ایسنا نوشت: سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان به عنوان تنها نهاد ناظر بر انتخابات وظایف مهمی بر عهده دارد، بیان کرد: تلاش داریم در بعد نظارت بر انتخابات امانتدار آرای مردم باشیم و در این‌باره پاسداری کنیم.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان به عنوان تنها نهاد ناظر بر انتخابات وظایف مهمی بر عهده دارد، بیان کرد: تلاش داریم در بعد نظارت بر انتخابات امانتدار آرای مردم باشیم و در این‌باره پاسداری کنیم.

وي با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در خصوص انتخابات، تصریح کرد: نظارت بر انتخابات غالبا با موضوع بررسی صلاحیت‌ها در اذهان مردم گره خورده، اما کارهای دیگری در شورای نگهبان در معاونت اجرایی و امور انتخابات و از طریق هیات‌های نظارت انجام می‌شود. از جمله اقداماتی که صورت گرفته  نظارت بر طراحی و چاپ تعرفه‌ها بود که شبانه روز دوستان ما در شورای نگهبان این وظیفه را بر عهده داشتند و تلاش کردند تا توزیع آنها انجام شود. در کنار این موضوع بر سر صندوق‌های رای گیری بین 3 تا 5 نفر ناظر داریم که آموزش آنها و مدیریت این امور زمان‌بر بود و این‌کار با تلاش دوستان انجام شد.

کدخدایی افزود: جهت ایجاد اطمینان مردم، نامزدها و طرفداران آنها مي گويم که قانونگذار پیش‌بینی هایی کرده و همچنین شورای نگهبان راهکارها و ابداعاتی در این باره داشته است. از جمله موضوعی که در قانون آمده حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوق‌هاست که از طریق وزارت کشور، شورای نگهبان و هیات‌های ناظر این کار انجام می‌گیرد. چند دوره است که از نمایندگان نامزدها دعوت می کنیم که در محل شورای نگهبان در روز رای‌گیری حضور داشته باشند و از روند کارها به صورت مستقیم آگاه باشند و نظارت کنند یا اگر گزارشی یا مطلبی بود، مستقیما به ما منعکس کنند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با عدم صلاحیت محمود احمدی نژاد، گفت: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بر اساس سوابق افراد است و نهایتاً با توجه به آرای اعضای شورای نگهبان اعلام نتیجه صورت می‌گیرد. طبیعتاً همانطور که در ادوار گذشته برخی‌ها رأی لازم را نداشتند ایشان هم رأی لازم را کسب نکرد و نظرات اعضای شورای نگهبان موافق با تأیید وی نبود، البته برخی افراد دیگر هم در معرض رأی‌گیری قرار گرفته‌اند و آرای‌شان نزدیک بود ولی چون رأی لازم را به دست نیاوردند آنها نتوانستند صلاحیت لازم برای حضور در انتخابات را داشته باشند.

کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه انتخاب محل شعبه اخذ رای برای حضور نمایندگان نامزدها با شورای نگهبان است یا با وزارت کشور؟ گفت: در خصوص حضور نمایندگان نامزدها باید بدانید که این موضوع بر عهده وزارت کشور است که کارت‌های لازم را برای آنها صادر می‌کند، البته وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان باید تعیین کند که افراد در کجا حضور داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در این مدت طی شده برای انتخابات، تخلفاتی صورت گرفته است؟ گفت: در روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه مواردی را اشاره کردند. شورای نگهبان از زمانی که تبلیغات شکل می‌گیرد تا روز برگزاری و پایان انتخابات، محل دریافت شکایات و اعتراض‌ها است. این شکایات تا زمانی که مربوط به تخلفات عادی است طبیعتاً ما آن را با دوستانمان در وزارت کشور تبادل می‌کنیم و برای قوه قضاییه ارسال می‌شود.

وی افزود: بیش از 200 مورد تخلف بوده که آنها را برای وزارت کشور و قوه قضاییه ارسال کردیم. هیأتی هم از سوی قوه قضاییه با سرپرستی دادستانی کل تعیین شده که مشغول بررسی تخلفات و گزارشات هستند، اما اینکه تخلاف عمده‌ای صورت گیرد که بخواهد تعیین کننده سرنوشت انتخابات باشد، هنوز گزارش آن به ما نرسیده است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر کشور اعلام کرده که شاید نتیجه انتخابات در دور اول مشخص باشد و نیازی به دور دوم نباشد آن را چگونه می‌بینید؟ گفت: من اهل پیشگویی نیستم، خواهشاً عزیزان وزارت کشور اینگونه موارد را مطرح نکنند. ان‌شاءالله ما یک انتخابات سالم، مردمی و پرشور و گسترده داشته باشیم. اینکه در مرحله اول یا مرحله دوم انتخابات تمام می‌شود اجازه دهید که به آن برسیم، یعنی به روز 29 اردیبهشت و در انتخابات مردم تصمیم‌گیری کنند. طبیعتاً انتخابات هرچه به روز برگزاری نزدیک می‌شود شور مردم بیشتر می‌شود و رقابت‌ها جدی‌تر است و ما از این جهت که شور و شوق را می‌بینیم به آن افتخار می‌کنیم. اجازه دهید که در این زمینه پیشگویی نداشته باشیم و ببینیم که مردم چه گام مهمی برمی‌دارند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود روند برگزاری آن و تبلیغات به چه صورت است؟ گفت: اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود هفته بعد از انتخابات، انتخابات برگزار می‌شود و تبلیغات هم از همان روز اعلام نتیجه و تا 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات انجام می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر گزارش‌های مردمی از اقدامات دولت برای انتخابات به گوش می‌رسد، ارزیابی شما در این باره چیست؟ بیان کرد: گزارشات تخلفات روزانه برای ما ارسال می‌شود و گزارش‌های زیادی دوستان پایش می‌کنند. اگر این گزارشات مقرون به صحت باشد آن را برای قوه قضاییه ارسال می‌کنيم و قوه قضاییه هم خوشبختانه همت کرده و پیگیری سریعی دارد. برای ما فرقی نمی‌کند که تخلفات از ناحیه چه کسی یا کسانی باشد. ما گزارش همه تخلفات را برای نهادهای ذیربط ارسال می‌کنیم. همین امروز صبح گزارشی را برای اعضای فقهای شورای نگهبان در رابطه با روند برگزاری و گزارش تخلفات تقدیم کردیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وزیر کشور اعلام کرده که قرار است نتیجه انتخابات به صورت یکباره اعلام شود آیا این بحث به شایعات دامن نمی‌زند؟ گفت: قانون تاکید نکرده که یک‌باره نتیجه انتخابات اعلام شود. در قانون آمده باید تجمیع صورت گیرد و در وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی تبادل شود، اما تجربه‌ای که در ادوار گذشته داشتیم بعضی از موارد این بوده که از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری حساس است پیشنهاد این است که نتایج به تدریج اعلام شود و ما آن را برای وزارت کشور فرستادیم. اگرچه اعلام اولیه نتایج بر عهده وزارت کشور است. ان‌شاءالله سعی می‌کنیم که همین اتفاق بیفتد.

کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تبلیغات انتخاباتی برخی سایت‌ها برای بی‌اعتبار کردن آقای روحانی از جمله سوء استفاده‌های مالی و ... انجام می‌شود نظر شما چیست؟ گفت: ما دو دسته تخلفات داریم. یک دسته تخلفاتی است که روزمره ارسال می‌کنیم که قبلاً هم گفتم 200 مورد را برای قوه قضاییه ارسال کردیم. مواردی که در آن افترا و توهین مطرح می‌شود. چنین مسائل جزئی در انتخابات بوده و اعتراض‌هایی از کاندیداها صورت گرفته که این موارد فقط از طرف شورای نگهبان برای قوه قضاییه فرستاده می‌شود. برخی دیگر از تخلفات، تخلفاتی است که منجر به تغییر سرنوشت انتخابات می‌شود که ابطال صندوق و شعبه اخذ رأی را دارد. در اینگونه موارد شورای نگهبان آن را اعلام می‌کند. مواردی که شما گفتید می‌تواند از طریق ستادهای نامزدها برای قوه قضاییه و یا از طریق شورای نگهبان ارسال شود.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =