اعتماد نوشت: حاشیه‌های انتخاباتی اصفهان تمامی ندارد و از سال ٩٤ به بعد این شهر در خبرهای انتخاباتی همواره خبرساز بوده است.

ماجرا از هفت اسفند ٩٤ آغاز شد. مينو خالقي كه در ليست اصلاح‌طلبان بود، توانست به عنوان منتخب سوم مردم اين شهر به بهارستان راه پيدا كند اما در نخستين روزهاي سال ٩٥ بود كه شوراي نگهبان اعلام كرد مينو خالقي را رد صلاحيت كرده است. اين نخستين‌بار بود كه يك منتخب پس از كسب راي مردم و اتمام انتخابات رد صلاحيت مي‌شد. اعتراض‌ها راه به جايي نبرد و در نهايت تكليف كرسي منتخب سوم مردم اصفهان به انتخابات ميان دوره‌اي واگذار شد.

شگفتي ديگر اما مربوط به افرادي بود كه براي انتخابات ميان‌دوره‌اي اصفهان ثبت نام كردند. حميد رسايي كه پيش از آن در انتخابات هفت اسفند از تهران نام‌نويسي كرده و رد صلاحيت شده بود خود را به اصفهان رساند و ثبت نام كرد و اين‌بار تاييد صلاحيت شد و در مقابل نامزدهاي اصلاح‌طلبي كه در هفتم اسفند تاييد صلاحيت شده بودند و در ليست اميد اين شهر هم حضور داشتند و موفق به كسب آرا نشده بودند اين‌بار توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شدند.

حميد رسايي به نفع حسن كامران كنار رفت تا در شرايط نبود رقيب اصلاح‌طلب او راحت‌تر به بهارستان راه پيدا كند. در اين ميان اصلاح‌طلبان مانده بودند با انتخاباتي كه هيچ نامزدي ندارد كه خبر رسيد اصلاح‌طلبان از سيد مجيد موسويان حمايت كرده‌اند. اما از گوشه و كنار خبر مي‌رسيد كه بسياري از اصلاح‌طلبان اصفهان و حاميان‌شان نظر مثبتي روي موسويان ندارند و او را از مديران دولت احمدي‌نژاد مي‌دانستند.

در چنين شرايطي انتخابات ميان دوره‌اي در ٢٩ ارديبهشت ماه در اصفهان برگزار شد و حسن كامران با كسب ٢٤٣ هزار ٨٨٩ راي برنده انتخابات اعلام شد و پس از آن موسويان با كسب ٢٣٣ هزار راي در جايگاه دوم ايستاد و به بهارستان راه پيدا نكرد. اما ميزان آراي باطله در اصفهان خبر ساز شد. از آنجايي كه در انتخابات شوراي شهر ليست اصلاح‌طلبان تمام كرسي‌هاي اصفهان را از آن خود كرد اين شايبه را به وجود آورد كه چگونه حسن كامران پيروز اين ميدان بوده است.

«اعتماد» اين موضوع را از مسوولان در اصفهان پيگيري كرد و يك منبع آگاه در فرمانداري اصفهان گفت: ميزان آراي باطله در انتخابات ميان دوره‌اي اصفهان زياد بود. او تاييد كرد ميزان آراي باطله حدود ١٧٧ هزار راي بوده است اما توضيحات ديگري در اين زمينه ارايه كرد.

اين منبع آگاه در فرمانداري به «اعتماد» گفت: ما در انتخابات ميان دوره‌اي اصفهان با پديده‌اي به نام راي سفيد مواجه شديم. او ادامه داد: بخش زيادي از آراي باطله براي انتخابات ميان دوره‌اي راي سفيد بود. از او در مورد علت اين موضوع پرسيدم و او گفت: دليل اين موضوع مشخص است. در اين انتخابات حضور حاميان اصلاح‌طلبان زياد بود. قاعدتا انتخاب آنها حسن كامران نبود و از سوي ديگر مجيد موسويان را هم كه از مديران دوره احمدي‌نژاد بود را نمي‌توانستند به عنوان اصلاح‌طلب قبول كنند و به همين دليل بخش زيادي از مردم حامي اصلاح‌طلبان راي سفيد داده‌اند.

او همچنين در پايان تاكيد كرد: آقاي موسويان خودشان هم با فرماندار ديدار كردند و هم با هيات اجرايي و هيات نظارت در انتخابات و پس از مطلع شدن از ميزان آراي سفيد متقاعد شدند كه تخلف گسترده يا تقلبي در انتخابات صورت نگرفته و ايشان راي نياورده است.

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =