ایرنا نوشت: بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل و حقوقی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه برای مذاکره با مقام های شرکت دولتی روس اتم با هدف گسترش همکاری های هسته ای تهران و مسکو وارد پایتخت روسیه شد.

مذاکرات هیات ایرانی و همتایان روسی در جارچوب همکاری های هسته ای تهران و مسکو در عرصه های مختلف انجام خواهد گرفت.
با اجرای برجام که سبب شد موانع همکاری های هسته ای دو کشور رفع شود، ایران و روسیه طرح های مختلفی را در دست اجرا دارند که برای توسعه روابط در این بخش ها نیز مذاکره می کنند.
ساخت و بهره برداری از واحد اول نیروگاه بوشهر با همکاری روسیه انجام شده است و همچنین واحدهای دوم و سوم هم با مشارکت این کشور و همکاری شرکت های ایران کلنگ خورده است.
در قرارداد ساخت نیروگاههای هسته ای جدید، سهم مشارکت ایران 10 درصد است و افزون بر آن توافق شده تا پیمانکاران ایرانی هر کار مربوط به پروژه ها که توان انجام آن را دارند، بر عهده گیرند.

با توجه به این توافق و همچنین مسئولیت اجرای عملیات ساختاری اولیه مانند کارهای ساختمانی نیروگاهها از سوی پیمانکاران داخلی، سهم شرکت های ایرانی تا 25 درصد کل کارها را می تواند شامل شود.
روسیه در صنعت ساخت نیروگاه هسته ای یکی از پیشگام ترین ها در جهان است و بیشتر کشورهایی که در حال ساخت نیروگاه اتمی هستند از جمله چین و هند با روس ها مشارکت دارند.

روس اتم با سهم 40 درصد غنی سازی و 17 درصد تولید سوخت هسته ای جهان، در برگیرنده 260 شرکت به عنوان زیر مجموعه و همکار با 400 هزار کارشناس و کارمند در 40 کشور جهان است.
این شرکت همچنین ارزش قراردادهای کنونی خود را 110 میلیار دلار اعلام کرده که حدود 72 درصد آن مربوط به طرح های خارج از روسیه است.
برجام 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =