ایرنا نوشت: سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، احتمال تکرار تجاوزگری آمریکا به خاک سوریه را برای جان نظامیان روس که با این کشور در اجرای عملیات ضد تروریستی همکاری می کنند، خطرناک خواند و از اتخاذ تدابیر بیشتر در این زمینه خبر داد.

شویگو امروز (چهارشنبه) در مراسم گشایش نشست امنیت بین المللی مسکو که با حضور نمایندگان حدود 80 کشور از جمله هیات دفاعی ایران آغاز شد، گفت: حمله موشکی (آمریکا به پایگاه هوایی ضدتروریستی الشعیرات سوریه) را نقض ناهنجار حقوق بین المللی ارزیابی می کنیم.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنان وی افزود: از سوی دیگر، عملیات واشنگتن برای نظامیان روسی که در حال مبارزه با تروریسم در سوریه هستند، خطرساز است و چنین اقدام هایی ما را مجبور می کند، تدابیر بیشتری را برای تأمین امنیت پرسنل نظامی خود اتخاذ کنیم.

شویگو اعلام کرد که حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی سوریه جان نظامیان روسی را در معرض خطر قرار داد.
وی همچنین با توجه به تنش و تیرگی چند ساله در روابط مسکو و غرب گفت که اروپا باید از ترویج روسیه هراسی دست بردارد و بهبود روابط با مسکو را آغاز کند.

شویگو افزود: باید با تعامل همه طرف های ذینفع از جمله روسیه، راهبرد ثمربخش ضدتروریستی تدوین شود و اروپای معاصر تعامل و تشریک مساعی را پیشه کند.
روابط مسکو و غرب از سه سال پیش با پیگیری و راهبرد ضدروسی باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، تقریبا در بدترین حالت از سال 1991 پس از فروپاشی شوروی و تشکیل روسیه نو قرار دارد.
اعمال مجموعه ای از تحریم های سختگیرانه اقتصادی علیه مسکو توسط واشنگتن و اتحادیه اروپا و همچنین تقابل نظامی در قالب پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا نزدیک روسیه در چند جمهوری سابق شوروی در شرق اروپا و همچنین رومانی و لهستان، سبب تیرگی بیشتر روابط شده است.

به گزارش ایرنا، در نشست دو روزه امنیت بین المللی مسکو 700 شرکت کننده از جمله 25 سرپرست هیات در سطح وزیران دفاع و همچنین رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نظامی و کارشناسان از کشورهای مختلف شرکت دارند.
سردار دهقان افزون بر شرکت و سخنرانی در این نشست، با سرگئی شویگو همتای روس و شماری از دیگر همتایان خود دیدار می کند و همچنین در نشست سه جانبه وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه آخرین اوضاع این کشور و تقویت همگرایی ها برای مبارزه با تروریسم بررسی می شود.

وزیر دفاع ایران تاکنون در حاشیه این نشست، دیدارهای دو جانبه ای با همتایان هندی، صربستانی و ونزوئلایی خود داشته و در باره مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی وتوسعه همکاری ها در حوزه های مرتبط مذاکره کرده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =