هم اندیشی صنعت و دانشگاه با حضور معاون آموزش، پژوهش و فنآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی شهرکرد برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری خبرانلاین دراین همایش معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آموزش های دانشگاهی تقاضا محور نیست، گفت: دانشگاه و بنگاههای اقتصادی در کشور با یکدیگر بیگانه هستند.

برات قبادیان در نخستین گردهمایی 'هم اندیشی صنعت با دانشگاه' در شهرکرد با بیان اینکه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری حلقه مفقوده بنگاههای اقتصادی است، گفت: استقلال و پویایی در صنعت کشور نیازمند نوآوری و آموزش است.

وی افزود: 5 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و 4 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که ایجاد اشتغال برای این افراد از سوی دولت هم امکان پذیر نیست.

قبادیان ادامه داد: دانشگاهها و بخش صنعتی در کشور باید با تشکیل کمیسیون های تحقیقاتی و همکاری برای رفع مشکل بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی و نیاز صنعت به نیروهای متخصص و ماهر چاره جویی کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این وزارتخانه سه طرح اجرایی با هدف ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه شامل اجرای طرح کارآموزی دانشجویان در صنایع، فرصت مطالعاتی خارج از کشور با هدف به روز کردن دانش نرم افزاری و سخت افزاری برای استادان دانشگاهها و طرح پسا دکترای صنعتی را در دستور کار قرار داده است.

قبادیان افزود: دانشگاه باید با تخصصی کردن آموزش ها و بخش صنعت نیز با به روز کردن تکنولوژی و دانش، دیوار بی اعتمادی بین این 2 بخش را بردارد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم خردگراست و طرح های اشتغالزایی خود را با تدبیر اجرا کرده است، افزود: طرح های اشتغالزایی در دولت های گذشته بدون مطالعه و پایداری انجام شده است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته 3 میلیون نفر ساعت آموزش های تخصصی و حرفه ای صنعت در کشور اجرا کرد که مطابق برنامه ریزی ها آموزش های امسال 3 برابر سال گذشته خواهد بود.

وی با گلایه از تاخیر در راه اندازی کسب و کار در کشور اظهار کرد: مطابق گفته برخی کارشناسان راه اندازی کسب و کار در کشور 720 روز به طول می انجامد، درحالی که زمان انتظار در عربستان 36 روز است.

قبادیان افزود: غربالگری نیازمندی های تکنولوژی، تولید و آموزشی بخش صنعت در کشور محسوس است و باید در کوتاه ترین زمان این نیازسنجی از سوی افراد کارشناس و کاردان با هدف کمک به دولت اجرا شود.

رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان  با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم هزینه تامین مواد اولیه و تامین انرژی، هزینه تولید را به 4 برابر افزایش داده بود، اظهار کرد: میانگین ظرفیت تولید سال 92 در این استان حدود 45 درصد بود.

دکتر نعیم امامی نیز   درهم اندیشی صنعت ودانشگاه با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم 100 واحد تولیدی و صنعتی این استان تعطیل بود، افزود: مطابق گزارش ها در ابتدای دولت در این استان یکهزار و 128 واحد تولید وجود داشت و این درحالی بود که از این تعداد 300 واحد وجود خارجی نداشت.

امامی تصریح کرد: هفته گذشته پروانه بهره برداری 100 واحد تولیدی که وجود خارجی نداشت در این استان تعلیق شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: طبق آمارها در ابتدای دولت یازدهم 25 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری تعطیل بود و این درحالی است که 20 درصد واحدها راه اندازی نشده بود.

امامی گفت: 30 واحد تولیدی و صنعتی سال گذشته در چهارمحال و بختیاری احیا و مجدد به چرخه تولید بازگشت و تا پایان اردیبهشت جاری نیز 20 واحد راکد دیگر در استان احیا و به چرخه تولید بازمی گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: با اجرای برنامه ها و سیاست های حمایت از تولید در دولت یازدهم، این استان به قطب و باشگاه فولادی کشور پیوست.

امامی، میزان نیاز کشور به ورق های گالوانیزه را سالانه 1.5 میلیون تن برشمرد و افزود: چهارمحال و بختیاری سالانه 700 هزار تن از این نیاز را تامین و تولید می کند.

به گفته وی، سالانه 150 هزار تن از نیاز ورق های قلع اندود کشور معادل 65 درصد در این استان تولید می شود.

امامی تصریح کرد: این استان تولید کننده اصلی اکسید روی لاستیک سازی، نیترات پتاسیم و انواع سولفات ها در کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سال گذشته 3 هزار و 150 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به 255 واحد تولیدی و صنعتی و یکهزار و 150 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به 420 طرح تولیدی کشاورزی در این استان پرداخت شد.

وی افزود: نمایندگان مجلس برای تسهیل در اشتغالزایی و رونق تولید در کشور باید بخشنامه های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی را به قانون تبدیل کنند.

امامی گفت: صنایع باید بدانند در تمام طول عمر فعالیت خود نباید تک محصول با یک نوع تکنولوژی تولید کنند و برای بقا و پویایی خود باید خطوط تولید را تغییر داده و دانش و تکنولوژی را به روز کنند.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای فعال از تکنولوژی 20 سال قبل استفاده می کنند، گفت: صنایع چهارمحال و بختیاری باید با بازنگری در استفاده از سیستم آب در واحد تولیدی، از سیستم بازچرخانی استفاده کنند.

امامی افزود: آموزش های دانشگاهی باید به روز و مطابق آخرین استانداردهای جهانی و به گونه ای باشد که بخش صنعت به محض بروز مشکل در سیستم خود برای رفع آن به اعضای هیات علمی دانشگاهها مراجعه کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =