کارشناس مسائل شرعی و احکام دینی امروز در برنامه بیان احکام نماز جمعه قم راه های اثبات شدن اول ماه و احکام روزه یوم الشک را تبیین کرد.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام بیگدلی کارشناس مسائل شرعی و احکام دینی امروز در برنامه بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به آیه 183 سوره بقره گفت: هر جا در قرآن «یا ایهاالذین امنوا» آمده بلافاصله یک حکم بر گردن انسان نهاده شده است که روش تربیتی قرآن به شمار می رود.

وی با اشاره به راه های ثابت شدن اول ماه افزود: فقها در رساله های عملیه می فرمایند 5 راه برای ثابت شدن اول ماه وجود دارد، یکی این که خود انسان ماه را ببیند، اگر امشب کسی ماه را ببیند اول ماه در فردا برای او ثابت است.

کارشناس مسائل شرعی راه دیگر اثبات اول ماه را شهادت دو نفر عادل دانست و اظهار داشت: اگر دو نفر عادل شهادت دهند که ماه را دیده اند مورد قبول است، راه سوم این است که جمعی بگویند و شایع شود که اول ماه ثابت شده است.

وی ادامه داد: راه چهارم حکم حاکم شرع است، راه آخر هم این است که 30 روز تمام شود و روز بعد آن طبیعتا اول ماه محسوب می شود، احتمالا امشب ماه استهلال می شود و فردا اول ماه مبارک است اما اگر ماه دیده نشد فردا روز سی ام و آخر ماه شعبان است.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان این که اگر ماه دیده نشود باید از راه پنجم یعنی اتمام 30 روز برای مشخص شدن اول ماه اقدام کرد، ابراز داشت: درباره اتمام ماه مبارک رمضان هم این مسأله جاری می شود.

وی با اشاره به احکام روزه یوم الشک عنوان کرد: دو یوم الشک وجود دارد که یکی مربوط به این ایام است یعنی انسان شک می کند که مثلا فردا روز آخر شعبان است یا روز اول رمضان به شمار می رود، یوم الشک دوم مربوط به پایان ماه مبارک رمضان و اول ماه شوال می شود.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در یوم الشک اول اگر ماه دیده نشد انسان می تواند مثلا روزی همانند فردا از باب استحباب روزه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و بعد وقتی ثابت شود که ماه رمضان آغاز شده نیت را تغییر دهد و روزه او صحیح است.

وی اضافه کرد: اگر فردا ماه ثابت نشد و فردی به نیت ماه رمضان روزی بگیرد این عمل او نه برای شعبان و نه برای رمضان محسوب نخواهد شد، اگر انسان فهمید که ماه مبارک بوده و روزه نگرفته، موظف است که بعد از ماه مبارک رمضان یک روزه قضا انجام دهد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =