ایرنا نوشت: مددکار اجتماعی و رئیس خانه خورشید (خانه حمایت از زنان و کودکان آسیب دیده اجتماعی) گفت: سال ها پیش، معتادان خیابانی، لباس های پاره و ژنده داشتند و اما اکنون با معتادانی مواجه هستیم که لباس های خوب می پوشند و گاهی خوش تیپ هستند.

لیلا ارشد افزود: این مساله نشان می دهد که سطح طبقاتی معتادان تغییر و اعتیاد به سمت طبقات متوسط و بالا حرکت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اعتیاد بسیاری از طبقات متوسط به خاطر این است که پیشگیری در سطح اولیه یعنی پیشگیری در خانواده و مقاطع تحصیلی، اتفاق نیفتاده است و دسترسی به خرید مواد برای معتادان نیز آسان بوده و در خیابان مواد می خرند.
وی ، کریستال و شیشه را از جمله بیشترین موادی ذکر کرد که از سوی معتادان برای مصرف خریداری می شود و گفت: مهارت آموزی برای آسیب دیدگان اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این مددکار اجتماعی گفت: بسیاری از زنانی که دچار آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد می شوند، زنانی هستند که در خانواده های از هم گسیخته، دارای سابقه اعتیاد و دارای مشکلات اجتماعی پیچیده ، متولد شده اند.
ارشد افزود: این زنان مهارت های تصمیم گیری، مسئولیت پذیری و خودشناسی ندارند بنابراین در خانه خورشید تلاش می شود تا به این زنان این مهارت ها به علاوه مشاوره های فردی و گروهی ارائه شود.
وی یادآور شد: 90 کودک کار و خیابان درگیر اعتیاد نیز تحت حمایت های آموزشی و بهداشتی خانه خورشید قرار دارند.
سازمان بهزیستی کشور، در سال های اخیر بسیاری از فعالیت های خود را به موسسات خصوصی و تشکل های مردم نهاد واگذار کرده است.
به گزارش ایرنا، آخرین آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر حکایت از آن دارد که هم اکنون یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.
محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی ، شهریور ماه سال گذشته نتایج پیمایش جدید ملی شیوع شناسی اعتیاد را ارائه داد.
اخبار اولیه که از سوی بهزیستی در خصوص این پیمایش منتشر شده حاکی از آن است که بیشترین ماده مصرفی در کشور همچنان از نوع مخدر و تریاک است؛ براساس این پیمایش الگوی غالب مصرف مواد ، مصرف سیگار، سپس الکل و بعد قلیان است.
مساله نگران کننده در نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد این است که میزان مصرف چند ماده همزمان با هم رو به گسترش بوده و مصرف الکل نیز بیش از حد انتظار است.
این پیمایش، روی 61 هزار تن در قالب 2 هزار و 300 خوشه پراکنده در سراسر کشور و در سه طبقه جمعیتی کم برخوردار، برخوردار و بیش برخوردار در گروه سنی 15 تا 64 سال کشور در جمعیت عمومی - روستایی و شهری - انجام شده است.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =