۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰

هر پیغمبری برای اینکه مردم را متوجه حقانیت خود کند، نشانه‌ها و معجزاتی را در دست دارد؛ مانند عصای حضرت موسی(ع) یا شفا دادن حضرت عیسی(ع) و امثال این‌ها.

پیغمبری برای اینکه مردم را متوجه حقانیت خود کند، نشانه‌ها و معجزاتی را در دست دارد؛ مانند عصای حضرت موسی(ع) یا شفا دادن حضرت عیسی(ع) و امثال این‌ها. چون بعثت پیامبران دیگر، به غیر از پیامبر اسلام(ص)، زمان‌دار و برای مدت محدودی بود، معجزه‌هایشان نیز برای آن مدت در نظر گرفته شده بود، اما چون بعثت رسول خاتم(ص) برای سراسر تاریخ بشریت و همیشه است، معجزه آن بزرگوار نیز باید همیشگی باشد و این معجزه‌ها از زمان قدیم براساس حساسیت انتخاب می‌شدند.

مردم هر دوره و زمانه‌ای به هر موضوعی که حساس بودند و اهمیت می‌دادند، معجزه آن پیغمبر(ص) درباره آن موضوع بود؛ به عنوان مثال در زمان حضرت عیسی(ع) به طب و پزشکی حساس بودند و اهمیت می‌دادند، آن حضرت هم نابینایان را بینا و مردگان را زنده می‌کرد، کاری می‌کرد که پزشکان از انجام آن عاجز بودند. در زمان حضرت موسی(ع) که جادوگری رواج داشت، عصای موسی(ع) همه جادوگری‌ها را شکست داد.

چون پیامبر اسلام(ص) پیامبر همه دوران‌هاست و هر دورانی باید معجزه مخصوص خودش را داشته باشد، به نظر بنده در دین اسلام چند معجزه وجود دارد که متعلق به همه زمان‌هاست؛ مانند قرآن کریم از نظر محتوا و آموزه‌هایش و همچنین خود شخصیت پیامبر اکرم(ص). این‌ها همیشه معجزه هستند و برای مردم هر دورانی جنبه معجزه دارند.
معجزه‌هایی وجود دارد که مخصوص هر زمانی است و باید بسته به حساسیت روزگار تعریف شود، چون اکنون روزگار ما روزگاری است که روی مسئله حقوق بشر بسیار تأکید می‌شود و آزادی و آگاهی انسان‌ها زیاد مورد توجه است، بدون شک ما مسلمان‌ها اولاً باید بتوانیم این مسائل را بفهمیم و ثانیاً آن‌ها را در زندگی و جامعه خودمان اجرا کنیم؛ از نظر حقوق بشر، آگاهی و آزادی انسان‌ها آموزه‌هایی دارد که جداً برای هر انسانی یک معجزه روشن و آشکار است.

باید اعجاز شخصیتی حضرت رسول(ص) مورد توجه قرار گیرد. شخصیت آن حضرت به گونه‌‌ای بود که اگر در هر دوره‌ای با دقت بررسی شود، برای مردم آن دوره جنبه معجزه دارد، ما که در دنیای امروز بر حقوق بشر تأکید داریم، باید رسول خدا(ص) را به عنوان یک انسان در کنار سایر انسان‌ها مطالعه کنیم، آن وقت می‌بینیم چه نکته‌های ظریفی در برابری، برادری و حفظ حقوق انسان‌ها داریم؛ این آموزه قرآنی و پیامبر اسلام(ص) به عنوان معجزه انسانی کافی است.

در قرآن کریم به رسول الله(ص) اعلام می‌شود که ایمان مردم در دست خودشان است و خودشان باید ایمان بیاورند، خداوند می‌‌فرماید من انسان را آزاد آفریدم و او باید راه خود را خود انتخاب کند، کسی نباید ایمان را به انسان تحمیل کند؛ بنابراین وظیفه پیامبران هشدار دادن و ابلاغ پیام خداوند و صبر و شکیبایی است و انبیاء باید تا آن‌جا پیش بروند که انسان خودش بفهمد و مسائل را درک کند؛ یعنی آزادی انسان خط قرمزی است که خداوند هم نمی‌خواهد در آن دخالت کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =