ایرنا نوشت: تقویت مواضع سیاستمداران پوپولیست و تمایل بیشتر دولت های اروپایی به ویژه انگلیس به اتخاذ سیاست‌های ضد مهاجرتی و امنیتی متعاقب پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اعلام فرامین تندروانه اش، می تواند نشانه هایی از شیوع 'ترامپیسم'در اروپا شمرده شود.

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» در دسامبر سال 2015 برای اولین بار تهدید کرد چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود با ورود مسلمانان به خاک آمریکا مخالفت خواهد کرد.

این اظهارات به‌ظاهر غیرحرفه‌ای، همان زمان خشم بسیاری از تشکل‌های مدنی و کارزارهای مدافع حقوق بشر در سراسر جهان را برانگیخت و علاوه بر مقامات کاخ سفید، انتقاد شماری از سیاستمداران اروپایی از جمله مقامات ارشد انگلیس را به همراه داشت. با این حال کمتر کسی تصور می کرد که ترامپ روزی بر مسند کاخ سفید تکیه زند و با صدور فرامین جنجالی اش خبرساز شود.

«بنجامین مدیا» یک فعال آمریکایی که سال گذشته میلادی برای شرکت در کنفرانس توقف جنگ به انگلیس سفرکرده بود به ایرنا گفته بود: 'نمی‌دانم ترامپ چطور به نامزدی حزب جمهوری‌خواه راه پیدا کرد؛ اما یقین دارم که او در انتخابات رأی نخواهد آورد. او یک احمق است و هرگز مردم آمریکا به وی رأی نخواهند داد.'

اما مردم آمریکا هشتم نوامبر سال گذشته، در میان بهت و حیرت جهانیان کلید کاخ سفید را به دست فردی سپردند که اکنون چهره بین المللی آمریکا را خطری جدی مواجه کرده است.

اما درحالی که تنها دو ماه از آغاز به کار ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد، شواهد نشان می‌دهد که او در اجرای وعده‌های انتخاباتی‌اش که برپایه گرایش های پوپولیستی و نژادپرستانه بنا شده، مصمم است.

ترامپ به رغم مخالفت های داخلی و بین المللی تاکنون دو فرمان ضد مهاجرتی علیه ورود شهروندان شماری از کشورهای مسلمان صادر کرده و نیز خواستار احداث دیواری مرزی میان کشورش و مکزیک شده است.

او همچنین وعده داده است که برای برقراری امنیت در آمریکا، فرامین سختگیرانه دیگری را به اجرا خواهد گذاشت.

این سیاست ها در عین حال فصل دیگری را برای حاکمان اروپایی که طی سال های اخیر درگیر تلاطم‌های سیاسی ناشی از حملات تروریستی و بحران آوارگان بوده اند، گشوده است.

اروپایی ها حالا با خیال راحت تری قادر خواهند بود تا پا جای پای دونالد ترامپ گذاشته و با الهام از سیاست های کاخ سفید عرصه را به کام مخالفین شان تنگ تر کنند.

دولت انگلیس متعاقب دستور دولت آمریکا، دستورالعملی را به اجرا گذاشته است که بر اساس آن مسافرانی که از برخی از کشورهای حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا قصد سفر به انگلیس دارند، حق حمل رایانه همراه و سایر وسایل الکترونیکی بزرگتر از گوشی همراه به داخل هواپیما نخواهند داشت.

براساس مصوبه جدید، هر دستگاه الکترونیکی بزرگ‌تر از موبایل باید به قسمت بار هواپیما تحویل داده شود.

این برای اولین بار است که مقامات لندن پس از روی کار آمدن دولت ترامپ و به رغم مخالفت های عمومی با سیاست های جنجالی وی، مواضع مشابهی اتخاذ کرده اند.

آمریکا محدودیت همراه داشتن وسایل الکترونیکی بزرگ را شامل ۹ خط هوایی از هشت کشور ترکیه، مراکش، اردن، مصر، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی و کویت کرده است. این خطوط هوایی، روزانه از حدود 50کشور پروازهایی به مقصد آمریکا دارند.

انگلیس این محدودیت امنیتی که از روز شنبه به اجرا گذاشته شده است را شامل تمام پروازهایی کرده است که از مصر، ترکیه، اردن، عربستان سعودی، تونس و لبنان راهی آن کشور هستند.

این محدودیت‌ها برای مسافران پروازهای به مقصد انگلیس از کشور های یاد شده، شامل تمام ابرازها از جمله تلفن‌های همراهی می‌شود که ابعادی بزرگ‌تر از 16 در 9.3 سانتیمتر دارند یا ضخامت آنها بیشتر از 1.5 سانتیمتر است.

در همین حال، وزارت امور داخلی آلمان نیز اخیراً اعلام کرد دو شهروند آلمانی خارجی تبار به ظن ارتباط با تروریسم از این کشور اخراج می‌شوند.

این حکم نیز بر خلاف سنت گذشته در آلمان صورت می گیرد که فرزندانی که والدینِ شان دارای تابعیت آلمانی هستند، از این کشور اخراج می‌شوند.

اما نکته قابل‌توجه اینجاست که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس از جمله رهبران اروپایی بوده‌اند که پس از پیروزی ترامپ، برای دیدار با ترامپ به واشنگتن سفر کرده‌اند.

مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس روز شنبه در این ‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: ترامپ نماد چرخش موضع سیاسی در دنیای غرب است که بیش ‌از پیش به سمت پوپولیسم، افراط‌گرایی و سیاست‌هایی گرایش پیدا کرده و افراد غیربومی را بیگانه و غیرخودی می شناسد و آن‌ها را مسئول همه اتفاقات ناگوار می‌داند.

وی افزود: به نظر من ترامپ آغازگر این جریان نیست بلکه او محصول اندیشه پوپولیستی است.

این فعال مدنی با اشاره به رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه‌پرسی سال گذشته در این کشور افزود: این مساله نشان می‌دهد که اروپا نیز به سمت جریان راست گرایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در همین راستا، قانون منع حمل رایانه همراه از سوی دولت‌ آمریکا و متعاقبا انگلیس را «خنده دار» توصیف و تصریح کرد: لندن و واشنگتن بایستی ریشه تروریسم و عامل بی‌ثباتی در کشورشان را در سیاست‌های جنگ طلبانه و نژادپرستانه شان جستجو کنند.

شجره افزود: به نظر می رسد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب شده است تا «ترزا می» احساس کند تأثیر اقتصادی برگزیت به حدی فاجعه‌بار خواهد بود که این کشور نیازمند حمایت تمام‌عیار کاخ سفید خواهد بود. لذا از یک ‌طرف سیاست‌های واشنگتن را تقبیح می‌کند اما از طرف دیگر به سیاست های ترامپ چراغ سبز نشان می دهد و به همین خاطر شاهد سیاست دوگانه آن‌ها هستیم.

«رودنی شکسپیر» استاد دانشگاه کمبریج نیز روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، سیاست‌های ستیزه جویانه کاخ سفید را عامل بی ثباتی در اروپا توصیف کرد و گفت: سیاست‌های آمریکا در بی‌نظمی کامل به سر می‌برد. اکنون روشن ‌شده که این سیاست‌ها در حمایت از توسعه نژادپرستی، تبعیض نژاد و رژیم صهیونیستی که آفت اصلی روزگار ما است صورت می‌گیرد.

وی افزود: سیاست‌های اروپا نیز دچار آشفتگی شده و قانون جدید منع حمل وسایل الکترونیکی در به داخل کابین هواپیما نمونه‌ای از آن است.

در حال حاضر اروپا پس از پشت سر گذاشتن انتخابات اتریش و هلند با یک امتحان سرنوشت ساز در فرانسه مواجه است.

«مارین لوپن» رهبر حزب جبهه ملی فرانسه اصلی ترین رقیب انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به شمار می رود. وی که متعاقب پیروزی دونالد ترامپ به او تبریک گفت، وعده داده است در صورتی که در انتخابات پیروز شود روند خروج کشورش از اتحادیه اروپا را همانند انگلیس دنبال خواهد کرد.

در صورت پیروزی لوپن (پس از برگزیت و پیروزی ترامپ) نه تنها اتحادیه اروپا در مسیر فروپاشی قرار می‌گیرد بلکه موج راست گرایی افراطی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =