۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

هفته نامه تجارت فردا در شماره ویژه نوروز یادداشتی به قلم بهروز ملکی تحلیلگر بازار مسکن منتشر کرد که متن آن در ادامه آمده است.

پیش‌بینی تحولات بازار مسکن، یکی از دغدغه‌های اکثر خانوارهای ایرانی است؛ این موضوع، هنگامی واجد اهمیت مضاعف می‌‌شود که شرایط خاص اجتماعی اقتصادی ایرانیان را از نظر بگذرانیم؛ آنگاه درخواهیم یافت که چرا برای ایرانیانِ خانواده‌دوست تاجر‌مسلک، مسکن چیزی بیش از یک سرپناه است! بااین‌حال و به‌رغم وجود تقاضای جامعه برای اطلاع از کم و کیف بازار مسکن، تحلیل‌های قابل اتکایی مشاهده نمی‌شود؛ تحلیل‌های موجود نیز عمدتاً تک‌بعدی‌اند؛ به عنوان مثال، با توجه به وجودِ خانه‌های خالی، این‌چنین نتیجه گرفته می‌شود که قیمت مسکن، قابلیت افزایش ندارد.

در چنین شرایطی، طبیعتاً هر تحلیلگری با لحاظ متغیرهای توضیحی مدل خود، به نتایج متفاوتی می‌رسد؛ درحالی‌که یک تحلیل قابل‌اتکا می‌بایست به‌صورت چندوجهی و با لحاظ تمام جوانب ممکن، انجام شود. واقع مطلب این است که نوسانات بازار مسکن کشور، متاثر از ساختار کلان اقتصادی، از مدل خاصی پیروی می‌کند. این مدل طی پنج دهه گذشته که از یک‌سو الگوی اقتصاد بر مبنای درآمد نفت شکل گرفته و از سوی دیگر ساختار سکونتی از قالب روستایی به شهری تبدیل شده است، تحولات قیمت، تولید و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را تحت‌الشعاع قرار داده است. مطابق این الگو، قیمت مسکن در یک دوره، از ثبات نسبی برخوردار بوده و تا حدودی عرضه از تقاضا پیشی گرفته و رکودی بر بازار معاملات حاکم می‌شود. بعد از طی این دوره، ابتدا در شهر تهران (به‌عنوان شهر پیشتاز) و به دنبال آن در سایر شهرها، تقاضایی توده‌وار و غیرطبیعی، وارد بخش شده و از آنجا که عرضه مسکن در کوتاه‌مدت، کم‌کشش است، نمی‌تواند پاسخگوی این تقاضا باشد و بر اساس منطق اقتصادی، قیمت مسکن به سرعت افزایش می‌یابد (تقریباً به اندازه جمع مرکب اثر تورم‌های چند سال قبل). به عبارت دیگر، عرضه مسکن در کوتاه‌مدت، امکان افزایش ندارد چون پس از تحریک بازار و افزایش قیمت‌ها، صدور پروانه ساختمانی زیاد می‌شود ولی به علت ماهیت زمان‌بر تولید مسکن، عرضه به بازار با وقفه صورت می‌پذیرد.

با توجه به زمان ساخت، پروژه‌های ساخته‌شده این گروه، در دوران رکود به بهره‌برداری می‌رسد و از این‌رو این گروه عمدتاً از سود مورد انتظار بهره‌مند نمی‌شوند (به تله افتادن سرمایه). درواقع این سازندگان پروژه‌های خود را در رونق شروع می‌کنند و در رکود می‌فروشند! نگاهی به روند صدور پروانه‌های ساختمانی حاکی از آن است که عمده سازنده‌ها به همین طریق عمل می‌کنند! براین مبنا، قیمت مسکن، دارای یک روند پلکانی است.  نگاهی به نوسانات قیمت مسکن و تورم عمومی طی دو دهه گذشته نیز حاکی از آن است که طی این مدت، در برخی از سال‌ها، نرخ رشد مسکن جلوتر از تورم عمومی و در برخی سال‌ها کمتر از آن بوده است. با این حال نمی‌توان منکر وجود سایر عوامل موثر بر سیکل‌های رونق و رکود در بازار مسکن ایران شد؛ بدون تردید عوامل دیگری چون عوامل جمعیتی، ساختار عرضه و تقاضا، درآمد نفتی دولت، قیمت حامل‌های انرژی، درآمد خانوار، وضعیت بازارهای موازی، نقدینگی و تورم، تسهیلات خرید مسکن، بازار نهاده‌های تولید مسکن، سیاست‌های دولتی، قوانین شهرسازی و... تاثیرات انکارناپذیری بر بازار مسکن برجای می‌گذارند.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال 96

دریک تقسیم‌بندی کلی می‌توان درآمدهای نفتی، رشد اقتصاد کلان، وام خرید مسکن و نقدینگی را به عنوان مهم‌ترین نیروهای فزاینده قیمت مسکن در شرایط کنونی و نرخ سود بانکی و قدرت خرید خانوار را به عنوان مهم‌ترین نیروهای کاهنده قیمت مسکن به شمار آورد.

تحلیل تجربی بازار مسکن

تحلیل تجربی، روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسانات قیمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد. این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم دارایی در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده دارایی» صورت می‌پذیرد. این روش بیشتر مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد تا بدین صورت بازده انتظاری خود را با استفاده از نوسانات قیمت دارایی افزایش دهند؛ در واقع سرمایه‌گذاران با دیدگاه کوتاه‌مدت و میان‌مدت از این روش بهره می‌جویند. اساس این تحلیل‌ها بر استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی متمرکز است.

شاخص حائز اهمیت در این خصوص، نسبت قیمت به اجاره سالانه مسکن (P/R) است که رابطه‌ای ساختاری به شمار می‌رود؛ به طوری که قیمت و اجاره مسکن رابطه‌ای بلندمدت و باثبات دارند؛ در نتیجه به موازات افزایش در یکی از آنها، انتظار می‌رود دیگری نیز افزایشیابد تا نسبت مورد نظر به تعادل برسد. بر اساس این رابطه، نسبت قیمت به اجاره سالانه مسکن (P/R)، به معنای تخلیه حباب و افزایش آن به معنای شکل‌گیری حباب است. همان‌طور که در نمودار هم مشخص است به موازات تخلیه حباب در سال‌های اخیر،P/R روند ملایم نزولی را سپری کرده و آماده ورود به دوره افزایشی شده است.

نظرسنجی

در این نوشتار، با جمع‌آوری نظرات برخی از فعالان اقتصادی، به بهره‌مندی از دانش آنان پرداخته شده است. از همین رو از یک جامعه آماری از فعالان بازار مسکن (شامل انبوه‌سازان، مشاورین املاک، کارشناسان ارشد دولتی، اساتید دانشگاهی با تخصص مسکن، روزنامه‌نگاران اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاری) دعوت شد تا به این پرسش پاسخ دهند که رشد قیمت مسکن در سال 96 را چگونه ارزیابی می‌کنند. 21 درصد از این افراد معتقد بودند که با توجه به عوامل مختلف، قیمت مسکن در سال آینده بیش از تورم عمومی افزایش خواهد یافت. در این میان 41 درصد افراد به تغییر قیمت مسکن، حول‌وحوش تورم عمومی، 22 درصد به تغییر قیمت مسکن به اندازه کمتر از تورم عمومی، 11 درصد به ثبات در قیمت و پنج درصد به کاهش یافتن قیمت مسکن در سال آینده نظر داشتند. در خصوص بازار اجاره مسکن نیز باید توجه داشت که اجاره‌بهای مسکن از عوامل مختلف درون‌بخشی و برون‌بخشی متاثر است؛ به طوری که می‌توان آن را تابعی چند‌متغیره از عواملی چون رشد شاخص کل (تورم)، قیمت مسکن، عرضه و تقاضای واحدهای اجاره‌ای، عوامل روانی و... دانست. در میان‌مدت و بلندمدت، نرخ اجاره‌بها هماهنگ با نرخ تورم عمومی و قیمت مسکن تغییر می‌یابد، با این حال در کوتاه‌مدت نقش عوامل روانی، انتظارات و عرضه و تقاضای واحدهای اجاره‌ای نیز حائز اهمیت است؛ به طوری که در فصول افزایش تقاضا ناشی از نقل و انتقالات (نیمه اول سال)، با تحریک عوامل روانی و انتظارات، اوج‌گیری اجاره‌بهای مسکن را مشاهده کنیم؛ ولی پس از عبور از این دوره و فروکش کردن تقاضای فصلی و فشار روانی (نیمه دوم سال)، به تدریج نوسانات قیمتی در بازار اجاره مسکن، تعدیل‌ شده و به ثبات نسبی می‌رسد. در خصوص چشم‌انداز بازار اجاره در سال آتی نیز با ورود به اردیبهشت‌ماه، افزایش تدریجی اجاره‌بها در این بازار، قابل انتظار است. این روند افزایشی، قابلیت تداوم تا اواخر تابستان را خواهد داشت. البته این سخن به معنای شوک اجاره‌بها نبوده و روند حرکتی بازار اجاره در سال آینده، همسو با تورم عمومی خواهد بود. هرچند پیش‌فرض‌های گوناگون، منجر به پیش‌بینی‌های متنوع بازار مسکن است؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد در سال 96، تثبیت قیمت مسکن منتفی باشد اما این سخن به معنای ورود شوک قیمتی به این بخش نیست بلکه آنچه بیش از سایر گزینه‌ها، محتمل به نظر می‌رسد این است که احتمال اندکی برای عقب ماندن نرخ رشد قیمت مسکن از تورم عمومی، قابل تصور است.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خداوردی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    27 31
    قابل توجه نزول خواران محترم درسال96وباتوجه به ورشکستگی بانک ها.....درپس هرخنده اخرگریه ایست.....ازماگفتن بود.
    • بی نام DE ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
      19 11
      قابل توجه دلالهای ورشکسته ملک....این چندمین ساله که با امید واهی انداختن اپارتمانهای بنجولتون سال رو شروع میکنید؟؟؟؟؟؟؟.............
    • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      1 4
      خخخ دوزار بده آش به همین خیال باش, درست مثل این پنج سال
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    29 20
    قابل توجه دلالها و بورسی ها و بساز بندازها... بزک نمیر بهار میاد...کمبوزه با خیار میاد...
  • امیر A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
    2 1
    با وجود این همه آپارتمان خالی ،گرانی مسکن ،بیکاری وعدم ازدواج جوانان آیا باید مسکن گران بشود
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    3 1
    همه باهم برای کمپین نخریدن مسکن
    • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
      2 1
      صبر کنی هم قیمت ارزان میشه هم علف زیر پات سبز
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    تحلیل خوبی بود اما نتیجه گیری و جمع بندی مناسبی نداشت . در انتها مشخص نشد به چه دلیلی باید در اواسط سال 96 قیمت مسکن حتی بصورت محسوس افزایش پیدا کند در صورتیکه وضعیت تقاضا در این بازار در نظر گرفته نشده است .
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 0
    رکود دو طرف دارد اگرطرف عرضه امکان فروش مسکن نداشته باشد طرف تقاضا نیز صاحب خانه نمی شود و تقاضا انباشته می شود در چند سال گذشته نرخ سود بانکی آنقدر بالا بود که کسی به فکر خرید خانه نباشد یعنی طرف دویست میلیون پول داره با پنجاه میلیون رهن ساکن می شود و با سپرده گزاری صدو پنجاه میلیون دیگه ماهی پنج میلیون سود می گرفت حال تصور کن قیمت مسکن شروع به حرکت کنه همه ی این دویست میلیون ها و بالاتر باید بدوند دنبال قیمت مسکن ، البته حرکت قیمت و خروج از رکود زمانش معلوم نیست ولی اصول اولیه اقتصاد آن را اجتناب ناپذیر می کند وقتی در بانک ها سالی بیست وپنج درصد پول خلق می شود و همه ی پس انداز ها به جای سرمایه گزاری به بانک ها وارد می شود و تولیدی نباشد آنگاه منابع موجود باید با قیمت نقدینگی موجود فروش رود
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    3 1
    هیچ جای دنیا اینجوری نیست که دولتش به این شکل تسهیلات مسکن بده و سر شهرونداشم منت بزاره. آخه ۳۵ میلیون اوراق مسکنی که ۵ میلیونش بابت خرید اوراق سوخت میشه و باید ۷۰ میلیون پس بدی یعنی ۱۳۰ درصد سود و وام ۱۶۰ میلیونی صندوق یکم که ۱۰۶ میلیون سودش و با احتساب سود یکساله پولی که باید تو بانک بخوابه می بایست بالای ۷۵ درصد سود پرداخت کنی کجاش تسهیلاته این سو استفاده از وضعیت بد اقتصادی حاکم تو جامعه است این تو شیشه کردن خون ملته. این تسهیلات نیست تحمیلاتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    شاید صاحب خونه ای دلش بخواد 5 برابر کنه. ادم مگه باید بده؟ ملاک تورم یک مورد نیست میانگین کل شهره. 50 درصد افزایش غیرممکنه. مگر اینکه قیمت قبلی که به شما داده خیلی ارزانتر از عرف بازار بوده و الا غیر ممکنه پارسال 140 باشه امسال بشه 210
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 1
    طرف پول نداره اجاره خونه بده نمیره ازدواج کنه درصد اشتغال پایین اومده درامدها هیچ تغییری نکرده بیکاری بیداد میکنه اونوقت تو نشستی داری از رونق دم میزنی امار کذب میدین که ملت رو تو هل و هوا بندازین نه بابا خبری نییست بهتره نظر بدین این هزاران هزار مشاور املاکی که متل قارچ یه شبه سبز میشن بروند دنبال یه شغل دیگر والسلام.
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 1
    طرف پول نداره اجاره خونه بده نمیره ازدواج کنه درصد اشتغال پایین اومده درامدها هیچ تغییری نکرده بیکاری بیداد میکنه اونوقت تو نشستی داری از رونق دم میزنی امار کذب میدین که ملت رو تو هل و هوا بندازین نه بابا خبری نییست بهتره نظر بدین این هزاران هزار مشاور املاکی که متل قارچ یه شبه سبز میشن بروند دنبال یه شغل دیگر
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 4
    اونایی که با چشم باز بازار رو رصد می کنن می بینن حداقل طی سال جاری 10تا 15 درصد دربعضی مناطق قیمت بالا رفته یعنی برای یک آپارتمان 100 متری 50 تا 70 میلیون نسبت به پارسال گرونتر شده
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    متاسفانه در کشور ما همه منتظر گرون شدن چیزی هستن تا از اون استقبال کنن، البته قیمت مسکن با توجه به تورم 10 درصدی رشد اندکی داشته ولی به نظر میاد قدرت خرید مردم کمه و همچنین دلال ها هم که باعث اصلی گرون شدن ملک بودن فعلا پولاشونو جاهای دیگه سرمایه گذاری کردن
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 1
    وقتی رشدقیمت مسکن ازتورم پایینتره یعنی شکست سرمایه گذاری یعنی مسکن مرد
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 0
    شدبهای مسکن دردی ماه95نسبت به دی ماه94معادل12درصدبوده که ازنرخ تورم8درصدی به مراتب بیشتراست.این اتفاق بیانگرخروج مسکن ازرکود4ساله است.
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    اونهایی که تونستند ملک بخرند حتما جایی ملکی را فروخته و با کوچک کردن محل زندگی شان از بافت فرسوه خارج شده اند. اینکه اسمش رونق نیست. مثل این می مونه که آمار ازدواج رو بدید ولی آمار طلاق رو ندید و بعد بگید ازدواج رونق یافته.
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 2
    به نظر اغلب کارشناسان اقتصادی سال بعد معاملات مسکن آرام آرام افزایش پیدا میکنه فقط امیدوارم دولت مراقب باشه باز هم مثل تجربه قبلی انفجار قیمت رخ نده
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 0
    مسکن زیر ۱۰۰ متر همیشه خرید و فروشش راحت بوده چون اغلب زوج های جوان نیاز به یه خونه نقلی دارند که قدرت خریدش رو داشته باشند. اما من نمی فهمم با این قیمتهای بالا آپارتمان های بالای ۲۰۰ متر کجا ساخته میشه و چه کسانی می خرند؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 0
    غول مسکن فعلا شاخش شکسته
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    مردم پول دارن خوبم دارن.اگه نداشتن این همه ماشین و کی ثبت نام میکنه 10 تا 10 تا بعد هم حوالش و تو بازار میفروشن؟اصلا همون حواله رو کی میخره؟پس مصرف کننده هم پول داره.چون ماشین سود داره اینقدر ثبت نام میشه و فروش میره.انگار کمپین نخریدن خودرو یادتون رفته که با یه وام 25 تومتی همه چی ول شد.مسکنم همونه.ولی هنوز موقع اش نرسیده
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 2
    نردبان این جهان ما و منیست عاقبت این نردبان افتادنیست لاجرم هر کس که بالاتر نشست استخوانش سخت تر خواهد شکست به نظرم کسایی که تقاضای مصرفی دارن بخرن ضرر نمی کنن برای خودشون سرپناه می خرند اگر نرخ سود بانکی کم بشه یا رونق مسکن شروع بشه دلال ها تقاص پنج سال رکودو در خواهند آورد و خرید مسکن دوباره تبدیل به آرزو خواهد شد مگر اینکه رونقی در کار نباشد موفق باشید
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    چرا مسئولان تو اوج بحران بیکاری در فکر رونق خرید و فروش مسکن هستند؟ ساخت مسکن برای مردمی که ندارند خوبه ولی دلیلی نداره به فکر پر کردن جیب دلالان مسکن باشید. هر کسی به امیدی گرانی خریده در واقع داره از تورم کمرشکن حمایت می کنه
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    هیچ ارزونی یی بی دلیل نیست.به قول معروف ماهنوز انقدر پولدارنشدیم که جنس ارزون بخریم.
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 0
    فروشنده ها با بنده اصلا راه نیومدن و قیمت ها رو الکی دارن بالا میبرن.خونه ای که یکسال فروش نرفته باز هم صاحبخونه افزایش قیمت داده. ما که اجاره کردیم واحد بزرگ و راحت
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    باسلام.کار مشاور املاک از نظر قانون و عرف دلالی است.بنده خانه که در بالاشهر شیراز ۲ سال پیش با قیمت مناسب انروز خریدم، با۶۲ میلیون بازسازی ،زیر قیمت خرید دو سال پیش با بدبختی فروختم.تا الان هم بیش از ده معامله انجام دادم. الان توازن عرضه وتقاضا و قدرت خرید مردم بهم خورده.وقتی قدرت خرید نیست فقط دارندگانی که از قبل خانه دارند میتوانند منزل خود را عوض کنند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 1
    مسکن امسال با افت شدید قیمت روبرو خواهد شد
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 1
    پيش بيني خوبيه. دليلش هم اينه كه جيب مردم واقعا خالي شده و واقعا خريداري نيست. تو محل ما دو سه تا بساز بفروش سكته كردند و فوت كردند. به نظرم اون روندي كه در ساليان گذشته براي مسكن اتفاق مي افتاد و يكمرتبه قيمت مسكن سه برابر ميشد ديگه اتفاق نميفته فكرشو كنيد خونه تو سعادت اباد بشه متري سي ميليون. همه سعادت اباد ميرند يك كشور غربي با ويزاي سرمايه گذاري و با باقي پول خونه و زندگي ميكنند. الان ٤ ساله وضع مسكن همينه و همش ميگند سال بعد گرون ميشه. تا افزايش قابل توجهي تو درامد مردم اتفاق نيفته، مسكن از ركود در نمياد.
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 2
    مسکن در خردا سال نود و شش 35 درصد افزایش قیمت دارد
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 2
    ایشالا رونق میگیره و دو برابر میشه
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 1
    من نفهمیده ام قیمت ملک از چه الگویی پیروی می کند. در جایی که معاملات در رکود است و عرضه بیش از تقاضاست چرا باید قیمت ملک بالا برود. دولت باید به روشی وارد رقابت با دلالان ملک شوند تا قیمت ها بشکند.وظیفه دولت تنظیم بازار است نه فقط در حوزه خوراکی ها بلکه در بخش مسکن هم با اتخاذ سیاست های به جا باید قیمت ملک را تنظیم کند.البته مشکلات دولت را می فهمم ولی امروز باید با برنامه ریزی برای این امر اقدام کند و مسکن را نیز در سبد کالاهای اساسی قرار دهد.
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    3 1
    یخود شایعه سازی نکنید قیمت ملک بالا نرفته که هیچ پایین تر هم امده این شایعه را بساز بفروش ها و دلالان راه انداختند که کار و کاسبیشان کساده اتفاقا هر چه دیر تر ملک را بخری بهتره چون واحد هایی که ساخته شده از عمرشان می گذره و طرف ارزون تر ملک را به شما میده ولی الان همشون رو دستشون باد کرده
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    2 0
    در حال حاضر دولت باید با افزایش تسهیلات مسکن تا 40 درصد قیمت و بازپرداخت با سود زیر 8 درصد بخش مسکن وارد فاز رونق کنه تا شاید این اقتصاد مرده حرکتی بکنه و از این وضعیت ساکن خارج بشه.
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 2
    دولت اگه میخواد به خانه دار شدن مردم کمک کنه باید هیچ وامی نده تا قیمت خونه و زمین نصف بشه
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 2
    دولت اگه میخواد به خانه دار شدن مردم کمک کنه باید هیچ وامی نده تا قیمت خونه و زمین نصف بشه
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    1 1
    متاسفانه در بازار مسكن و ميان دلالان محترم خرد جمعي ناچيزي وحود دارد و اين جماعت دارند با دست خودشون، خودشونو نابود ميكنند.