«خبرجنوب» نوشت: سقاخانه ها و حمام های تاریخی شیراز در حالی رو به زوال و نابودی است که کشورهای همسایه با ساخت چنین بناهایی، سعی در توسعه گردشگری دارند و جالب اینجاست که بسیاری از فارسی ها هم با سفر به این کشورها از این اماکن تازه تاسیس دیدن می کنند، ولی از فرهنگ و آداب و رسوم قدیمی خود بی اطلاعند.

اين گفته اميرحسين حكمت نيا، مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگري در فارس است .
وي با ذكر اين پرسش كه چرا حمام هاي تاريخي شيراز يكي پس از ديگري تخريب مي شود و يا كاربري خود را از دست ميدهد و يا فرهنگ سقاخانه اي در اين شهر رو به زوال است، تاكيد كرد: متاسفانه مالكين چنين بناهايي تمايلي براي ادامه كار و يا احياي اين بناها ندارند و از طرفي برنامه اي هم از سوي فعالين و دست اندركاران حوزه گردشگري و فرهنگي براي توسعه اين نوع گردشگري در فارس ارائه نمي شود.حكمت نيا ادامه داد: چنانچه بگوييم مناسبت ها، رويدادها، آداب و رسوم و حتي بناهاي شاخص تاريخي و فرهنگي در شهري چون شيراز ناشناخته باقي مانده است اغراق نكرده ايم و جا دارد متوليان گردشگري در اين زمينه برنامه ريزي هاي دقيق تر و جدي تري ارائه دهند.
اين مدرس دانشگاه با تاكيد بر اينكه امروزه گردشگري با حركتي روبه جلو به سمت خلاق شدن مي رود، افزود: ديگر گردشگران در مقصد گردشگري دنبال خريد محصول نيستند بلكه همواره به دنبال جاذبه ها و پديده هاي جديد و هيجان انگيزند.
به گفته حكمت نيا، شيراز يكي از شهرهاي نمونه گردشگري با تنوع و تعدد جاذبه هاي تاريخي، مذهبي، طبيعي و فرهنگي است، اما همواره متوليان گردشگري به شكل سنتي به جذب گردشگر مي پردازند كه هم اينك در دنيا منسوخ شده است و چنانچه اين روند ادامه يابد بازار گردشگري را از دست مي دهيم.
اين فعال حوزه گردشگري فارس اضافه كرد: به رغم آنكه گردشگري رويداد مي تواند در شهري چون شيراز مخاطبان بيشماري داشته باشد اما از توسعه اين نوع گردشگري همچنان غافليم.
وي افزود: عمده گردشگران به دنبال مقاصد جديد و يا اتفاق جديدي در مقصدهاي شناخته شده هستند اما متاسفانه چنين رخدادي در فارس و يا شهر شيراز اتفاق نمي افتد و گردشگران ورودي بايد جاذبه هاي تكراري اين شهر را ببينند.
حكمت نيا در ادامه اين گفت وگو با ذكر چند مثال به تكميل سخنانش پرداخت و گفت: فرهنگ زورخانه و يا مكاتب شيراز در حوزه صنايع دستي و نقاشي و همچنين واسونك، لهجه ، خوراك ها و سوغات شيرازي در آستانه منسوخ شدن است و حتي بسياري از مردم شيراز نمي دانند سوغاتي اصلي شيراز چيست و براي معرفي آن به گردشگران سردرگم مي شوند.
اين مدرس دانشگاه بر لزوم معرفي داشته هاي ناشناخته تاريخي و فرهنگي فارس به گردشگران ورودي تاكيد كرد و افزود: با توجه به اينكه در مباحث تاريخي شيراز با تعدد خانه هاي ثبتي- تاريخي مواجه ايم براي معرفي اين منطقه ويژه آداب و رسوم و سنت هاي از ياد رفته شيراز به گردشگران، اين اماكن تاريخي (خانه ها) بهترين گزينه براي اجراي برنامه ها و رويدادهاي فرهنگي است كه مي تواند توسعه گردشگري را در شيراز به همراه داشته باشد.حكمت نيا در بخش ديگري از اين گفت وگو، افزود: ضروري است ظرفيت ها و توانمندي هاي گردشگري فارس با تكيه بر بافت تاريخي شيراز، حرم مطهر احمدبن موسي(ع)، امامزادگان واجب التعظيم، مساجد تاريخي و آداب و رسوم خاص شيراز به گردشگران معرفي شود. همچنين تك مكاني و تك زماني بودن پديده هاي گردشگري شيراز نيز با مشاركت بخش هاي دولتي و خصوصي مي تواند رونق بيشتري گيرد.به گفته وي، در حال حاضر مسيرهاي گردشگري مذهبي شيراز با تكيه بر بافت تاريخي و حرم احمدبن موسي شاهچراغ(ع) شناسايي شده است و جا دارد فعالين اين حوزه چون راهنمايان گردشگري و دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي استان با معرفي اين مسيرها به جذب بيشتر گردشگر اقدام نمايند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =