فلاحت‌پیشه:انرژی‌مثبت‌انتخابات،انرژی‌منفی‌ترامپیسم‌راازبین‌برد

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با چشم انداز سیاست خارجی دولت دوازدهم بر شش محور اساسی تاکید کرده و گفت: ظرفیت‌ها و مناسبات منطقه ای باید مورد توجه قرار گیرد.

محمد اکبری: حسن روحانی بار دیگر توانست اعتماد مردم ایران را جلب کند و عنوان رئیس جمهور دوازدهم را به خود اختصاص دهد. بدون شک بخشی مهمی از این اعتماد در سایه مسیری بود که او و تیم سیاست خارجی اش در جهت نیل به منافع ملی در پیش گرفتند. برگ زرین سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، برجام، مسیر طاقت‌فرسای دیپلماتیک برای تحقق آن و همچنین از میان برداشتن تحریم‌های یک جانبه غرب در رابطه با برنامه هسته ای ایران بود. و همه اینها در حالی رخ داد که حسن روحانی در دوران تبلیغات خود تأکید کرده بود که او و تیمش تلاش می‌کنند تا تحریم‌های غیر هسته ای مربوط به ایران را رفع کنند و این وعده تا اندازه زیادی محقق شد.

روز جمعه، مردم ایران با حماسۀ حضور خود و انتخاب مجدد حسن روحانی این اطمینان را دادند که مسیر تعقل، عقل گرایی و تعامل سازنده در راستای پیشرفت و سازندگی کشور، مسیری است که باید ادامه داشته باشد؛ و کارشناسان و صاحبان نظر بر این باورند که سیاست خارجی دولت دوازدهم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحولات مثبتی خواهد بود.

دکتر حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین پیرامون انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و تأثیر آن بر روند تحولات منطقه گفت: در منطقه خاورمیانه دموکراسی امری استثنایی است و از آنجایی که حضور دموکراتیک مردم در عرصه انتخابات خود را نشان می دهد، مهمترین شاخصه تقویت کننده توان چانه زنی دیپلماتهای کشور به حساب می آید، لذا ایران تنها کشور منطقه است که از چنین ابزاری برخوردار است. از این رو فارغ از نتیجه ای که شکل گرفت، کل آرا در سبد سیاست خارجی ایران ریخته شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر ترامپ به عربستان گفت: شاید عربستانی ها چیزی حدود 100 تا 300 میلیارد دلار قرارداد با امریکایی منعقد کرده و باج داده اند تا ترامپ اولین سفر خارجی اش را به عربستان انجام دهد که کل این سفر و هزینه ها تحت الشعاع انتخابات در ایران قرار گرفته است. ضمن اینکه شاهد خواهیم بود با این انتخابات موضوعات مختلف اقتصاد، مولفه های امنیت و منافع ملی کشور هم ارتقا پیدا کرده است. این یک واقعیتی است که در منطقه ای که از ثبات کافی برخوردار نیست ثبات دموکراتیک ایران حتی دشمنان را هم وادار به پذیرش واقعیت جمهوری اسلامی ایران کرد.

فلاحت پیشه ادامه داد: دولت باید از این موضوع حداکثر استفاده را بکند تا در حوزه های مختلف بتواند سیاست خارجی خود را پیش ببرد. اولین موضوع در این باره تثبیت حقوق برجامی کشور است. با فضای تهاجمی که بعد از روی کار آمدن ترامپ شکل گرفت می دانیم که حقوق برجامی ایران را با کندی مواجه کرد. اگر به شکل آماری مسئله را مورد بررسی قرار دهیم، تا زمان روی کار آمدن ترامپ 911 مورد از تحریمهای ایران برداشته شد و 248 مورد آن باقی مانده است، ولی در 3 ماهه ای که ترامپ سر کار آمد تا انتخابات ایران فقط 3 مورد از این تحریم ها برداشته شد. یعنی روند این موضوع کند شده است و در طرف مقابل هم تحریمهای غیر هسته ای اضافه شده است. هر چند که ترامپ با توجه به ریشه دار بودن برجام مجبور شد تعلیق تحریمهای ایران را تمدید کند یعنی امضای اوباما را تکرار کند اما معتقد هستم که اولین کار دولت این است که حقوق تعلیق شده و تعلیق مانده کشور را احیا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: دومین موردی که وجود دارد و همان گونه که آقای روحانی بیان کرده اند برداشت گامهای اساسی در مورد تحریمهای غیر هسته ای است. دولت همانگونه که در دوره قبل گامهای اساسی برای برداشتن تحریمهای هسته ای برداشت، اکنون برای تحریمهای غیر هسته ای و جلوگیری از شکل گیری فضای تهدید با حضور ترامپ باید تلاش کند.

فلاحت پیشه، موضوع سوم را اهمیت و ضرورت احیای ظرفیت های دیپلماتیک دانسته و ادامه داد: در این فضا و بعد از انتخابات بسیار دشوار است که موضوع ایران هراسی را علیه ایران شکل دهند. ظرفیتهای دیپلماتیک در شرایط کنونی در شرق، در اتحادیه اروپا و در منطقه شکل گرفته است که باید مورد توجه قرار بگیرد و از فرصتهای آن استفاده شود.

حشمت الله فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه باید ظرفیت های منطقه ای مورد توجه بسیار قرار گیرد، گفت: مورد چهارم در این باره تنش زدایی منطقه ای با راهبردهای منطقه ای است. باید روشی به کار گرفته شود تا با شکل گیری اقدامات لازم، دولتهای عربی منطقه هم واقعیت های ایران را بپذیرند. دولت می تواند وارد تنش زدایی با بازیگری مانند عربستان نیز شود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: موضوع آخر احیای ظرفیت ها و مناسبات دوجانبه بویژه با کشورهای منطقه است. در دوره گذشته دولت وارد فضای بین الملی در راستای شکل گیری برجام شد، اکنون باید کاری کند که مناسبات با کشورهای منطقه را احیا کند و مناسبات در زمینه اقتصادی مشخص و قابل دفاع است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت به تازگی هشتاد میلیارد دلار موافقتنامه ال سی یا خط اعتباری با کشورهای مختلف منعقد کرده است، بیان داشت: این هشتاد میلیارد دلار چیزی حدود بیست برابر سرمایه ای است که در طول کل پنج ساله قانون برنامه توسعه پنجم به ایران آمده است. این هشتاد میلیارد دلار در حالی که ایران درگیر انتخابات بود و فضای ترامپیسم در دنیا حاکم بود با موضوعی به نام اسنپ بک یا منع بازگشت تحریمها از طرف طرفین قرارداد مواجه شده بود.

برای مثال چینی ها اعلام کرده بودند که باید یک بند به این قراردادها اضافه شود که اگر ایران دوباره تحریم شود کل خط اعتباری که به ایران داده می شود با سود آن باید در عرض شش ماه برگردانده شود. این موضوع را ایران نپذیرفته و خبر خوب این است که این موضوع حل شده است. اگر این موضوع حل شود دولت با عملیاتی کردن 80 میلیارد دلار سرمایه خارجی نه تنها می تواند سالی یک میلیون شغل ایجاد کند بلکه بخشی از عقب ماندگی بیکاری گذشته را هم جبران کند.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی در مورد کاهش هزینه های حضور ترامپ با پیروزی روحانی در انتخابات گفت: من فکر میکنم با حضور پرشور مردم در انتخابات مسئله ترامپ به یک امر کم وزن در عرصه سیاست خارجی تبدیل می شود. ترامپ بر اساس یک انتخابات پوپولیستی سر کار آمد ولی این را می بینیم که مردم در ایران یک حضور عقلانی داشتند؛ کمااینکه شاهدیم حتی کسانی که به روحانی رای ندادند در جشن ملی حضور دارند. باید گفت ترامپ و انرژی منفی ترامپیسم در این انتخابات با حضور مردم تحت الشعاع قرار گرفت و انرژی منفی ترامپیسم نسبت به انرژی مثبت انتخابات ایران به یک امر قدیم و تضعیف شده تبدیل شده و دولت باید از این موضوع حداکثر استفاده را برای احیای ظرفیتهای دیپلماتیک و البته اقتصاد سیاسی کشور کند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =