ایسنا نوشت: یک سیاستمدار پیشین آمریکا با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورش علیه ایران گفت: مقامات با دورویی تلاش می‌کنند تا دیگران را برای بی‌ثباتی جهان مقصر جلوه دهد.

ران پاول، سیاستمدار پیشین آمریکایی در برنامه تلویزیونی گزارش آزادی با اشاره به اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران گفت: برخی از کارشناسان می‌گویند که دولت آمریکا نمی‌تواند به لوایح مهم داخلی مثل جایگزین کردن سامانه خدمات درمانی یا اصلاح قوانین مالیاتی بپردازد، چرا که بحران‌های متعدد جهانی، از جمله در سوریه، عراق، یمن و کره شمالی وجود دارد که باید به آن رسیدگی کند.

وی افزود: تیلرسون در کنفرانس خبری خود ایران را سر منشاء تمام این مشکلات معرفی کرد و آن را بزرگ‌ترین برهم زننده ثبات جهانی خواند. از این‌رو، تیلرسون مواضع قاطعی علیه ایران اتخاذ کرده است. رییس‌جمهور دونالد ترامپ نیز در خلال تبلیغات انتخاباتی‌اش همواره می‌گفت که قصد دارد از دست توافق هسته‌ای با ایران خلاص شود، زیرا این توافق (برای ایران) بیش از حد سخاوتمندانه بوده است. این در حالی است که تیلرسون، با وجود تمام لفاظی‌های قاطعش علیه ایران گفت که ما به این توافق پایبند خواهیم ماند.

ران پاول تشریح کرد: این صرفاً توافقی میان آمریکا و ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر، شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در این توافق دخیل بوده‌اند. این کشورها نمی‌خواهند کاری در این خصوص انجام دهند. آنها از این توافق نفع برده‌اند.

وی ادامه داد: چرا ما باید ناگهان با کشورهایی که هیچ تهدیدی برای ما محسوب نمی‌شوند، چنین برخوردهای خصمانه‌ای کنیم. البته تمام این نوع کارها همواره به عنوان امنیت ملی انجام می‌شود.

این سیاستمدار پیشین آمریکایی این اظهارات تیلرسون را نوعی دورویی توصیف کرد و گفت: تیلرسون ایران را به نقض آزادی‌های مدنی محکوم می‌کند ولی آشکارا از عربستان سعودی حمایت می‌کند و مدعی است که ما باید از آنها حمایت کنیم زیرا آنان مورد اذیت و آزار هستند. معلوم نیست چرا یک خبرنگار از او نمی پرسد؛ شما درباره چه چیزی صحبت می‌کنید؟! آیا به نظر شما سعودی‌ها حامی آزادی‌های مدنی هستند، اما ایرانی‌ها نیستند.

پاول هم‌چنین گفت: البته ایرانی‌ها در این زمینه بی‌عیب و نقص نیستند ولی ما دارای معایبی هستیم. زمانی که در کنگره آمریکا بودم، همواره استدلال من این بود که چرا ما صرفاً منتظر نمی‌مانیم تا خودمان در رابطه با مسائل مربوط به آزادی‌های مدنی بی‌عیب و نقص شویم، پیش از آن‌که دیگران را در این خصوص محکوم کنیم.

وی با ارائه دو  تصویر از برگزاری مراسم عید پاک در یکی از کلیساهای ایران بیان کرد: ما به تازگی تصاویری از کلیساهای ایران دریافت کردیم که در آن مراسم جشن عید پاک برگزار شده است. این نشان‌دهنده آن است که چه کسی در منطقه بهترین عملکرد را در رابطه با آزادی‌های مدنی دارد. سعودی‌ها یا ایرانی‌ها؟ اما به ما آموزش داده شده است که ایرانیان بسیار شریر و خبیث هستند و هیچ‌گونه مدارایی با سایر ادیان ندارند.

دانیل مک آدامز، دیگر تحلیلگر سیاسی حاضر در این برنامه گفت: نه تنها این کشور تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شود، بلکه ایران در عراق و سوریه، در واقع متحد ما در جنگ علیه داعش است و هیچ شکی در این نیست. برخی از اتهاماتی که تیلرسون علیه آنها (ایرانی‌ها) مطرح می‌کند، در واقع می‌تواند درباره خود ما گفته شود. به عنوان مثال، تیلرسون گفته که ایران به دولت اسد (رییس جمهور سوریه) تسلیحات و آموزش می‌دهد. درحالی‌که این دولت قانونی سوریه است و از متحدان خود این را خواسته است و آنان نیز به درخواست دولت سوریه جامه عمل پوشانده‌اند.

مک آدامز با اشاره به تصاویر پخش شده از کلیسای ایران گفت: این ایران است که مراسم عید پاک را جشن می‌گیرد. شما می‌دانید که مسیحیت در عربستان سعودی غیرقانونی است. اگر در عربستان سعودی شما را در حال خواندن انجیل پیدا کنند، شما را می‌کشند.

ران پاول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این مشکل آمریکا است که همواره در جهان به دنبال هیولاهایی برای نابود کردن، می‌گردد. این در حالی است که دولت آمریکا صرفاً از مشکلات خارجی به عنوان مستمسکی برای نپرداختن به مسائل مهمِ داخلی، مانند خدمات درمانی، لزوم ترمیم زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین مالیاتی بهره‌برداری می‌کند، انفعال و عدم اقدام خود را در این خصوص با بهانه‌های مشکلات خارجی توجیه می‌کند و می‌گوید: مشکل اصلی این است که ما مشکلات فراوانی در سراسر جهان داریم!

وی تصریح کرد: این عدم انسجام، دورویی و فریبکاری دولت آمریکا است که مدعی می‌شود ایران در کشورهای دیگر مداخله می‌کند، در حالی‌که ایران در کشورهای همان منطقه خود و همراه با متحدان خود حضور دارد  اما سؤال اصلی این است که ما در چند کشور حضور داریم؟

پاول ادامه داد: ما در 130 الی 140 کشور جهان حضور داریم و همواره به دنبال برهم زدن ثبات هستیم. این دورویی رهبران کشور ما است که مرا آزرده خاطر می‌کند.

این مقام سابق آمریکایی سپس به انتقادات ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم این توافق را کنار بگذاریم، حدس می‌زنم که باید به تنهایی از آن بیرون بیاییم که برای ما بسیار آسیب زننده خواهد بود، زیرا دیگر طرف‌ها مجبور نیستند صرفاً به این علت که ما از توافق هسته‌ای خارج شده‌ایم، آنها نیز از آن خارج شوند. این اقدام بیش از هر کار دیگری باعث بی‌ثبات کردن شرایط خواهد شد. این در حالی است که ما  بهبودها و پیشرفت‌هایی در تعاملات‌مان با ایران داشته‌ایم.

وی با اشاره به اظهارات دیگر تیلرسون مبنی بر این‌که ایران در مسیر شبیه شدن به کره شمالی قرار دارد، بیان کرد: به نظر من، این کمی خیال‌پردازی است. تیلرسون صرفاً در حال توجیه سیاست‌های ما در قبال ایران بود، همان‌طور که وی سیاست‌های ما را در قبال کره شمالی توجیه می‌کرد.

سیاستمدار پیشین آمریکایی در بخش پایانی این برنامه تمامی اقدامات اخیر آمریکا درباره کره شمالی، افغانستان، عراق، یمن و سوریه را کاملا غیر ضروری دانست و تاکید کرد: این نشان‌دهنده پایان یک نظام شکست خورده است و ما باید یک سیاست خارجی جدید تدوین کنیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    5 0
    شاه عباس ارمنی ها رو از ترس عثمانی ها به ایران آورد و براشون کلیساهای بینظیری مثل وانک ساخت. درحالیکه عثمانی ها و اعراب اونها رو آزار می دادند. رفتار ایرانی ها تغییر نکرده و نباید بکنه. ما و ارمنی ها و اصولا ما و همه آدم ها یک خدای مشترک داریم. مسلما خداپرستی بهتر از خودپرستی است. اینه که همه ادیان الهی رو قابل احترام می دونیم.