پنج شنبه 30 شهریور 1396
یکشنبه 13 فروردین 1396 - 16:55:24 چاپ

سرنوشت پراید و پژو ۴۰۵ در سال جدید چه می‌شود؟

اقتصاد > مسکن - ایسنا نوشت: خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ نه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ متوقف نشد بلکه با تصمیم اتخاذ شده مبنی بر رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ کلیه خودروها به حیات خود ادامه می‌دهند.

به نظر می‌رسید در پایان سال ۱۳۹۵ خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل گذشت بیش از ۱۰ سال از خط تولید آنها متوقف شود. مساله‌ای که در برهه‌های زمانی مختلف در خصوص آن صحبت‌های گوناگونی مطرح شد اما در نهایت با گذر از سال ۱۳۹۵ اتفاق دیگری در خصوص این دو خودرو رخ داد تا حداقل به مدت دو سال دیگر و تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در مورد ادامه حیات این دو خودرو اتخاذ نشود.

سازمان استاندارد: توقف خط تولید پراید و پژو ربطی به ما ندارد

در آخرین نشست خبری نیره پیروزبخت - رییس سازمان ملی استاندارد ایران - خبر جدیدی در مورد ادامه خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ اعلام شد. این‌که استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود در مورد چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از زمان تولید آنها می‌گذرد، خط تولیدشان متوقف شود، بنابراین چرا در مورد خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ اقدام جدی‌ای صورت نمی‌گیرد، بیان کرد که در هر کشوری بین سازمان‌های مختلف یک فرآیند زنجیره‌ای حاکم است. در ایران نیز باید بدانیم که همه چیز بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست و خودرو نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود. موضوع توقف خط تولید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد، ربطی به ما ندارد.

شرکت بازرسی استاندارد: جایگزینی برای پراید و پژو نداریم

در این خصوص سعید تاجیک - معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران - در مورد آخرین وضعیت خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ و زمان توقف خط تولید این دو خودرو، اظهار کرد که اگر بخواهیم به صورت شفاف در این رابطه اظهار نظر کنیم باید چند نکته را مدنظر قرار دهیم. ابتدا اینکه خودروی جایگزینی با این قیمت در دنیا به سختی پیدا می‌شود، چراکه بسته CKD خودرو حدود ۹ تا ۱۰ هزار دلار است که اگر در قیمت و تعرفه ضرب شود، کمتر از ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان آب نمی‌خورد؛ بنابراین خودروی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵ وجود ندارد.

وزارت صنعت: خط تولید هیچ خودرویی تا دی‌ماه ۹۷ متوقف نمی‌شود

در مورد ادامه خط تولید خودرهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد به ویژه پراید و پژو ۴۰۵، صالحی‌نیا - معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت - حجت را برهمه تمام و اعلام کرد که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نخواهد شد و براساس رعایت استانداردهایی که توسط شورای عالی استاندارد و نیز سازمان ملی استاندارد ایران تدوین می‌شود بخش‌های مختلف مکلف به رعایت استانداردها هستند، بنابراین در بخش خودرو نیز در زمینه ایمنی، کیفیت، آلایندگی و مصرف سوخت استانداردها مدنظر قرار می‌گیرد.

پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و در مورد پژو ۴۰۵ نیز مونتاژ و تولید از سال ۱۳۶۹ کلید خورده است. هرچند در نیمه سال ۱۳۹۵ به نظر می‌رسید تا پایان سال این دو خودرو متوقف شود، اما در نهایت با افزایش تعداد استانداردها به ۸۳ مورد و تغییر پلت‌فرم خودروهایی که نیازمند اصلاح است تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ همچنان کلیه خودروها به حیات خود ادامه خواهند داد تا پس از زمان اعلام شده در مورد تولید یا توقف تولید آنها تصمیم‌گیری شود.

39223

کلید واژه‌ها : بازار خودرو - خودروسازان - خودرو -
44 دیدگاه
  • بی نام
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 17:14:31
    پاسخ
    7 1

    هیچی ادامه داره

    • آیس برگ
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 17:43:02
      7 1

      تو روانپزشکی یه اصطلاحی هست بنام انتقال تعارض به موضوع غیر مرتبط که یک واکنش دفاعی در برابر چالش ها و ناکامیهای فرده.حالا غر زدن جامعه ی ایرانی به پراید دقیقا مصداق این موضوعه

    • بی نام
      سه شنبه 15 فروردین 1396 - 22:30:03
      0 1

      سایپا مطمئن

  • معین
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 17:18:42
    پاسخ
    22 1

    با قدرت به کشتن مردم و خالی کردن جیبشون ادامه میدن

  • بی نام
    یکشنبه 13 فروردین 1396 - 18:40:35
    پاسخ
    10 1

    توقف تولید این دوتا اعجوبه که آرزویی محاله اما امیدواریم اقلا بهای غیرقابل قبول امروز این دو ارابه موتوردار به حالت طبیعی تری برسه و اینچنین ناجوانمردانه بالا نباشد

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:08:08
    پاسخ
    11 0

    افرین ...مثل کمپین نخریدن خودروکه تجربه موفقی رارقم زد.

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:54:45
      4 2

      لت متوقف نشدن خط تولید پراید و پژو وجود تقاضا در بازار برای این دو خودرو است:شما تندر رو کنید20 تومن بعد ببینید کدوم تقاضا بیشتر داره

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:12:50
    پاسخ
    9 0

    در ایران هیچ چیز قابل پیش بینی و قابل برنامه ریزی نیست . هر شب برای فردای مردم تصمیم گیری میشه .

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:14:28
    پاسخ
    8 2

    کار نیست پول نیست چرا نمی فهمید؟؟؟؟؟؟؟؟

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:15:43
    پاسخ
    0 9

    اگر میدونستم قراره اینقدر گرون بشه حتما یکیشون رو میخریدم یه زمانی با حقوق کارگری پول خریدشون رو داشتم

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:17:27
    پاسخ
    1 1

    چرا جهش فکرکردین سال دیگه قرارا معجزه بشه مردم پولدار بشوند.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:17:50
    پاسخ
    0 3

    جهشي كه معلومه نيست و هر فصل ٥درصد بالا رفته

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:24:31
    پاسخ
    2 0

    رونق بدون تورم درسته

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:55:09
    پاسخ
    7 1

    ت خودروسازی کشور همانند دیگر صنعتها خود یک مافیا و یک صنعت مریض هست که هدف فقط و فقط سود بیشتر است، همین پراید را چراغ هاشو عوض میکنن میگن این که یه ماشین دیگه هست و بازم تولید میشود با قیمت بالاتر/ واقعا تیبا با پراید چه قدر تفاوت دارد؟؟؟؟؟؟؟؟

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:55:27
    پاسخ
    14 1

    پیکان هنوز داره با قیافه پرشیا تولید میشه بعد شما انتظار دارید 405 از دور خارج بشه

    • بی نام
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:38:18
      6 0

      جهت اطلاعتون پرشیا و آردی و روا کپی پیست 405 هستند. بیشتر تحقیق کنید

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:55:37
    پاسخ
    2 2

    واقعا ساده انگاریست که با جمع شدن پراید و پژو 405 ماشین بهتر جایگزین خواهد شد. این امر فقط باعث این امر می گردد که مانند سالهای دهه 6070 فقط اقشار مرفه خودرو بخرند و بقیه مردم هم قراضه های آنها را سوار شوند. این فقط یک پروسه جهت فئودالیزه کردن جامعه است. پیشنهاد:ابتدا ماشین با کیفیت با همین قیمت جایگزین شود سپس حذف گردند

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:55:49
    پاسخ
    3 5

    پژو حالا عيبي نداره ولي چرا پرايد رو توقف فوري نميكنيد جان مردم ارزش نداره براتون چند نفر ديگه بايد تو پرايد تيكه تيكه شن تو همين دنيا پس ميديد انشالله

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:56:00
    پاسخ
    1 2

    فقط بستن قرار داد تولید مشترک با تویوتا یا جنرال موتورز میتونه دید بسیار منفی عجیبی که از صنعت خودرو کشور وجود داره را التیام بده و در مرحله بعدی فولکس و فیات قرارداد با فرانسوی ها و چینی ها چندان فایده ای نداره

    • بی نام
      سه شنبه 15 فروردین 1396 - 01:14:27
      3 0

      اخه این شرکت هایی که میگی حاضر به همکاری با ما نیستن چون فروش مستقیم خوبی دارند و نمیان برند و سابقه خودشونا با ایجاد کارخانه مونتاژی تو یه کشور دیگه خراب کنن.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:56:12
    پاسخ
    2 1

    بله هر چه سریع تر انجام بشه خوبه و یعدش یک ماشین تولید کنند برای قشر کم درآمد مثل تندر که با تولیدش فهمیدن خاطرخواه داره کردنش 37 میلیون و یا مثل سوخت بنزین که قیمتش جهانیه ماشین هم قیمتش رو جهانی کنید و وارد کنند بهتره

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:56:25
    پاسخ
    3 1

    ای کاش هر چه زودتر همه تولیدات دو خودرو ساز بدون رقیب متوقف شوند.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:56:39
    پاسخ
    7 0

    لطفا نمک به زخم مردم نپاشید ۴۰۵ با پارس و سمند چه فرقی دارند برادر من؟ پارس و سمند چی دارن که ۴۰۵ نداره؟ توقف تولید اصولی باشه همه تولیدات ایران خودرو و سایپا باید متوقف شوند.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:56:51
    پاسخ
    0 3

    خواهشا اگر هم میخواهند متوقف کنند بدون سر و صدا باشد چون اگر دشمنان متوجه بشند ممکنه موضوع رو به سازمان بین الملل بکشونند و دوباره تحریم شویم

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:57:04
    پاسخ
    2 0

    اگر هر خانواده بدون اینکه ماشینی تحویل بگیرد پول آنرا به خودرو سازها بدهد تا با آن پول کارگر و قطعه سازها ومدیرانش رو بدهد وبعد بخواهد خودش یک ماشین خارجی بدون گمرک بگیرد وسواره شود خودرو سازها راضی نخواهند بود چرا..

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:57:14
    پاسخ
    3 0

    معلوم نیست که چه اصراری بر تولید قطعات بی کیفیت ایرانی هست؟اگر اول کارشان بود میگفتیم عیبی نداره و به مرور تولیداتشان با کیفیت میشه ولی اینها نشان داده اند که کیفیت برایشان در درجه چندم هست و ضرر جانی و مالیش را مردم قشر ضعیف میدهند و سودش برای اینها و وارد کننده های قطعات چینی و مکانیکهای داخلی که با افزایش سرسام اور دستمزدهایشان به علت ازدحام ماشینهای خراب درامدشان سکه شده میبرند

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:57:28
    پاسخ
    4 0

    با وجود تنفر عمیق از خودرو های داخل و حسرتی به بلندای طول عمر از داشتن خودروی لوکس خارجی، از صمیم قلب آرزو میکنم همین پژو بمونه ولی بازار دست خودروهای بی کیفیت و فریبنده و گرانقیمت چینی نیوفته.مشکلات این خودرو های چینی به حدی است که مثال" از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ..." رو هر روز مرور خواهیم کرد.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:57:39
    پاسخ
    3 0

    با خارج شدن ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بطور کلی و کامل از صنعت موافقم.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:57:56
    پاسخ
    4 0

    کی گفته تولید موتور پیکان متوقف شده موتور وانت اریسان همون موتور پیکانه که روی روآ بستن و وقتی گفتن روآ بخاطر الودگی باید متوقف بشه سریع طرح وانت اریسان رو پیاده کردن پس میبینید اینا فقط از خودرو بدنه شو عوض میکنن ولی اصل موتورو به اسم دیگه تولید میکنن.ملتم میگن به به چه ماشین جدیدی میخرن..همون نیروی انتظامی هم که روآ رو بخاطر الودگی پلاک نمیکرد الان داره وانت آریسان رو پلاک میکنه ...اینه وضع ما..

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:58:09
    پاسخ
    2 0

    ژوی 30 میلیونی رو از رده خارج کنن و به جاش یک مونتاژ دیگه از چین بیارن بفروشن 60 میلیون.به همین سادگی.فرقش اینه که از مونتاژیک خودروی فرانسوی و البته قدیمی به مونتاژ یک خودروی چینی رسیدیم.بعد بیان یک محصول دیگه شبیه پژو رو وارد بازار کنن و اون رو طبق کف قیمت بازارکه دیگه شده 50 میلیون بدن به خورد خلق الله.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:58:20
    پاسخ
    4 0

    تنها جایی از دنیا که فکر میکنن پیشرفت در صنعت و دستیابی به فن آوری موجب بیکاری میشه ما هستیم. وقتی اتومبیل وارد ایران شد هم رفته رفته گاری چی ها و چرخه به اصطلاح قطعه سازی و تعمیرات انها ناکارآمد و بیکار شد.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:58:32
    پاسخ
    3 1

    من خودروی چینی معمولی و ارزون قمیت دارم لیفان و با اطمینان میگم از خودروهای داخلی هم قیمت خودش خیلی با کیفیت تره اینکه میخواهیم برای توجیه صنعت مرده خودروسازمون چینیها را بهانه کنیم مسخره است تازه اگه عوارض بی حساب و بی منطق ورداشته بشه میشه با قیمت مناسب ماشین کره ای خرید

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:58:46
    پاسخ
    2 1

    من خودروی چینی معمولی و ارزون قمیت دارم لیفان و با اطمینان میگم از خودروهای داخلی هم قیمت خودش خیلی با کیفیت تره اینکه میخواهیم برای توجیه صنعت مرده خودروسازمون چینیها را بهانه کنیم مسخره است تازه اگه عوارض بی حساب و بی منطق ورداشته بشه میشه با قیمت مناسب ماشین کره ای خرید

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:59:01
    پاسخ
    5 0

    با عرض معذرت از دوستان و ملت شريف اينان ، از آنجايي كه خودمان مقصر اصلي در تداوم چنين كارها و برخوردها با خودمان هستيم ، پس متاسفانه خودمان به دست خودمون بستر لازم براي وجود و ادمه اين ارابه ها را فراهم كرده ايم و شايد خلايق هر چه لايق در دستور مديران هست

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:59:16
    پاسخ
    4 0

    آخه مگه قیافه خودرو شرط برای تعیین کیفیت خودرو هس ؟؟ مشکل ما بی کیفیتی خودرو های داخلی هس چه پراید باشه . چه رانا باشه . چه دنا و...... کیفیت زیر صفر

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:59:27
    پاسخ
    5 0

    الان همه دارن نظر فنی مهندسی میدن ها، ولی اگه فقط سه تومن ارزونتر بشه مردم ما برای خریدش صف میکشن

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 10:59:37
    پاسخ
    2 4

    فقطبه حرف بیخود میگن کیفیت نداره بابا رانندگی بلد نیستید حرف مفت نزنید موتور و گیربکسی که پراید داره از نظر دوام قابل مقایسه نیست شما ببینید تاکسیهای پراید با توجه به اینکه دایما درحال گردش هستند چندسال یکبار موتور تعمییر میکنند .مگه پارسال پورشه دومیلیاردی در اتوبانهای تهران تصادف نکرد ئ دوسرنشینش فوت کردند .باتوجه به قیمت و قوانین محدود سرعت در ایران بهترین ماشین برای اکثر مردم همین پرایدو و پژو هست

    • علی
      دوشنبه 14 فروردین 1396 - 14:31:38
      2 1

      اصلاً شما خوبید. پراید هم عالیه. یکی از دلایل زندانی شدن اون خانمه رییس جمهور کره جنوبی مخالفت با ادامه تولید پراید بود. چون ضرر اقتصادی عظیمی به کره جنوبی وارد شد. از بس ملت کره عاشق پرایدند. من پیشنهاد میکنم حتماً شما یه سفر به سئول داشته باش. اونجا شما رو بعنوان عضو افتخاری هیات مدیره کیا در نظر میگیرند

    • بی نام
      سه شنبه 15 فروردین 1396 - 09:42:47
      0 1

      علی آقا منظور دوستمون اینه که با این فرهنگ افتضاح رانندگی پراید هم از سر خیلی ها زیاده بنز هم زیر پای این ملت بزاری آمار تصادف پایین نمیاد ولی شاید آمار فوت ناشی از تصادف بیاد پایین اونهم شاید

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 13:46:32
    پاسخ
    1 1

    کره جنوبی برای حمایت از تولید داخل اومدن تعرفه 200 درصدی واسه خود روی خارجی گذاشتن. و قرار شد به مرور این تعرفه کم بشه. آخرش هم رسیدن به اینجا.تا وقتی بدون برنامه تعرفه خودرو اینقدر باشه همینه و مردم چون مجبورن میخرن. متاسفانه با 20 میلیون تومنپنج هزار دلار تو کل دنیا هیچ ماشین صفری نیست که بخواد جایگزین بشه

    • بی نام
      چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 16:02:37
      0 0

      اخه مشکل از دلار نیست از تومنه

  • علی
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 14:06:53
    پاسخ
    3 0

    ببخشید ،میگن تا وقتی این دو خودرو خریدار داره ما هم تولید میکنیم. دقیقاً مثل تابوت و کفن و کافور که همیشه خریدار داره.

  • بی نام
    دوشنبه 14 فروردین 1396 - 18:58:44
    پاسخ
    1 0

    کاشکی یکی رییس جمهور می شد ودرب این کارخانه های سایپا و ایران خودرو و ماشین های داخلی رو یکبار برا همیشه قفل می کرد بخداحداقل ده میلیون رای یکجا نصیبش می شد باور ندارین امتحان کنین

  • بی نام
    سه شنبه 15 فروردین 1396 - 11:03:31
    پاسخ
    2 1

    این دولت با این دست گلهایی که به اب می دهد عمرا دوباره رای بیاورد

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x