌بيند، پس به حرف معلم که بگويد درس بخوانيد که در آينده فلان و فلان شويد، اهميتي نمي‌دهد.»

آموزش و پرورش مهجورترين ارگان دولتي

خديري در ادامه به انتخابي‌بودن اين شغل از سوي معلمان اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «درست است که ما معلمان، خودمان اين کار را انتخاب کرديم و اين را مي‌فهميم. معلم البته نمي‌تواند خودش را با يک «بيزینس‌من» مقايسه کند و حتما کارش سقف حقوقي دارد اما اين دليل نمي‌شود که آن دولتي و آن مجلسي به عقلش نرسد اين سقف حقوقي را حداقل با نرخ تورم تنظيم کند که معلم هر روز براي دو‌زار صدايش درنيايد که بعدش هر کسي در تاکسي و اتوبوس به او به چشم يک آدم غرزني که هيچ‌وقت سيرموني ندارد، نگاه کند، به‌ویژه در جامعه‌اي که اين همه جوان تحصيلکرده و مستعد بيکار وجود دارند و همين الان هم اگر از آنها بخواهيد حاضر مي‌شوند با يک‌چهارم اين حقوق جذب آموزش‌وپرورش شوند. مسئولان برخلاف شعارهاي زيبايشان آموزش‌وپرورش را وزارتي هزينه‌بر مي‌دانند و به چشم سرمايه‌گذاري نتيجه‌بخش به آن نگاه نمي‌کنند. در مقام حرف اما، بعيد است هيچ کشور پيشرفته‌اي در بحث تعريف و تمجيد و مهم‌ دانستن‌ ‌آموزش‌و‌پرورش به گرد پاي مسئولان ما برسد.»

سخناني نغزتر از سخنان وزير آموزش‌وپرورش ژاپن

ناصري، يکي ديگر از فرهنگيان تهران، از اهميت‌ندادن جامعه به مقوله آموزش برخلاف شعارهايي که مي‌دهند، سخن گفت. «در جامعه، ما برخلاف شعارهاي زيبايي که مي‌دهيم، ارزش واقعي کار معلم را متوجه نيستيم و نمي‌دانيم اگر به معلم رسيدگي کافي شود و او زمان کافي براي مطالعه در زمينه‌هايي داشته باشد که در آموزش و تربيت بهتر بچه‌ها مؤثر هستند، هم يک جامعه سالم‌تر و بهتر را خواهيم داشت و هم به اندازه چندصد برابر اين مبالغ، در هزينه‌هايي مثل مبارزه با جرايم و ناهنجاري‌ها صرفه‌جويي مي‌شود؛ البته اين چيزي نيست که مسئولان ندانند يا کسي به آنها نگفته باشد. اگر معلمان ما آن‌قدر دغدغه‌هاي معيشتي و متفرقه نداشتند و با فراغ‌ بال مي‌توانستند علاوه بر آموزش به ناهنجاري‌هاي تربيتي دانش‌آموزان هم بپردازند، اولين سود و منفعتش به خانواده‌ها و بعد از آن به جامعه و حکومت مي‌رسيد.

مرحله نخست ناهنجاري يک دانش‌آموز، خانواده و مدرسه را درگير مي‌کند. در ادامه حتما دامنه اين ناهنجاري‌ها به جامعه هم کشيده مي‌شود و چه‌بسا اگر وارد فاز مجرمانه شود، هزينه‌هاي سنگيني را هم بر حکومت تحميل کند. پس عاقلانه‌ترين و بهينه‌ترين کار همين است که فقط بخش کوچکي از اين هزينه‌هاي ثانويه را که بعدها بايد جامعه متحمل شود، همين الان به آموزش‌وپرورش اختصاص دهيم که هم آن ناهنجاري‌ها کمتر شوند و هم سايرين زندگي سالم‌تري را تجربه کنند.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    5 28
    با سه ماه تابستان،تعطیلی عید و روزهای زمستان در واقع 4/5 ماه تعطیله و برای حدود 6تا7 ماه حقوق معلمان باید افزایش و در ماههای تعطیل کمی کاسته شود.حد اقل تدریس معلمان 32 ساعت باشد.و هرکدام از ایشان ادعا دارند که تدریس یک کلاس 35 نفره سخت است از نیروهای دارای کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکتری که بیکار هستند استفاده شود تا مشخص شود نوجوانان و جوانان ایرانی محصول رفتار خود معلمها هستند... اگر با فشار اوردن به دولت حقوقها زیاد شود،این قصه سر دراز دارد.
    • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
      9 8
      حرف ... زدن سخت نیست.
    • فرهمند IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
      15 0
      تا افرادی مثل شما درجامعه هستند باید ازحقوق معلمان کاسته شود تا شما انهارابدزدید
    • بی نام DE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
      7 1
      برخی افراد که ارزش معلم را فراموش کرده اند یادشان از کلاس اولشان بیاد که دست چپ و راست را تشخیص نمیدادند و حالا مدعی شدند که معلم کاری نمیکند درحالی که در منزل حوصله بچه های خودشان را ندارندو از نظر آنان اگریک روز تعطیل باشد دچاراندوه میشوند که با بچه ها چکارکنند واز زیزدست معلم به جایگاه امروز رسیده اند.پس ادعای بیهوده نداشته باشید
    • دبیر ریاضی A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
      4 0
      دبیر ریاضی هستم برای رفتن به محل کار باید هر روز 120km برم و 120km برگردم. درسته 24ساعت در هفته هستیم ولی هر زنگ ریاضی یک دقیقه شو تلف نمیکنم. برای هر کلاسی پیش مطالعه میکنم. هر ماه باید برای حداقل8 کلاس سوال طراحی کنم و برگه های حداقل 150دانش آموز تصحیح کنم هر ماه باید در ضمن خدمت و کارگاه هایی که بدرد نمیخوره شرکت کنم. باید هرماه با اولیا مثل شما سرو کله بزنیم. درد پا و کمر و گلو با 28سال سن بماند. ما خیلی بیشتر از کارمندهای دیگه کارمیکنیم مطمین باش. .البته عزیزم قبول دارم معلم بد هم داریم ولی کارمندهای دیگه هم خوب و بد دارن.کوچکترین بداخلاقی و بی حوصلگی ما نسبت به یک دانش آموز تا آخر عمرش یادش نمیره. 6سال سابقه حقوقم 1و 400 که 400 برای رفت و امد میره. دانشجوی دکتری ریاضی هم هستم.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    3 19
    سایر ادارات که هر روز ارباب رجوع دارند و ماموریت بعد از ظهر و شب هم دارند هم نصف اینها حقوق میگیرند و در عین حال چون درشتدانه ها از ابرقدرت و ملل دیگر میترسند که موضوع ارزش به معلم مطرح نشود زود سعی میکنند حقوقشان را زیاد کنند که اشتباه است و مال بقیه را هم باید زیاد کنند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    9 1
    تازه فک کن درداصلی اینجاست که معلمایی داریم 6ماه رفته تدریس کرده چه حق التدریس آزادچه حق التدریس شاغل،شب عیدم دسترنجش واریزنشده حالابگین کیااین وضع رودارن غیرمعلم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    10 2
    بیشتر مردم از پس تربیت وآموزش یک دو تا ازبچه هاشون برنمی آیند اونوقت معلم با 35تا40نفر دانش آموز که هم باید اونها رو باسواد کنند هم تربیت کار خیلی سختی دارند.اونایی که فقط حرف میزنند یک صبح تا ظهر مسولیت یک کلاس رو بر عهده بگیرند سرسام خواهند گرفت.ودیگه بدون اطلاع از شرایط کاری معلمان قضاوت نمی کنند.
  • بی نام RO ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    15 1
    چرا گیردادین ب حقوق معلما ماهی یه میلیون حقوق میدن توروستای دور بابدبختی شما که چیزیت نیس میلیون ها تومان حقوق میگیرین فرزنداتونم ایندشون تامین ما معلمای بنده خدا جهزیه دختر پول عروسی پسرروچجور تامین کنیم هاااااا حتی شکم خودممون ب زور سیرمیکنیم
    • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
      14 0
      واقعا چرا گیر دادن؟ این همه داره نزول خوری میشه و میلیاردها به جیب میزنن کسی حرفی نمیزنه جاهایی هست که فقط اسم طرف هست ولی خودش سرکارنیست میلیون ها میگیرن به ما معلما که میرسه پول پول میکنن و فلان و بهمان
  • علی A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    10 1
    به عنوان یه معلم از خوندن این مطالب حالم بد شد.تویی که خودت رو مهندس میدونی و نون زبونت رو میخوری آیا شده با3040تا بچه سروکله بزنی تا خوندن و نوشتن یادشون بدی؟ فقط تعطیلیا رو میبینید که اونم وقتی تعطیله ما باید بعدش دوبله کارکنیم تا عقب نمونیم از طرفی تابستونم توی خونه و بیکاری فقط افسردگی میگیریم و منتظریم زودتر سرکار بریم شما چی میدونین از زندگی معلما یه معلم رو پول سرکلاس نمیبره فقط عشق و علاقه ست که سرکلاس باهمه ی سختیا نگهش میداره براتو و امثال تو متاسفم با این طرز فکر عصر هجریت که دم از تفکر و....میزنی برو اول از نزدیک ببین بعد دهن مبارکت رو بازکن
  • بی نام DE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    8 1
    واقعن نمیدونم ایشون کین وچه کاره ان ولی بایست بگم براشون خیلی متأسفم ،سایر ادارات سر جمع روزی دوساعت کار مفید ندارن ،ولی معلمان فداکار ودلسوز روزی 5 ساعت در خدمت فرزندان این مرزوبوم هستن ،البته اکثریت مردم بر تلاش معلمان دلسوز ووضع حقوق ومعیشتی آنها واقفند ولی این فرد واقعن نیاز به پردازش افکارش هست یه سر خودتونو به دکتر نشون بدین ،آقای نسبتن محترم ، در ضمن حق مسکن وحق ماموریت وصدها طرح دیگه برای کارمندان دیگر ادادهجات هست ولی برای فرهنگیان هیچ
  • بی نام DE ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    3 0
    جناب ناصری. اگرمعلمهاکارنمی کردندامروز شاهدپیشرفت های هسته ای ،سلول های بنیادین، نظامی، ماهواره ای و...نبودید.افزایش حقوق معلمان حقشان است چراکه ازما ده برابر کارمیکشند ولی یک برابر حقوق میدن.امروز درد معلم فقط حقوق نیست .دردمعلم تبعیض درجامعه، بیکاری جوان ایرانی، ناهنجاریهای اجتماعی، افزایش طلاق واعتیاد، پارتی بازی، اختلاس، حقوق های نجومی، فرارمغزها ، خارج شدن سرمایه های پولی وملی و....است.چراکه عامل همه این مشکلات بی توجهی به مسایل اموزشی ومعلمان جامعه است .که مسلما دراینده دامنگیر شما وخانواده شما نیز خواهدشد.اگرامروز کشورمان دچاراین مشکلات شده است به خاطرحاکمیت طرز تفکر شما درجامعه است امیدوارم طرز فکر خود رااصلاح کنی.