رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: ادارات راهداری می‌توانند مجوزهای لازم برای تخریب سازه‌های غیرقانونی در حریم ۱۰۰ متری جاده را کسب کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داود کشاورزیان در همایش روسای ادارات ایمنی راه و  حریم استان ها با تأکید بر رویکرد اصلی این سازمان مبنی بر توسعه ایمنی جاده‌ها و حفظ حریم راه‌ها اظهار داشت: ایمنی راه‌ها و فراهم آوردن آرامش خاطر مسافران جاده‌ای وظیفه این سازمان است؛ بنابراین مدیران باید در صرف هزینه بودجه، اولویت را به بخش ایمنی اختصاص دهند، چرا که با جان انسان‌ها و مسافران ارتباط دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درحالی‌که بسیاری از امور راهداری و جاده‌سازی فارغ از مسئولیت‌های حقوقی است اما در مقوله ایمنی راه، مسئولیت‌های حقوقی کاملاً متوجه سازمان است و مدیران مربوطه باید با اذعان به نقش کلیدی این حوزه بیش از گذشته بر ایمن‌سازی راه‌ها تمرکز کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مدیران استای این سازمان خواست تا در خصوص تجهیز راه‌ها به علائم نیز دقت لازم را داشته باشند و علائم را متناسب با موقعیت و نیاز برابر استانداردهای ابلاغ‌شده و دستورالعمل‌ها نصب و نگهداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ترمیم و اصلاح خط‌کشی در افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها مهم است و اما به موازات این اقدامات مدیران باید در مورد آشکارسازی مقاطع و نقاط پرحادثه نیز جدیت خود را ادامه داده و بیش‌ازپیش تلاش کنند.

کشاورزیان موضوع حریم قانونی راه‌ها را در ایمنی راه‌ها و حفظ سرمایه‌های ملی و راه‌ها بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: حفاظت از حریم راه و نوار قانونی پس از حریم از اهمیت به سزایی برخوردار است و مدیران ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، باید با توجه به این موضوع، نسبت به ایمن‌سازی حریم راه‌ها دقت لازم را به‌کارگیرند.

وی ادامه داد: بر اساس اختیارات قانونی که در زمینه ساخت‌وساز حاشیه راه‌ها به سازمان راهداری محول شده، امکان برخورد و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرضروری و غیرقانونی در فاصله ١٠٠ متری از حریم راه‌ها فراهم شده است. ازاین‌رو طبق مقررات، ساخت‌وساز در حریم‌ راه‌ها ممنوع است و به دلیل همین منع قانونی، ادارات استانی می‌توانند از طریق مراجع قانونی، مجوزهای لازم را برای جمع‌آوری و تخریب سازه‌های غیرقانونی در این محدودها کسب و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین در خصوص ساخت‌وسازها در حریم راه‌ها گفت: در خصوص ساخت تأسیسات خارج از حریم جاده‌ها تا محدوده  ١٠٠ متر بعد از حریم مصوب، هیچ مرجعی نمی‌تواند نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کند و این امر تنها از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعتبار قانونی دارد. در این خصوص هماهنگی لازم با معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام‌شده است و مراتب به استانداران نیز اعلام‌شده است. پروانه‌های ساختمان‌های فعلی که خارج از محدوده حریم راه واقع‌شده‌اند نیز باید موردبررسی قرار بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از مدیران خواست که در راستای حفظ ایمنی و نقش شریان‌های اصلی، دقت و نظارت بیشتری به‌کارگیرند و با اولویت دسترسی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی به راه‌های اصلی مطابق ضوابط ایمنی، از ایجاد مسیرهای فرعی برای سایر کاربری‌های خارج از ضوابط و مقررات با جدیت جلوگیری کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این خصوص ادامه داد: خریدهای نیوجرسی و گارد ریل‌ها نیز باید بر اساس شرایط اقلیمی کشور صورت بگیرد. در همین راستا و طبق آیین‌نامه‌های جدید، ازاین‌پس خرید گارد ریل در کشور در حد امکان  به‌صورت متمرکز انجام می‌شود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    1 1
    حتما این کار را بکنید خیلی جاها مثل جاده کناره در مازندران در اطرفش کلی مرکز خرید کنار جاده ساخته اند و معضلی برای مسافران و اهالی شده مثل حدفاصل فریدونکنار تا بابلسر را که در حالت عادی در 8 دقیقه طی می کنید را اواخر هفته و تعطیلات در یک ساعت طی میکنی تازه بار ها دیدیم که امبولانس تو این ترافیک گیر کرده