دوشنبه 3 مهر 1396
سه شنبه 29 فروردین 1396 - 11:56:37 چاپ

مشخصات فنی هواپیمایی که ایران برای پروازهای کوتاه خرید

ای‌تی‌آر ۶۰۰-۷۲ هواپیمایی است که بهترین مشخصات را برای جایگزینی فوکر و ام‌دی قدیمی دارد

دانش > فناوری - چندی پیش مدیرعامل شرکت هواپیمای سازی ای‌تی‌آر از آمادگی این شرکت برای تامین و تحویل هواپیماهای مدنظر ایران خبر داد. ۲۰ فروردین ماه امسال قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR با حضور مدیرعامل این شرکت و فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر امضا شد و قرار است تا حدود دو هفته دیگر ۴ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر به ایران ایر تحویل شود.

به گزارش خبرآنلاین، ایران پس از برجام خیز بلند و مهمی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود برداشت تا امنیت مسافران را تامین کند و به کورس رقابت شرکت‌های هوایی بازگردد. اما علاوه بر خرید هواپیماهای مدرن از بوئینگ و ایرباس چرا ایران به سراغ ATR72-600  رفته است و هواپیمای ساخت این شرکت مشترک ایتالیا و فرانسه را خریداری کرده است؟

این شرکت به تازگی در توئیتر خود نوشت: خبر خوب برای مسافران ایرانی، شرکت ایران ایر  به زودی نخستین نمونه هواپیمای مدل ATR 72-600 را دریافت می کند.

شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قردارد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. می توان ATR را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه ای تا سقف 90 صندلی برشمرد. این کمپانی در سال 1981 به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد. 


ATR تا به حال بیش از 1500 هواپیما فروخته است و بیش از 200 اپراتور در بیش از 100 کشور دنیا دارد. هر 8 ثانیه یک بار، یک فروند ATR در جایی از دنیا فرود می آید. ٢٠٠ شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا از این نوع هواپیما استفاده می کنند.

ای‌تی‌آر ۷۲ هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان‌برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای. تی. آر تولید می‌شود. این هواپیما نوع تکامل یافته‌ای. تی.آر. ۴۲ است که از سال ۱۹۸۹ تولیدش آغاز شد و معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری انتخاب می‌شود.

ای. تی. آر ۶۰۰-۷۲ اولین بار در سال ۱۳۸۵ با نام تجاری ای.تی. آر ۲۱۲A-۷۲ به بازار معرفی شد و تولیدکنندگانش تاریخ عرضه آن را سال ۱۳۸۸ اعلام کردند اولین نمونه این مدل که مدل توسعه یافته‌ای. تی. آر ۵۰۰-۷۲ بود و ای. تی. آر ۶۰۰-۷۲ با چندین ویژگی بهبود یافت. این مدل مجهز به موتور کانادایی PW127M است که با ۵٪ افزایش توان به برخاست راحت‌تر کمک می‌کند. تولیدکنندگان با اضافه کردن چندین صفحه نمایش کامپیوتر در کابین پرواز به امنیت پرواز اضافه کردند. همچنین با تغییر مدل صندلی‌ها و سبک‌تر کردن وزن آن‌ها ظرفیت مسافران را به ۷۴ تا ۷۸ رساندند.

هواپیمایی مدرن مناسب فرودگاه‌های شهرهای کوچک ایران

۷۲-۶۰۰ که برای خرید توسط ایران انتخاب شده توانایی طی کردن مسافت بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این هواپیما قرار است  در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.

از جمله مشخصات عملکردی سری ATR 600 می توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) 509 کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی 1500 کیلومتر و نیاز به مسافت 1333 متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد که استفاده از این هواپیما را در مسیرهای درون شهری و فرودگاه های نسبتا کوچک شهرهای کشور امکان پذیر می کند.

سری 600 ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود 5 درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.

شاید با توجه به ساختار ملخی پیشرانه های توربوپراپ، ظاهر ATR 72 کمی قدیمی به نظر برسد اما باید گفت که در طول قریب به 30 سال تولید سری 72 توسط ATR، تعداد اندک حوادث منجر به سقوط، این هواپیما را در زمره ساخته های ایمن و قابل اطمینان صنعت هوانوردی قرار داده است.

تغییرات اساسی که در این مدل وجود دارد یکی در مصرف سوخت بهتر و همچنین در مورد هزینه های نگهداری از این هواپیما بوده که به نسبت مدل قبلی آن، پیشرفت های محسوسی داشته باشد. این مورد باعث شده تا این هواپیما به مراتب از نظر اقتصادی به صرفه‌تر شود و شرکت‌های هواپیمایی تمایل بیشتری برای به کارگیری این مدل هواپیما را داشته باشند.

تصوری اشتباه درباره موتور ملخی

یکی از تصورات اشتباهی که بین بحشی از مردم در مورد هواپیماها رایج است، این است که هواپیماهای با موتور ملخی، امنیت یا کیفیت پایین‌تری دارند. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.

موتور هواپیماهای ATR توسط یک غول کانادایی به نام Pratt and Whitney  تولید شده که یکی از معروف‌ترین، خوش نام ترین، اقتصادی ترین، ایمن ترین و مدرن ترین موتورهای هواپیما بوده که به خصوص در مدل PW127M آن، فناوری و طراحی را به حد اعلی رسانده است.

5454 

کلید واژه‌ها : حمل و نقل هوایی - هواپیما -
19 دیدگاه
  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 12:09:10
    پاسخ
    0 5

    به هیچ دردی نمیخوره ایکاش سوخو میخریدن

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 12:42:00
    پاسخ
    0 0

    پرت اند ویتنی یک شرکت غول آمریکایی است که در کانادا هم کارخانه دارد. لطفا به وبسایت این شرکت مراجعه کنید و خبر را اصلاح کنید. این شرکت سازنده موتور جنگنده های مشهوری مثل اف ۲۲ و اف ۳۵ است.

  • رهگذر
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 12:58:31
    پاسخ
    1 0

    هواپیمای باحالیه

  • هادی
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 13:33:55
    پاسخ
    1 0

    جالبه این هواپیما چندین ساله که شرکت آسمان استفاده میکنه و فوق العاده پر سرو صدا و نامتعادل هست.ولی امنیت نسبی خوبی داره و به راحتی با یک موتور هم میتونه پرواز کنه.چن سال پیش پرواز لامرد شیراز یکی از موتورای این هواپیما از کار افتاد ولی راحت به فرودگاه برگشت و نشست.

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 14:03:17
    پاسخ
    1 0

    شرکت پرت اند ویتنی بهترین سازنده موتورهای جت در جهان است اما این شرکت آمریکایی است ولی شعبه کانادای آن مسوول ساخت این مدل است.

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 15:11:51
    پاسخ
    1 0

    این هواپیما فوق العاده امنه. حوادث بسیار کمی داشته. سرعت پرواز کمی داره که برای هدف فرودگاه کوچک ایده آل میشه.

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 17:09:51
    پاسخ
    2 0

    موترش چه قدر خوشگله همیشه دلم می خواست هوافضا بخونم یکی از اینا بسازم ولی حیف که نشد

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 17:30:34
    پاسخ
    0 0

    کار بسیار درستیِ، هر چی جا به جایی هوایی بیشتر و بهتر بشه، قیمتش هم متعادل بشه بهترِ

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 17:31:15
    پاسخ
    0 0

    فاصله صندلیها توی عکس عالیه اما توایران بیاد میچسبونن به کمر نفر جلویی یعنی زانوت تو صندلی بفر جلوییه

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 21:36:08
    پاسخ
    0 0

    کور شود هر آنکه نتواند ببیند

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 22:38:26
    پاسخ
    1 0

    حالا هی بیاین بگین هر کی رییس جمهور شه فرقی نداره

  • بی نام
    سه شنبه 29 فروردین 1396 - 23:33:58
    پاسخ
    0 0

    نمیدنم چرا از توربو پراپ میترسم ترجیحم اینه سوارش نشم، ایکاش هنگام رزرو بلیط طوری مدیریت بشه که آدم بدونه سوار کدوم هواپیما خواهد شد

  • بی نام
    چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 07:18:41
    پاسخ
    0 2

    از هواپیماهایی که به ما میدادند امبرار 170 بریزیلیِ که حدودا 24 میلیون دلار از ای تی گرون ترِ اما تا ارتفاع 41000 پا سقف پروازی داره اما این ای تی ار فقط 25000 پا میتونه بره بالا که ب ای یک هواپیمای تجاری خیلی خیلی کمِ و نمیتونه اسایش مسافر رو توی پاییز تا اواسط بهار به دست بیاره سرعتش هم ماکسیموم 500 کیلومترِ که خیلی کمِ

  • بی نام
    چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 07:47:00
    پاسخ
    0 0

    دست کشورهای پیشرفته درد نکند.

  • بی نام
    چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 07:50:06
    پاسخ
    25 4

    یادش بخیر زمانی که ما جزه ده کشور بر تر حمل ونقل هوایی دنیا بودیم.

  • بی نام
    چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 09:38:43
    پاسخ
    12 7

    آخه با 20 تا از این هواپیما ها چند تا شهر و فرودگاه را می شه پوشش داد؟ خیلی بیشتر از این حرف ها نیاز داشتیم

  • بی نام
    چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 12:59:41
    پاسخ
    2 10

    به دلیل سرعت و ظرفیت کمتر نمی تواند جایگزین بویینگ ام دی شود. ام دی دو برابر مسافر می برد

  • بی نام
    چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 14:37:25
    پاسخ
    30 1

    بخرید اقا دستتان درد نکند تا پولش دست کسی نرسیده یا خدای ناخواسته مال خود نشده بخرید

  • بی نام
    چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 15:01:41
    پاسخ
    2 22

    موتور ملخی یاد برادران رایت میندازه آدم رو

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x