اعتماد در گزارشی نوشت:آبان ماه ٩٥ سخنرانی علی مطهری، نایب‌رییس مجلس به مناسبت اربعین در مشهد با وجود داشتن مجوز از سوی دادستانی این شهر لغو شد.

 آن موقع اين موضوع واكنش‌هاي زيادي به راه انداخت. سخنراني نايب‌رييس مجلس در حالي لغو شده بود كه پيش از آن چندين كنسرت مجوز‌دار در مشهد اجازه برگزاري نگرفته بودند و تنش‌ها ميان استانداري و دستگاه قضايي در اين شهر به اوج خودش رسيده بود.

  علي لاريجاني بلافاصله كميته سه نفره‌اي را روانه مشهد كرد تا درباره ابعاد ماجرا گزارش بدهند. اين كميته بهمن ماه سال گذشته گزارش خودش را به كميسيون شوراها داد اما با وقفه‌اي طولاني بالاخره يك ماه پيش كميسيون شوراها اين گزارش را تصويب و براي قرائت در صحن تقديم هيات‌رييسه كرد.

حالا جزييات گزارش كميته ويژه مي‌گويد دادستان مشهد در لغو سخنراني علي مطهري بي‌تدبيري كرده است.

محمد جواد كوليوند، رييس كميسيون شوراها درباره جزييات اين گزارش به «اعتماد» مي‌گويد: بيش از يك ماه پيش گزارش كميته ويژه را در كميسيون قرائت كرديم و براي رييس مجلس فرستاديم. ايشان هم گزارش را خواند و براي ويرايش برخي قسمت‌ها به كميسيون فرستاد. ما هم نسخه ويرايش شده را تقديم هيات رييسه كرديم تا براي قرائت در صحن در دستور كار قرار بگيرد.

كوليوند جزييات اين گزارش را هم اين‌طور توضيح مي‌دهد: آقاي مطهري با دعوت يك گروه به مشهد رفته بود. بعد از اين دعوت گزارش‌هايي به دادستان رسيده بود. دادستان مي‌توانست اين گزارشات را به شوراي تامين احاله بدهد اما متاسفانه نداده است. دادستان مشهد مي‌توانست به موقع از فرماندار درخواست شوراي تامين كند و دغدغه‌هايش را در شوراي تامين بگويد و براي تصميمي كه در نظر داشت مصوبه بگيرد و كار را پيش ببرد. اما ايشان خودش راسا در مورد دغدغه‌هايي كه داشته اقدام كرده است.

به گفته كوليوند دادستان بعد از گزارش‌هايي كه به دستش رسيد به گروه دعوت‌كننده آقاي مطهري ابلاغ كرده بودكه تضمين بدهيد درگيري به وجود نمي‌آيد كه آنها هم گفته بودند ما تضمين نمي‌دهيم كه بعد از اين پاسخ، دادستاني خودش مستقيم ورود كرده بود.

كوليوند مي‌گويد كميسيون شوراها بر مبناي اين گزارش به اين تصميم رسيد كه دادستان مي‌توانست اين موضوع را به شوراي تامين ببرد و در آنجا با حضور همه تصميم گرفته شود.

كوليوند معتقد است اگر چه اقدام دادستان خارج از چارچوب اختيارات او نبوده است اما راسا تصميم گرفتن دادستان مي‌تواند آثار و تبعات اجتماعي از نوع آن اتفاقي كه در مشهد رخ داد هم داشته باشد. بر همين مبنا او مي‌گويد اين ماجرا مي‌توانست اتفاق نيفتد. اگرچه اين تصميم در چارچوب اختيارات دادستان بوده اما دادستان هم بايد فضاي اجتماعي را بفهمد و مساله را به شوراي تامين ببرد و آنجا همه در جريان قرار بگيرند و به اتفاق تصميمي را اتخاذ كنند. وظيفه شوراي تامين هم رسيدگي به مسائل كلي لحظه‌اي است. آنجا بايد تصميم مي‌گرفتند كه اين سخنراني برگزار شود يا خير. اگر شوراي تامين تصميم به برگزاري اين سخنراني مي‌گرفت آن وقت همه بايد بسيج مي‌شدند و امكانات مي‌دادند و جلسه برگزار مي‌شد و اگر مي‌گفت خير دلايل آن براي همه معلوم مي‌شد و به آقاي مطهري هم خبر مي‌دادند تا از تهران راه نيفتد و به مشهد نرود.

او در پايان با صراحت مي‌گويد: به نظر من بي‌تدبيري دادستان باعث اين ماجرا در مشهد شد. و البته تاكيد مي‌كند كه پاي هيچ گروه ديگري در اين ماجرا در ميان نبوده است.

 

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =