۳۱ کتاب از کنگره‌های استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران تدوین می‌شود

معاون میرا ث فرهنگی کشور از تدوین ۳۱ کتاب از کنگره های استانی تاریخ معماری و شهرسازی برگزار شده در ۳۱ استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج، چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایرن صبح امروز۲۷فروردین ۹۶ به همت اداره کل میراث فرهنگی استان و به میزبانی دانشکده فنی سما واحد یاسوج با حضور معاونت میراث فرهنگی کشور، محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دکتر محمودی رئیس دانشگاه آزاد یاسوج ، دکتر جانی پور رئیس دانشکده فنی سما یاسوج و اعضای هیات علمی دانشگاهای استان و نخبگان و دانشجویان در یاسوج آغاز به کار کرد.

محمدحسن طالبیان در این کنگره با اشاره به اینکه نخستین کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران حدود ۲۲ سال پیش برگزار شد، افزود: پس از آن دو کنگره دیگر نیز برگزار شد و هنوز بسیاری از مقالات این کنگره ها منابع تاریخ معماری و شهرسازی ما هستند.

وی بیان کرد: پس از یک وقفه ۱۰ ساله قرار شد مهرماه امسال چهارمین کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران برگزار شود و در این راستا این تصمیم گرفته شد که تا فاصله کنگره ملی بعدی، کنگره‌های استانی برگزار شوند.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد سی امین استانی است که کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در آن برگزار می شود، عنوان کرد: به جز استان تهران، تاکنون بیش از ۵۰۰ مقاله به کنگره‌های استانی ارسال شده است.

طالبیان گفت: تعدادی از مقالات برگزیده کنگره های استانی در کنگره ملی بم ارائه می شوند که در آن کنگره نیز برگزاری کارگاه ها و انجام فعالیت های مختلف در دستور کار است.

وی در رابطه با محورهای این کنگره، تصریح کرد: موضوع کنگره تاریخ معماری شهرسازی ایران در هشت محور مطرح شد که حوزه های فرهنگی و تاریخی را شامل می شود.

معاون میراث فرهنگی کشور ابراز کرد: منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی یکی از محورهای این کنگره است که بحث منظر شهری تاریخی و هسته های تاریخی شهرهایی را شامل می شود که در اطراف آنها توسعه جدید شکل گرفته و این که توسعه های جدید چه میزان توانسته اند از معماری تاریخی بهره مند شوند مسائلی است که توسط پژوهشگران بررسی می شود.

طالبیان موضوع سازه های سنتی و تاریخی و معماری شهرسازی از نگاه باستان شناسی را از دیگر محورهای مهم این کنگره عنوان کرد و ادامه داد: موضوع دیگری که هم اکنون در سطح جهانی مهم است بحث میراث مدرن است و در شهر یاسوج نیز تعدادی از این میراث مدرن وجود دارد که باید مورد توجه واقع شوند.

وی بیان کرد: پرونده های مختلفی از دوره مدرن در دست بررسی است که از آن جمله می توان میدان آزادی، تئاتر شهر و کاخ سعد آباد را نام برد که همه میراث مدرن این دوره و موضوعی مهمی برای تشبیه این دوره به دوره های پیشین هستند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: موضوعی دیگری که به دلیل وضعیت کشور مورد توجه قرار گرفته بحث میراث آب و میراث کشاورزی است، ما تجربه تاریخی فراوانی در این زمینه داریم اما بدون اینکه به تاریخ توجه کنیم دچار خشکسالی هستیم بنابراین باید از تجربه گذشته خود در این زمینه بهره ببریم.

طالبیان با بیان اینکه موضوع میراث فرهنگی ناملموس نیز بیش از یک دهه است که مطرح می شود و حتی در چند سال گذشته جنبه امنیتی و سیاسی پیدا کرده است، تصریح کرد: این محور دانش ها، سنت های فرهنگی و موضوعات آیینی را شامل می شود که از مهم ترین این سنت ها می توان به عید باستانی «نوروز» اشاره کرد.

وی ابراز کرد: موضوع دیگری که برای کشور مهم بوده و یکی از سرفصل های توریسم جهانی است، موضوع راه های فرهنگی و عناصر وابسته است که از مهم‌ترین این راه ها می توان راه شیری و جاده ابریشم را نام برد که مناطقی هستند که در طول دوره های مختلف راه های فرهنگی یا تجارتی فرهنگی بوده اند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: تلاش می شود بعد از برگزاری همه کنگره های استانی، ۳۱ کتاب راجع به تاریخ معماری و شهرسازی ۳۱ استان کشور به چاپ برسد تا بتوانند به عنوان رفرنس های مهمی برای استان ها باشد.

طالبیان در پایان گفت: بعد از برگزاری این کنگره در سی و یکمین استان کشور، در زمان کمی شروع به انجام فراخوان ملی برای چهارمین کنگره ملی تاریخ ملی و شهرسازی ایران می کنیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =