ایلنا به نقل از بهروز هادی زنوز نوشت: صرف نظر از تناقض‌گویی برخی از کاندیداها متاسفانه برخی از آنان الفبای اقتصاد را نمی‌دانند و حتی مشاور اقتصادی هم ندارند.

بهروز هادی زنوز در حاشیه میزگرد چشم‌انداز سیاست‌های اقتصادی ایران در پاسخ به پرسش، در خصوص وعده آقای قالیباف برای ایجاد 5 میلیون شغل اظهار داشت: همان‌طور که در مناظره آخر شاهد بودیم آقای رئیسی هیچ رقمی را در مورد اشتغال ذکر نکردند اما تا کنون آقای قالیباف دو رقم یکی در مورد میزان پرداخت یارانه 250 هزار تومانی و نیز ایجاد 5 میلیون شغل مطرح کردند.

این اقتصاددان افزود: برای ایجاد یک میلیون شغل نیازمند این هستیم تا تولید ناخالص داخلی 26 درصد افزایش پیدا کند و اگر تولیدات تا دو و نیم برابر افزایش پیدا کند اشتغال نیز دو و نیم برابر خواهد شد.

زنوز خاطرنشان کرد: تنها با بهبود بهره‌وری در حوزه فناوری و تکنولوژی می‌توان چنین معجزه‌ای را شاهد بود. با رشد اقتصادی 5 درصدی نمی‌توان چنین توقعی را از افزایش اشتغال داشت.

وی گفت: صرف نظر از تناقض‌گویی برخی از کاندیداها متاسفانه برخی از آنان الفبای اقتصاد را نمی‌دانند و حتی مشاور اقتصادی هم ندارند.

وی تصریح کرد: البته آقای قالیباف مدعی هستند که درآمد شهرداری را 10 برابر کردند و می‌توانند میزان تولیدات را نیز چند برابر کنند البته این دو قیاس مع‌الفارق است.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: شاید بتوان با صدور پروانه ساختمانی و یا اقداماتی از این دست این کار را انجام داد اما در حال حاضر شهرداری 20 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و نمی‌توان آنچه را که در مقیاس خرد قابل بررسی است در مقیاس کلان نیز مطرح کرد.

همچنین در ادامه حمید زمان‌زاده کارشناس دیگر پژوهشکده بانکی گفت: در حال حاضر نیازمند آن هستیم تا بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم. البته ایجاد یک میلیون شغل بعید نیست اما برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی نیز باید برنامه مدونی در خصوص تقویت روابط خارجی داشت و بحث سرمایه‌گذاری‌های خارجی و حمایت از گردشگری از موضوعاتی است که نباید از آن غافل ماند.

وی گفت: البته در چهار سال گذشته سالی 750 هزار شغل ایجاد شد و این ظرفیت در اقتصاد ایران وجود دارد که یک میلیون شغل نیز ایجاد شود. اما تنها با توسعه روابط خارجی و حل و فصل شدن تحریم‌ها می‌توان این انتظار را داشت.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
    0 0
    الفبای اقتصاد که پیشکش ،الفبای فرهنگ سخن گفتن را هم بلد نیستند.حتی سواد نوشتن یه برگ در خواست و بلد نیستند.