مجتهدزاده: مخاطب پیام نوروزی ترامپ فقط ایرانیان خارج از کشور بودند

دکتر مجتهدزاده در گفتگو با خبرآنلاین، علت حذف کشور عراق از فرمان مهاجرتی جدید و پیام تبریک نوروزی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مورد ارزیابی قرار داد.

ابوالفضل خدائی: پس از فرمان جنجالی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان جهان و اعتراضات گسترده مردم، کاخ سفید تصمیم گرفت تا تغییراتی را در این فرمان ایجاد کند و آن تغییر هم حذف کشور عراق از این لیست بود. این که چرا فقط یک کشور از این لیست حذف شد، سوالی است که خبرگزاری خبرآنلاین با دکتر پیروز مجتهدزاده مدرس دانشگاه و استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در میان گذاشته است که در ادامه می خوانید:

به نظر شما علت حذف عراق از لیست فرمان مهاجرتی ترامپ چیست؟

جامعه جهانی امروز با شخصی در آمریکا مواجه شده است که پیش بینی به قدرت رسیدن آن شخص کاری بسیار سخت بوده است. اما اگر بخواهیم به دید تاریخی به موضوع نگاه کنیم می توان به این نتیجه رسید که چون عراق مدت زیادی در اشغال امریکا بوده و آمریکایی ها عراق امروزی را پایه گذاری کرده اند سعی می کنند که در این مورد برای عراق استثناهایی قائل شوند تا بتوانند پایگاه اصلی نفوذ خود را حفظ کنند.

علت تکرار مواضع تند مقام های آمریکایی علیه ایران چیست؟ آیا این روند تاثیری در روابط ایران و عراق خواهد گذاشت؟

اگر جمهوری اسلامی ایران از ابتدای به قدرت رسیدن اقدامی در جهت ورود به عرصه امور منطقی مربوط به منطقه می کرد، امروز عربستان سعودی دست کوتاه تری در این زمینه داشت. امروز همه می دانیم که عربستان با اسرائیل دست به یکی کرده تا همه خطاهای امنیتی آل سعود را به سمت ایران معطوف کنند. به همین دلیل است که من از برنامه شرکت وزیر خارجه کشورمان به کنفرانس مونیخ ناخشنود هستم. وقتی که در چنین جلسه ای قرار است مشارکت کنیم و مستحضر هستیم که در این جلسه و در خصوص خاورمیانه قرار است یک دولت خاطی تعیین شود، چطور می شود که ندانیم آن کشور خاطی از دید این جمع ما خواهیم بود؟

خب نمی شود که  به این بهانه ها از حضور در چنین مجامع مهم جهانی سرباز زنیم و غایب باشیم. به هر حال نبودنمان هم نوعی تایید ادعاهای آنها خواهد بود و باید رفت و حداقل حرف خودمان را بزنیم.

این حضورها باید مستلزم مطالعه و پیش بینی و برنامه ریزی باشد و الا ما وارد چنین جلسات توطئه آمیزی خواهیم شد.  حداقل این که می توانستیم همه آثار انتشار یافته که خود آمریکایی ها درباره صلح ستیزی های عربستان سعودی، مداخله این کشور در امور داخلی عراق، سوریه و یمن انتشار داده اند را جمع آوری کرده و آماده داشته باشیم برای روز مبادا و در آن زمان و مکان نزد ناظران بین المللی ارائه کنیم! عربستان سعودی مدتهاست که در حال کشتارغیرنظامیان شیعی مذهب به ویژه در یمن و بمباران این کشور است و چرا هیچگاه محکوم نمی شود؟ به این دلیل که با پول مقام مدیر کلی حقوق بشر سازمام ملل متحد را خریده اند وچون سعودی ها در راس این کمیسیون قرار دارند و نمی توانند خود را محکوم کنند و به طور طبیعی باید دیگران را محکوم کنند و ما را محکوم می کنند.

ارزیابی شما از پیام تبریک نوروزی ترامپ چیست؟

من هم ضمن تقدیم تبریکات نوروزی خود به پیشگاه ملت بزرگ ایران باید به عرض برسانم که آقای ترامپ آن پیام تبریک نوروزی را به ایران (آمیخته ای از ملت و دولت ایران اسلامی) ارسال نکرد بلکه خطاب مورد نظر را کاملا روشن کرد. او در متن این پیام روشن کرد که هدفش تبریک گفتن کلی و ابهام آلوده ای به ملت ایران بوده است ولی مشخصا هدف خود را "ایرانیان مقیم ایالات متحده" قلمداد کرد و (در قیاسی دیپلماتیک) گفت که در "آزادی و رفاه..." امریکایی زندگی می کنند. او همان سنتی را پی گیری کرد که از دوران جورج دبلیو بوش در برنامه های رسمی به مناسبت های بین المللی در کاخ سفید ایالات متحده نهادینه شد. به گفته دیگر رئیس جمهور ایالات متحده در ارسال این پیام های سالانه به هیچ وجه ایران سیاسی (موجودیت حکومتی ایران) را هدف بحث قرار نمی دهد و سعی دارد ایرانیان مقیم خارج از کشور را با خود همراه و راضی نگه دارد و از این وسیله فرهنگی و تمدنی مربوط به تاریخ و تمدن ایران به سود اهداف سیاسی خود علیه ایران اسلامی استفاده نماید.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صابر IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
    0 0
    مشکل حضور ظریف در مونیخ چه بود ؟ بالخره باید می رفت یا نمی رفت باید حرف می زد یا نمی زد ؟ اقای مجتهد زاده کسی را در تاریخ معاصر سراغ دارند که بهتر و قوی تر از ظریف در مجامع بین المللی حاضر شده و از ایران دفاع کرده باشد؟ البته شاید گلایه اقای محتهد زاده این باشد که چرا ایشان را همراه خود به مونیخ نبرده اند؟ و کلا کسی در دنیا به اندازه کافی به ایشان به عنوان یک استراتژیست ایرانی توجه نمی کند؟